Permalänk
Medlem

Extern hårddisk

Har läst inläggen om externa hårddiskar här på forumet men har fortfarande en del frågetecken inför mitt inköp. Det jag behöver är
en extern hårddisk(200-250G) att lagra musik, filmer och bilder på
för en billig slant. Problemet är att jag ska köra den till en bärbar
dator och kommer alltså att spela musik, filmer m.m. från den dagligen.
Det ska alltså inte bara vara någon backup hårddisk. Min oro är att det ska vara för långsam eller bli överhettad/väsnas för mycket. Jag undrar därför om det finns någon billig sådan som är mer anpassad att använda dagligen mer som en vanlig hårddisk än mer förvaring som många externa hårddiskar verkar vara.

Permalänk
Medlem

Det är väl två saker du ska titta på.
Det ena är ett hårddiskcase med USB-kontakt. Antingen 2,5" som drivs direkt från USB-sladden eller en 3,5" där du måste ha en strömadapter - eftetrsom den drar mer ström.

Med USB2.0 kommer du upp i hastighet, men den är rätt beroende på processorn i din dator. Men ska du kolla film så räcker det till i överföring...

Det andra är att hitta en HDD i 2,5 eller 3,5" som passar till din låda, som inte låter alltför mycket och där är hårddiskarna rätt lika - så länge du tar en av de stora hdd-märkena.

Och som jag ser så är det en 3,5"are som du behöver om du ska över 200GB på utrymmet.

Mitt favoritmärke är Planex, och dom har en hdd-case för 339,- men det finns rätt mycket att välja på. Jag har inte testat denna själv.
Nackdelen här är att den inte har fläkt, men den är i aluminium och det svalkar disken lite. Så den kanske passar dina behov eftersom du vill kunna bära med den, lite smidigt?
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=22&p...

---
edit: jag stavar ju som en kratta!!!

Permalänk
Medlem

En hårddisk är till för temporär lagring. Den dör tyvärr om några år. CD skivor håller längst än så länge.

Permalänk
Medlem

Kör 2.5" diskar även om de kostar mer per mb samt har mindre kapacitet. De är stöttåliga, tysta och blir inte lika varma! Klockrent.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
kallar du en disk stöttålig? "ok"

Ja det kanske var fel ord, men de är väl tillverkade för att klara av högre G krafter än "vanliga" 3.5" hårddiskar.
Detta för att de ska kunna användas i mobila laptopar samt fordonsdatorer.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk

Grelle: Korrekt syntax borde alltså vara "Stöttåligare".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!