Permalänk
Medlem

Formatera om en Dell

Jag har en Dell Inspiron 6400. När man köper en bärbar Dell-dator medföljer en dold partition där XP och alla program är lagrade. Nu ska jag formatera om datorn men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga eftersom att det finns en dold partition.

Screenshot från Partition Magic:
http://www.freewebs.com/grinderspalace/partitioner.jpg

Hur ska jag gå till väga för att få bort allting och få in en ny Windows XP. Jag har inte fått någon XP-skiva eftersom att operativsystemet ligger i den dolda partitionen. Måste jag ladda ner motsvarande XP-version eller kan jag bränna ut den på nåt sätt?

Obs. Jag vill inte formatera om genom att använda Dells partition som är till för att kunna göra just detta.

Permalänk
Medlem

DU kan bränna ut XP från den dolda partitionen på något sätt.. kontkata Dell om hur är ett förslag.

Sen kan du formatera disken via den skivan, och om du vill kan du ta bort den dolda partitionen och lägg till den till den stora.. så blir den liiite större.. Fritt val!

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man bränner ut en sån skiva? Supporten är stängd över helgen.

Permalänk
Medlem

Testa: Start - alla program - dell accessories - dell OS recovery CD - nu skapas en windows CD från den dolda partitionen, när detta är klart stoppar du in en tom CD skiva och bränner, OBS du får endast göra detta en gång med anledning av att dell inte vill sprida OS:et.

Jag har aldrig testat detta själv och detta är hämtat från PC för alla nr 7.

Lycka till

Visa signatur

Robert