Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nokia och Dell toppar Greenpeace miljövänlighetslista

Permalänk
Melding Plague

Nokia och Dell toppar Greenpeace miljövänlighetslista

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde faktist att apple skulle ligga längre upp.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

"ok"?
Det här har ju inte så mycket med datorer eller hårdvara att göra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"ok"?
Det här har ju inte så mycket med datorer eller hårdvara att göra.

Nä, jag blev också rätt osäker. Kan det kanske vara att dom kollar hur det hela ur miljösynpunkt. Visst låter det konstigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"ok"?
Det här har ju inte så mycket med datorer eller hårdvara att göra.

Har det väl? Jag ser flera stora aktörer på it-marknaden på denna listan, så med datorer/hårdvara har det i hög grad att göra.

Permalänk
Medlem

Orkar bry sig att Apple ligger långt ner. Deras datorer äger och är skitsnygga, det räcker för mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare ett skäl att välja Nokia, alltså. Känns ännu bättre nu med min N80 i fickan.
Strålningen bortser vi ifrån...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"ok"?
Det här har ju inte så mycket med datorer eller hårdvara att göra.

Kan inte hålla med. Hur man sköter hela hanteringen är idag en viktig del, med tanke på att man kommer förse en miljard människor med en dator borta i Kina och Indien.

Nu tycker jag att det är lite synd att Lenovo får så dåligt. Har ju en IBM-laptop med några år på nacken, så får väl hoppas att gamla IBM var bättre (laptopen är guld)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Orkar bry sig att Apple ligger långt ner. Deras datorer äger och är skitsnygga, det räcker för mig.

Rent generellt gissar jag att de flesta i mac-lägret resonerar likadant. Men att om siffrorna vore de omvända så hade de skrytigt om det och lagt fram det som ett ytterligare bevis på att apple är världsbäst.

För apples priser och nisch tycker jag faktiskt att de borde vara bättre på detta. Lenovo också - som också normalt har lite dyrare laptops där man betonar kvalitén.
Tråkigt eftersom jag precis fastnat för en thinkpad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Rent generellt gissar jag att de flesta i mac-lägret resonerar likadant. Men att om siffrorna vore de omvända så hade de skrytigt om det och lagt fram det som ett ytterligare bevis på att apple är världsbäst.

Det sätter jag några kornor på också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Rent generellt gissar jag att de flesta i mac-lägret resonerar likadant. Men att om siffrorna vore de omvända så hade de skrytigt om det och lagt fram det som ett ytterligare bevis på att apple är världsbäst.

För apples priser och nisch tycker jag faktiskt att de borde vara bättre på detta. Lenovo också - som också normalt har lite dyrare laptops där man betonar kvalitén.
Tråkigt eftersom jag precis fastnat för en thinkpad.

Mmjo, det är sant. Asså, jag har inte en Mac själv (min farsa har en, dock), men jag vill väldigt gärna ha en. Två saker hindrar mig: Priset och det faktum att man inte kan spela DX-spel i själva Mac OS, utan behöver t.ex. Bootcamp eller Paralells.

Tråkigt nog är hur naturvänlig en dator är inget jag prioriterar när jag köper. Antagligen för att typ hela jordens befolkning tänker på samma sätt som vår planet mår så dåligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

En sån här grej kommer vara bortglömd om 1 vecka när folk ska köpa ny dator, pengarna styr mer.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

hur tusan kom HP in på listan, brukar inte dom typ plasta in gemgrejerna som sladdarna hålls ihop med och sen plasta in sladden för att sen lägga alla grejerna (inklusive manualerna för sig i var sin) i en ännu större plastpåse? antar att dom har ren tillverkning istället..

Apple åas då måste ju skitna ner rejält i tillverkningen med tanke på dom minimalistiska förpackningarna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakelol
En sån här grej kommer vara bortglömd om 1 vecka när folk ska köpa ny dator, pengarna styr mer.

Sant. Är inte bättre själv då jag är mer sugen än någonsin på thinkpaden och det här påverkar tyvär inte det.

Däremot kan man hoppas att företag tar notis av detta. Då kan det bli skillnad.

Permalänk
Medlem

ja företag brukar ju ändå inte vilja ligga sist i mätningar så kanske ändrar de på sig? man vet ju aldrig.. Men jag hade ju inte velat ligga sist i nån lista med mitt företqag:P då är man ju inte bäst:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tja, är det PVC som Apple använder i sina skal på datorerna så är det naturligtvis inte så värst bra. Angående bromerade flamskyddsmedel måste jag eränna att jag trodde de hade kommit längre!
Det finns många olika plaster och det kan förmodligen vara där några av de andra företagen tar in många poäng, många plaster kan man elda upp utan större problem (är ju i princip en lång kolvätekedja, som huvudsakligen blir koldioxid och vatten vid förbränning).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Apple åas då måste ju skitna ner rejält i tillverkningen med tanke på dom minimalistiska förpackningarna.

Det bör ju iofs vara väldigt miljövänligt?

Permalänk
Avstängd

greenpeace är ett gäng efterblivna trädkramare, ja skulle hellre betala en produkt som är framtaget på bekostnad av uttrotningshotade djur för att hålla en högre kvalité, än att köpa en "miljövänlig" grunka som ruttnar bort lika fort som tidningspapper i skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
greenpeace är ett gäng efterblivna trädkramare, ja skulle hellre betala en produkt som är framtaget på bekostnad av uttrotningshotade djur för att hålla en högre kvalité, än att köpa en "miljövänlig" grunka som ruttnar bort lika fort som tidningspapper i skogen.

Förhoppningsvis tänker inte företagsledningarna som du, miljö må låta tråkigt men det är en viktig fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det bör ju iofs vara väldigt miljövänligt?

ja, just det. jag menar att de måste skita ner i tillverkningen av datorn och annat istället för att falla så efter trots de förpackningarna alltså. (allt räknas in i undersökningen som jag tolkade det)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja, just det. jag menar att de måste skita ner i tillverkningen av datorn och annat istället för att falla så efter trots de förpackningarna alltså. (allt räknas in i undersökningen som jag tolkade det)

Förlåt, läste fel