Expansionskort med PS2-portar

Permalänk
Medlem

Expansionskort med PS2-portar

Någon som vet var man kan få tag på - om det säljs - ett expansionskort med PS2-portar. PCI och ISA går bra då det är de bussar som burken ska ha.

Är lite less på att ha DIN-tangentbord och seriell mus, speciellt eftersom jag tänkte skaffa en KVM-switch och jag inte hittar några konverterare för PS2 alt. USB till seriell.

Det vore bra om det fungerar under DOS då det är vad som uteslutande används på burken.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

vad gör du på den burken?

Permalänk
Medlem

Spelar gamla spel på, så man slipper emulera dem på huvudburken. Många spel fungerar skittaskigt med DOSBox, men på denna dator fungerar de givetvis fint eftersom den kör "native"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Föreslår en:

samt en (den högra)

38181 & 38257 på kjell.com

Permalänk
Medlem

Hur blir det om jag använder dessa tillsammans med en KVM-switch?

Kommer jag kunna växla mellan två datorer utan att starta om dem? Jag har för mig att iaf PS2 har någon sådan begränsning att om man drar ut tangentbordet, så fungerar det inte att bara stoppa in det igen, utan man måste starta om också.

Läste i slutet av felsökningen på denna KVM-switch:
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/61-70/68/68530/68-53...

"Hur kan jag ansluta en gammal dator som använder en seriell mus?"
"Omkopplaren stödjer inte seriell mus. Dags att byta ut den äldre datorn"

HMPF!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker men jag tror att det ska fungera om du använder en KVM-switch med emulering.

Det där med seriell mus så tror jag dock att de menar att den inte har en sådan kontakt, den borde klara en som är ansluten med adapter. Men det bästa är ju att fråga i butiken och se till att det är ok om man testar den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Jag är inte säker men jag tror att det ska fungera om du använder en KVM-switch med emulering.

Det där med seriell mus så tror jag dock att de menar att den inte har en sådan kontakt, den borde klara en som är ansluten med adapter. Men det bästa är ju att fråga i butiken och se till att det är ok om man testar den.

Problemet är att butiken i fråga som har alla dessa saker är Kjell.com, och då blir det postorder för hela slanten.

Clas ohlson har både KVM-switchar och PS2-DIN-adaptrar, men de verkar sakna PS2-Seriell-adaptrar, annars hade jag kunnat fixa det lokalt i staden.

Edit: Får väl beställa adaptrarna från kjell.com och sedan KVM-switchen lokalt så jag kan byta den som kostar mest ifall det inte fungerar. Är nog bäst att gå på en elektronisk switch för att undvika att mus/tangentbord tappar kontakten. Det blir en stor del konverterare, då musen först måste konverteras från usb till PS2 och sen från PS2 till seriell på en av datorerna. Hoppas den mängden kablage och konverteringar accepteras.

Visa signatur

Permalänk

Tänk på att musport till serieports-adaptern bara fungerar med möss som har inbyggt stöd för serieporten. De möss som har det, brukar skicka med en adpter till musen, tex nån gammal Logitech.
Jag testade nämligen själv för ett par år sedan, men kunde inte förstå att det inte funkade med en sån adapter, förens jag efter en massa letande på nätet hittade informationen.

Testa kan du ju alltid, det kostar ju inte mycket, men jag är rätt säker på att det inte kommer funka med en modern mus, särskillt inte om den är gjord för USB först.

Tangentbordsadaptern funkar dock enkelt.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Verkar hopplöst. Ett PCI eller ISA-kort med två st PS2-kontakter verkar inte vara något som någon någonsin tillverkat och det är helt omöjligt att få tag på, även utomlands. Får helt enkelt leva med tangentbordet och musen som de är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du hitta ett ps2 mus kort så bör det vara lugnt. Adaptern till tagentboret är lugn för en kvm switch.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Kan du hitta ett ps2 mus kort så bör det vara lugnt. Adaptern till tagentboret är lugn för en kvm switch.

Problemet är att jag kan inte hitta något sådant alls. Mitt enda hopp skulle vara att jag får gå lös på skroten och hitta en burk som har ett sådant. Bör inte krävas drivrutiner.

Burken jag har fixat har ett seriellt kort, men tyvärr inget för PS2.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har du lusläst moderkortsmanualen? Det kan mycket väl finnas en sexpinnars stiftlist som motsvarar en PS2-kontakt för mus helt och hållet. Det har funnits på ett flertal av mina gamla socket7-moderkort som jag har och har haft.

Tangentbordet kör du såklar med adapter till. Same shit - different kontakt som man säger

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Har du lusläst moderkortsmanualen? Det kan mycket väl finnas en sexpinnars stiftlist som motsvarar en PS2-kontakt för mus helt och hållet. Det har funnits på ett flertal av mina gamla socket7-moderkort som jag har och har haft.

Tangentbordet kör du såklar med adapter till. Same shit - different kontakt som man säger

Moderkortsmanual? Jag köpte datorn begagnad för 100kr, manual följde inte man kan jag säga. Vet inte ens vad det är för moderkort i den om jag ska vara ärlig, mer än att den har VIA chipset.

Visa signatur

Permalänk

100 kronor, då kommer du inte gilla det jag kommer att säga.
Skaffa ett USB-kontroller-kort, sedan en USB-till 2xPS2 adapter. Adaptern är en aktiv omvandlare, inte en elektrisk ihopkoppling, så den är lite dyrare. Kommer väl kosta några hundralappar.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 7 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 32 GB, RTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Moderkortsmanual? Jag köpte datorn begagnad för 100kr, manual följde inte man kan jag säga. Vet inte ens vad det är för moderkort i den om jag ska vara ärlig, mer än att den har VIA chipset.

Titta efter på moderkortet vad det har för tillverkare och modellbeteckning (tillverkarens namn saknad ibland och modellbeteckningen kan vara svår att se...) sök därefter på http://www.thegreenhouse.us/th99/ och se om du hittar moderkortet.

Permalänk
Medlem

vet inte om detta kan vara något?:
http://www.serialgear.com/2-Port-PS-2-Serial-163927.html

fast det klart, kör du bara DOS på den så lär det ju vara ganska uteslutet med USB

ber om ursäkt...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Avstängd

leta upp nåra gamla datorer på tippen som har ps/2-moderkort bara, borde inte vara så svårt.. Har sj hittat konverterar där också..