Behöver hjälp att starta denna...

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att starta denna...

Fick nyligen en gammal dator av en bekant, tyvärr är det så att den inte startar.

Datorn är en pentium 133 mhz med två processorer, två scsi-hårddiskar på vardera 1 gb, en diskettstation kombinerat med någon sorts bandsak.

Så det pekar väl på att det har varit en gammal server.

Problemet är nu att jag inte lyckas få den att starta. Den bootar upp och den testar minnet osv men sen kommer det: Primary HDC failure, press F1 to continue. Därefter trycker jag F1 och då kommer det upp: Drive not ready insert boot diskette in A. Hur går man vidare här?

Hur ska jag göra för att få det att funka? Kan man på något sätt få in en vanlig hårddisk i den? Den kombinerade diskett och bandläsaren(?) har tre anslutningar. En som är lika stor som en vanlig diskett kontakt och två anslutningar som är som vanliga IDE-sladdar. Kanske kan man koppla in en vanlig hårddisk här?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha antingen en scsi hårddisk eller en bootdiskett för att starta.
Eller en kontroller för att starta från en vanlig IDE hårddisk.

Bootdisk är ju det enklaste sättet att se om den lever

Bilder ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

scsi hårddiskar finns, fast verkar inte som om dom vill som jag vill. Det finns i alla fall en IDE port på moderkortet som man kanske kan använda?

Bootdisk? En slags bootbar diskett eller? Hur göra man en sådan? Var hittar man?

Bilder kommer.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

vad behöver alla datorer?
jo ett operativsystem du behöver alltså installera ett
jag rekommenderar Debian ,slackware eller freeBSD
boota upp med bootdisketten installera från CD eller vad du vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
vad behöver alla datorer?
jo ett operativsystem du behöver alltså installera ett
jag rekommenderar Debian ,slackware eller freeBSD
boota upp med bootdisketten installera från CD eller vad du vill

Detta låter kanske extremt korkat men kan man inte installera windows 95? Råkar nämnligen ha en skiva liggandes. Ska jag då först göra en bootdiskett för windows 95 och trycka in den så fixar den så man kan fortsätta installera från skivan?

Visa signatur

Permalänk

95 kommer rulla fint på den burken...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Detta låter kanske extremt korkat men kan man inte installera windows 95? Råkar nämnligen ha en skiva liggandes. Ska jag då först göra en bootdiskett för windows 95 och trycka in den så fixar den så man kan fortsätta installera från skivan?

jag rekommendera inte windows 95 det ät gammalt och för nytt för att vara kul.
Ladda ned någon unix variant som jag rekommenderar det inte så svårt och du får hjälp här

annars vet du hur mycket ram det är i den? och finns det något nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Provade precis med en bootdisk med windows 95 från bootdisk.com.

Det funkade inte. Stog fortfarande, Drive not ready insert boot diskette in A:

Det kanske är diskettstationen som är sönder eftersom det inte hörs att den arbetar?

Citat: Meto

jag rekommendera inte windows 95 det ät gammalt och för nytt för att vara kul.
Ladda ned någon unix variant som jag rekommenderar det inte så svårt och du får hjälp här

annars vet du hur mycket ram det är i den? och finns det något nätverkskort?

Nätverkskort har den. Har för mig att det satt 40 mb minne i den.

Men som jag sa så verkar inte diskettenheten funka. Man skulle kanske riva ur alla lösa enheter och testa med en annan diskettenhet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske
men har du testat att trycka på enter kollat i bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
kanske
men har du testat att trycka på enter kollat i bios?

Japps, har kollat i bios. Boot priority står på att den ska boota från A sedan C. Eller det var inte det du menade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då får du som du sa testa med en annan diskettenhet

Permalänk
Medlem

Om det nu är två processorer i den så är windows 95 eller 98 helt meningslöst att köra då det bara kan använda en.

Alla windows NT och framåt däremot fungerar på det, eller typ linux eller bsd.

Säker på att det var två processorer ? Ganska ovanligt på vanliga pentium.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Japps, får bli imorron. Men skulle man inte kunna prova att dra ut alla enheter och bara ha diskettenheten inkopplad? Bara så att kolla så inget bråkar?

@Karaff

Ja, som jag har kunnat se så är det två stycken. Sitter bredvid varandra i framkanten av moderkortet.

Ska försöka luska lite mer imorron

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är troligen två processorer.

Minns jag rätt så är det där ingen server men en intergraph arbetsstation vi,ket låter troligt med avseende på resten av bestyckningen, Borde sitta ett hyggligt grafikkort i den också.

Får du inte igång den så säg till. Jag vill åt lådan om det är en intergraph

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Wohooo!

Den lever.

Anledningen till att diskettenheten inte funkade var att någon joppe hade satt kontakten på fel håll.

Nu behöver jag fixa så att den bootar upp frpn cd:n. Ska man ha en sorts diskett som fixar detta? Var hittar man den i så fall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

japp du behöver en bootfloppy vilken beror på vilket OS du ska installera
Jag rekommenderar Debian http://www.debian.org/
jag tror du får installera smp kärnan efteråt med apt-get eller så görs det automatiskt, någon annan kanske vet mer om det.

SMP = kärna med stöd för fler processorer

Permalänk
Medlem

Vafan.

Fixade en windows 98 startdiskett och lyckades göra så jag fick installationsprogrammet för windows 2k att starta. Dock så verkar det som om den inte hittar hårddiskarna.

Ska man testa att formatera dom? Det går väl med startdisketten?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Du hittar inte hårddiskana pga att det är scsi diskar, du behöver en disket med drivrutiner till dem under instalationen.

Och som sagt, 95/98 är helt bortkastat på en så fin gammal dual-cpu burk.

Se om du kan komma över något OS som stödjer SMP, tex dv olika Linux varianter som nämts tidigare. Win2k server bör du kunna få in med men ganska onödigt. Några äldre NT varianter bör man kunna komma över begagnat utan att svettas för hårt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem

Fluf: Han använde ju bara 98-disketten för att få liv i W2K-installationen. Inte alla så gamla burkar kan boota direkt från CD ju, även om man alltid ska försöka.

firaer: Har du kollat i BIOS ifall det går att ställa in CD som boot device?

Oavsett du har NT4 eller W2K (=NT5) så behövs SCSI-drivrutiner på separat diskett.

Ett litet ord på vägen: W2K gillar inte att installeras på små diskar. Leta upp NT4 istället.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

W2K tycker ännu mindre om att gå på 40 MB minne

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415