Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gammal dator till någon användning?

Permalänk

Gammal dator till någon användning?

Jag fick en väldigt gammal dator från jobbet, [Pentium MMX223mhz, 32mb minne] och jag undrara om det går att använda den till nåt, t ex mycket enkel webbserver med nåt lätt OS som t ex bantad Linux eller FreeBSD?

Om det nu går att använda den som lätt server så tänker jag köpa till 128mb minne.

tack på förhand

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Ja lugnt! Jag hade en liknande som jag till och med lyckades mosa in Win XP på. Men den blev mycket gladare när jag la in Ubuntu server på den. Den hade 64mb minne bara. Klarade galant, Apache 2, SSH, vsFTPd och samba.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

oh, skönt att höra

Min nästa fråga. Jag är väldigt sugen på att lära mig att få upp en enkel webbserver och lära mig om olika unix/linux OS för serverbruk. Var ska jag börja? Och med vad?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Börja med Ubuntu, server versionen.

Och läs denna: http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux.pdf#search=%22g...

Finns massor med guider "out there". Google och sweclockers är dina vänner=)

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

det du ska börja med är att tanka ubuntu server installskivan å sen bränna ut den,
och nu eftersom du vill lära dej Linux som du säger så kommer du få googla som aldrig förr :), nej då, men ofta,
så först kan du googla fram "ubuntu server" å fixa ner iso filen och bränna ut,
sen kan du googla rätt på ubuntu server install guide, ett tips (ubuntuforums säger jag bara )

kan du kommandon för att flytta sig mellan mappar osv?

Permalänk

Tack så mycket för länken. Ska ladda ner server versionen och ta en titt på forums och guider.

Har absolut ingen anning vilka kommando, är helt ny i det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tack så mycket för länken. Ska ladda ner server versionen och ta en titt på forums och guider.

Har absolut ingen anning vilka kommando, är helt ny i det.

hehe ok, en bra ide är iaf att ladda ner putty, det är en ssh client till windows, den gör så du kan logga in på in server och ändra å starta allt i text läge typ,
men då måste ssh varit installerat på servern med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tack så mycket för länken. Ska ladda ner server versionen och ta en titt på forums och guider.

Har absolut ingen anning vilka kommando, är helt ny i det.

Jag kan inte speciellt mycket om Unix, förutom att det är underbart :), men här är en mycket bra nybörjar sida med lite komandon osv.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

Eller finns alternativet och börja med Linux Debian direkt vilket jag gjorde. Om detta nu förvirrar dig kan jag säga att Ubuntu bygger på Debian, så det som skiljer är lite.

Installera en serverinstallation (eller baspaketet bara utan några tillägg) och kör dessa kommandon,

apt-get install proftpd (installerar ftp)
apt-get install sshd (installerar ssh, sedan kan du ansluta från vilken dator som helst till servern och köra samma kommandon du nyss gjorde)
apt-get install apache (för http/web)

Nu har du i princip ett fungerade system med ftp/web/ssh.

Roligt, givande och framförallt praktiskt om du har filer på jobbet du vill ha hem, köra msn genom servern, irc eller läsa mail. Allt går.

Tveka inte och fråga om det är nåt du inte fattar

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde webserver+filserver på en gammal pentium 90, funkade grymt bra. Jag skulle nästan säga att du ska börja med debian istället för ubuntu. Finns inte så många GUI-config-program till apache/mysql osv. Och ubuntu är egentligen har bara en finare installer än debian, annars är det mesta samma lika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grovlimpa
Jag körde webserver+filserver på en gammal pentium 90, funkade grymt bra. Jag skulle nästan säga att du ska börja med debian istället för ubuntu. Finns inte så många GUI-config-program till apache/mysql osv. Och ubuntu är egentligen har bara en finare installer än debian, annars är det mesta samma lika.

Vad är det då som motivierar att använda Debian, om nu Ubuntu har en bättre installer och resten är mest samma lika?

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk

Ubuntu är lite coolare... Har oftast nyare paket... Lite stabilare nyare paket...

Permalänk
Medlem

Stabilare vet jag inte... Du tycker alltså att Debian Sarge är instabilt mot ubuntu?

Permalänk
Medlem

ubuntu är inte att rekommendera till ”väldigt gamla datorer” då är Debian bättre

annars så brukar man köra slackware eller freeBSD
Kör själv slackware på en 90Mhz med 32 MB vet inte vad jag ska göra med den väntar på att någon behöver en router. kört lite mp3 på den testat X med firefox med det vad gör seeeegt får nöja mig med links