Riktigt gammal dator, MD80?

Permalänk
Medlem

Riktigt gammal dator, MD80?

Nu en fråga om något riktigt gammalt... Min mormor har ofta berättat om hur hon en gång lyckades tjata till sig en typ av skrivmaskin som kunde spara data på någon form av kort. Den skulle hetat något i stil med MD80. Någon som känner till den? Skulle vara kul att veta Visseligen mer skrivmaskin än dator men ändå...

Visa signatur

E6600 @ 3,3 Ghz, Asus P5W DH Deluxe, 2GB Patriot 800Mhz CL4, X1900XT, 2x250 GB, Cooltek 600W, P182, Fläktkylt

Vaio T5500, 2GB 667Mhz, 120GB, GeForce Go7400

Permalänk
Avstängd

Det enda MD-80 jag känner till är en vidareutveckling från DC-9. Ett flygplan, mao.

Det fanns tillverkare, bland annat IBM och Olivetti, som gjorde skrivmaskiner med skärm och diskettstation. Säkerligen finns det äldre ordbehandlingsystem som kunde lagra på "kort" (hålkort, hålremsa, magnetkort, etc).

Vet du inget om märket eller från vilket decennium mackapären är?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det var ganska vanligt med "ordbehandlare" på 80-talet, som sagt en skrivare med diskettstation och skärm. Mjukvaran i ROM, vissa av dem kunde köra CP/m också. Amstrad gjorde några modeller, varav någon använder något så udda som 3" disketter. Alltså just 3" inte 3,5"

MD80 visade sig vara svårt att goggla på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det enda MD-80 jag känner till är en vidareutveckling från DC-9. Ett flygplan, mao.

Det fanns tillverkare, bland annat IBM och Olivetti, som gjorde skrivmaskiner med skärm och diskettstation. Säkerligen finns det äldre ordbehandlingsystem som kunde lagra på "kort" (hålkort, hålremsa, magnetkort, etc).

Vet du inget om märket eller från vilket decennium mackapären är?

Jo, MD80 är ju de där långsmala sakerna som sas fortfarande flyger med
men märket är nog IBM, ska fråga om modellen igen och vilket år det gäller...

Visa signatur

E6600 @ 3,3 Ghz, Asus P5W DH Deluxe, 2GB Patriot 800Mhz CL4, X1900XT, 2x250 GB, Cooltek 600W, P182, Fläktkylt

Vaio T5500, 2GB 667Mhz, 120GB, GeForce Go7400

Permalänk
Hedersmedlem

bzn: Tänker du inte på IBM Displaywriter-serien? 8088-processor, mjukvara i ROM, sågs ofta tillsammans med enkla eller dubbla 8" floppy-enheter. Kallades nämligen ofta för "serie 80". Sådan hade vi för länge sedan hemma, morsan hade den till jobbet.

Jag misstänker att Nitrox syfter på en magnetkortsskrivmaskin. Lustigt nog satt jag precis och letade info om den. Jag har för mig att den heter MC80. Morsan använde en sådan på jobbet i början av 70-talet. Jag har inte kunnat få ett bättre årtal än "runt -72", och är inte helt säker på namnet.

Jag har för mig att MC80 är själva terminaltypen, och att märke och modell kan variera. Är det hålkort, magnetkort eller magnetband som användes? Jag har aldrig lyckats lura ur morsan om det var kort eller band, men magnetiskt var det.

Dock tvivlar jag inte på att själva terminalen kan kopplas till en hålkortsstans också.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
bzn: Tänker du inte på IBM Displaywriter-serien? 8088-processor, mjukvara i ROM, sågs ofta tillsammans med enkla eller dubbla 8" floppy-enheter. Kallades nämligen ofta för "serie 80". Sådan hade vi för länge sedan hemma, morsan hade den till jobbet.

Nej, det gjorde jag igentligen inte. Jag tänkte mest på små söta Amstrad och liknande. Men du har rätt om IBM, fast det slog mej inte. Har faktiskt en sådan!

IBM Model 6850

Har även en skrivare till fast den fick inte plats på bilden...

Permalänk
Hedersmedlem

bzn: Det gör inget med skrivaren, jag minns den så väl

Kan fortfarande se framför mig hur den gröna IBM-loggan kommer inglidande över skärmen när man slår på den. Displaywritern har samma hårdvara som 6850, i stort sett, men ordbehandlingsprogrammet i ROM. Detta portades sedan till OS/2-baserade system, men såvitt jag vet lämnade de aldrig teckengrafiken.

Nu när du säger 3"-disketter så minns jag att min 6 år äldre kusin hade en Amstrad PC-liknande sak på den tiden. Jag har för mig att han eldade upp moderkortet med ett hemmagjort ISA-kort, om det nu var ISA den hade.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."