Problem vid byte av grafikkort

Permalänk
Medlem

Problem vid byte av grafikkort

Jag har köpt ett nytt Gecube radeon X1600Pro AGP kort och mitt gamla Asus Radeon 9600XT har gjort sitt, och jag började med att avinstallera alla drivrutiner från ATI och catalyst drivisar och sen tog jag bort i enhetshanterarn dåvarande kortet. Laddade hem nya catalyst till Radeon och stängde av o tog ur mitt gammla kort o satte i det nya. Startar upp burken o burken läser sig hela tiden vid Windows flaggan det där blåa strecket som ladda in från sidan presis där vareviga gång jag startar om. Stänger av helt o sen väntar lite o sen igång igen då kommer jag in där vid starta windows normalt och testar det men ingen skillnad men sen väljer jag nästa gång att gå in felsäkert läge det funkar och därifrån så försöker jag installera drivrutinerna men det ser ut att gå smärtfritt men mitt i installationen så kommer dessa 2 rutor opp efter varann

" INF-FEL
Videodrivrutinen kunnde inte hittas.

nästa:

" Installationsprogrammet kunnde inte slutföra installationen. Försök ställa in din bildskärmsadapter med en vanlig VGA-drivrutin innan installation "

Ingen aning om vad detta var.... jag testade att söka ny maskinvara o.s.v. men den hittade för böveln inte på mitt nya kort jag satt i och ett antal olika drivrutiner testades utan skillnad. Sen så testade jag återställningspunkt och eftersom jag haft radeon drivisar förut så kanske detta nya kort såklart skall oxå funka med samma eftersom det är radeon familjen men inte det funkade heller. Felsäkert läge igen o sen tog jag bort dom få drivrutinerna den kunnde installera men datan låste sig i alla fall vid uppstart till windows. tröttnade och monterade i mitt gammla Radeon kort och då så startade windows o den hittade på en massa saker som vga enheter och media enhet mm mm... och sen drog jag in mitt gammla Omega drivers v 2.6.53 och nu så funkar burken igen......

men vad är felet, vågar inte sätta i mitt nya kort igen ifall det börjar strula igen suck! Skall jag testa o bara byta kortet utan att avinstallera alla nuvarande drivisar?

förlåt detta blev långt brev........

mvh lasse

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Jaha låser sig antar jag att det skulle stå:P hmm.. Prova att installera om windows. Utan att formatera det kan hjälpa.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jaha låser sig antar jag att det skulle stå:P hmm.. Prova att installera om windows. Utan att formatera det kan hjälpa.

Men allt funkar perfekt nu men jag har mitt gammla grafikkort i just nu och äldre version av drivrutiner, grejjen e varför blir eller blev det så?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Avstängd

Ett råd formatera alltid om vid byta av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokviking
Ett råd formatera alltid om vid byta av grafikkort.

Detta ska ej behövas då det gäller grafikkortet.Däremot ett moderkortsbyte så rekommenderas det alltid en formatering.

@ Trådskaparen.

Vad händer om du sätter allt på default (originalinställningarna) till din bildskärm innan du utför operationen?
Sänk ner din upplösning på dåvarande grafikkort och gör om hela scenariet.

Hoppas att du förstår vad ovan menas.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Avstängd

Jag sa ett råd !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokviking
Jag sa ett råd !!!

Och Cyrus Grissom sa endast att det inte är nödvändigt att formatera.

Ontopic:
Testa med att sätta i ditt gamla grfikkort, sedan starta datorn normalt. Väl inne i windows, ladda ner programmet easycleaner, och ta bort alal ATi drivrutiner med den (efter att du avinstallerat drivrutinerna genom kontrollpanelen), och tryck sedan på Start och sedan KÖR. Skriv in Regedit.
I regedit, öppna spalterna HKEY_CURRENT_USER och HKEY_LOCAL_MACHINE och sedan SOFTWARE på de båda. Leta upp alla ATi och/eller Catalyst registry keys och TA BORT dom. (kan finnas fler keys på andra stäleln men komemr inte exakt ihåg var).
Efter detta, starta om dator och sätt i det gamla kortet, med extra strömsladd MM. Testa ifall den startar i windows normalt nu, och installera de nya drivrutinerna.

