Permalänk
Medlem

Avkoda hexadecimalt lösenord?

Ifall jag har ett lösenord i klartext och samma lösenord efter att det konverterats till hexadecimalt, kan jag då ta reda på konverterings-nyckeln?

Visa signatur

Tjejer kör bättre än höns!

Permalänk

Nyckel?

Att gå från klartext (ASCII/UNICODE) till hex är mer en fråga om att omvandla strängen till binär form och sedan till hex. Om du googlar på det så kommer du att hitta hur det fungerar (mycket enkelt).

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

haha ja det är möjligt att det finns på google, men jag vet inte vad jag ska söka på, så jag frågade här istället..
Om kunskapen finns här så är det ett mycket enklare sätt..

Visa signatur

Tjejer kör bättre än höns!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Alltså, det finns ingen "konverteringsnyckel" från ascii (decimal) till hex, det är typ matte grundkurs 1a i olika talbaser. Gå från bas 10 till bas 16. Googla efter exempelvis "104 in hexadecimal" så får du direkt fram det konverterade värdet.

/W

Permalänk
Medlem

Grejen är det att jag har en tabell typ denna:

User: Passwd:
simon 7fb2118353eac091
jocke 3542a33b5cd33244d

Osv.. Jag vet lösenordet till kontot "simon", men jag vill hitta "sambandet" mellan det lösenordet och texten som står där.

Någon som kan detta?

Visa signatur

Tjejer kör bättre än höns!

Permalänk
Medlem

det där är precis samma sak som folk talar om i silent whisper-tråden här intill.

Lösenordet är hashat, det är inte tal om något hex, utan lösenordet har förvandlats till en till synes slumpmässig sträng och går inte att få tillbaka.

Det går alltså inte att göra det du vill göra.

edit: men ta och googla lite på md5 t.ex. så kan du förstå sambandet iaf.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för hjälpen iallafall!

Visa signatur

Tjejer kör bättre än höns!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Lösenordet är hashat, det är inte tal om något hex, utan lösenordet har förvandlats till en till synes slumpmässig sträng och går inte att få tillbaka.

Om exemplena han visade var korrekta så är lösenordet inte hashat utan kodat.

För att lösa koden isåfall får man använda sin problemlösningsförmåga. Rätt kul, men det finns inte en färdig metod för det, handlar om att tänka logiskt och testa sig fram, helst ska man känna till lite olika enkla krypteringstekniker också.

Jag behövde göra en liknande sak för att få fram ett ftplösenord en gång.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Glömsk

"Jockes" sträng är 17 tecken lång. Tror någon har skrivit lite fel.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
"Jockes" sträng är 17 tecken lång. Tror någon har skrivit lite fel.

Vilket förmodligen innebär att du behöver lägga till ett par nollor.

Permalänk
Medlem

jag antog att han bara randomizade lite då han troligen inte vill ge ut sina lösenord till swec.

Permalänk
Medlem

Haha jaa det är sant som du säger totoo! Fast iochförsig spelar det ingen roll ifall ni får se lösenorden ändå, för det användarnamnen är inte heller rätt

Visa signatur

Tjejer kör bättre än höns!

Permalänk
Glömsk

Men hur hade du egentligen tänkt att vi ska kunna hjälpa dig utan konkreta exempel?

Om exempelvis lösenorden ser ut såhär: "098f6bcd4621d373cade4e832627b4f6" kan man säga att det förmodligen är MD5.
Ser det däremot ut såhär: "a94a8fe5ccb19ba61c4c0873d391e987982fbbd3", ja, då kanske det är SHA.
Skulle du däremot visa "dGVzdA==", ja, då är det en Base64-kodning.

Dina exempel säger ingenting.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

haha okej, men exemplet för "simon" är taget från tabellen...
i klar-text så ska det stå "kukhuvve" där..
Alltså, 7fb2118353eac091 = kukhuvve

Kan det lösa problemet?

Visa signatur

Tjejer kör bättre än höns!