Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

VIA CN13000G Bios problem .

Försöker få liv i ett VIA CN-13000G moderkort med en S-Ata disk men det går inget vidare...

Lägger in XP skivan och den läser in alla filer som den brukar och man väljer vart den ska installeras och sen vidare tills den startar om och börjar ladda XP.

Windows XP loggan kommer upp och " masken " brukar vandra ca: 2ggr sen kommer blåskärmen.

Har testat med en annan S-Ata disk men samma problem så för skojs skull så tog jag en gammal Ide disk å jisses så fint det gick att installera allt.

Hörde mig lite för och fick tipset att flasha biosen till ett nyare, gick in på via:s hemsida och laddade ner det plus programmet man flashar med.

Startar programmet men det bara " blippar" till och sen händer inget mer.

Provade att köra det i "cmd" under kör men där står det längst ner att det inte stödjer 98, 2000, XP i rutan som kommer upp så det verka inte heller funka.

Någon som har haft liknande problem eller har bra tips ?

Visa signatur

- AMD 64 3800+ @ 2,41 GHz - MSI K8N Diamond - 1024 MB DDR 3200 - Powercolor Radeon X800XL 256MB -

Permalänk

använt rätt sata portar?.. är inte moderkorten rätt kinikga med det?

ska inte yttra mig då jag inte äger en sata ännu iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Har iochförsig bara använt S-Ata 1 porten på kortet, kanske skulle prova nr 2 å se vad som händer

Visa signatur

- AMD 64 3800+ @ 2,41 GHz - MSI K8N Diamond - 1024 MB DDR 3200 - Powercolor Radeon X800XL 256MB -