Att ha rätt mängd ampere till sitt grfikkort kan också vara bra. Nu vet jag inte exakt vad ett X1600 kort drar, men omkring 15 ampere på 12V+ linan kan nog vara ungefärligt vad som kan vara bra att ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Och Cyrus Grissom sa endast att det inte är nödvändigt att formatera.

Ontopic:
Testa med att sätta i ditt gamla grfikkort, sedan starta datorn normalt. Väl inne i windows, ladda ner programmet easycleaner, och ta bort alal ATi drivrutiner med den (efter att du avinstallerat drivrutinerna genom kontrollpanelen), och tryck sedan på Start och sedan KÖR. Skriv in Regedit.
I regedit, öppna spalterna HKEY_CURRENT_USER och HKEY_LOCAL_MACHINE och sedan SOFTWARE på de båda. Leta upp alla ATi och/eller Catalyst registry keys och TA BORT dom. (kan finnas fler keys på andra stäleln men komemr inte exakt ihåg var).
Efter detta, starta om dator och sätt i det gamla kortet, med extra strömsladd MM. Testa ifall den startar i windows normalt nu, och installera de nya drivrutinerna.

Att ha rätt mängd ampere till sitt grfikkort kan också vara bra. Nu vet jag inte exakt vad ett X1600 kort drar, men omkring 15 ampere på 12V+ linan kan nog vara ungefärligt vad som kan vara bra att ha.

Kollade mitt nätaggregat nu o den ger vid 12 volt 13A, har snackat med stället jag köpte kortet från och han sa att det kan vara det som inte räcker till riktigt

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

15 ampere på 12V+ linan är att rekommendera.

http://www.guru3d.com/article/content/360/4/

Permalänk
Avstängd

det dummade sig även för mig å min ATI-kort, radeon 9600..
När jag hade formaterat om så välkomnades jag av en bluescreen.. lösningen var att rota från ett gammal ati-kort, installera drivisarna, å sen bara byta över. så funka det..
Liksom som om kortet inte pallar med de ursprungliga vga-drivisar, utan kräver riktiga drivisar för att funka alls, sedan om det är något fel med kortet vetja inte..

Permalänk
Medlem

Men det dåliga med att installera drivarna med ett annat kort är ju för drivrutinerna anpassar sig efter kortet de installeras med, om jag har förstått rätt.

Permalänk
Medlem

Hej! Nu så har jag köpt ett nytt nätaggregat som ger ut 18A vid 12 volt1 och 12 volt2 18A och nätdelen funkar perfekt. Testar o avinstallerar alla drivrutinerna igen från mitt gamla kort, stänger av och sen i med det nya igen men likafan så låser sig datan vid loading av windows systemet. blir snart tokig alltså....... Skall jag gå tebax med kortet o byta eller?

Visa signatur

Fear

Permalänk

jobbigt, verkar ju vara kortet, tänkte rekomender annat nätagg, fast det fixxade själv.
är väll lika bra och gå tillbaka med det, fungerar ju med ditt gamla eller hur? då är det det som är felet, måste det nästan vara!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jobbigt, verkar ju vara kortet, tänkte rekomender annat nätagg, fast det fixxade själv.
är väll lika bra och gå tillbaka med det, fungerar ju med ditt gamla eller hur? då är det det som är felet, måste det nästan vara!

Japp jag har nyss haft tebax kortet och tog även med min burk dit och ja vet ni vad det var? Jooo mitt moderkort stöder inte nåt av dessa nya Radeon kort pga att dom e gjorda för PCI express men sitter nån sort omvandlare till AGP på dessa oxå men tyvärr stöder inte mitt Shuttle AK39N kortet just detta suck va surt! Så han sa att jag skulle kika på Geforce korten istället där funkar det bättre

Så nu e frågan vilket Geforce kort skall man köpa om man vill ha samma prestanda som ett X1600Pro i denna prisklass? Några tips?

Visa signatur

Fear