Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Bygga kluster + lite mer.

Hallå där! Det är så att jag i skolan har fått tillgång till ca 10st datorer som inte fyller någon funktion utan endast står i ett låst rum. Jag har även fått tillåtelse att leka med de hur jag vill typ. De ska skrotas snart i vilket fall som helst. Men till saken. Jag undrar om man kanske skulle kunna köra ett kluster med dem eller kanske bygga tunna klienter eller något annat lärorikt.
Rekommendera vad som behövs i mjukvaruväg och vad som krävs av datorerna.

Jag har lite erfarenhet av Linux men läser gärna lite i en manual eller liknande Howto.

Så, hitta på vad jag kan göra för kul saker som jag kan lära mig och ha nytta av i framtiden. Utbildas till Server-tekniker/Nätverkstekniker/Programmerare.

Permalänk
Medlem

Om du nu kan tänka dig att läsa manualer eller howtos så kanske du kan tänka dig att söka lite också? (google)

Har ingen egen erfarenhet av klusterbygge själv, men hittade en enkel lathund på FreeBSD.se. Kanske inte ger svar på allt, men kanske är något att bygga vidare på?

http://www.freebsd.se/article.php?story=20040720212921671

Lycka till!

Permalänk

Hmm.. Det kunde jag gjort iofs. Tänkte att någon här inne kanske satt inne med lite erfarenheter.

Permalänk
Medlem

hur bra är de?

Du kan ju testa att göra tunna klienter av de och visa skolan att det faktiskt går att använda.
Tycker att det slängs alldeles för mycket fungerande datorer idag.

Permalänk
Medlem

tunna klienter använder vi i våran skola när de gammla maskinerna inte orkar mer. Ut hårddiskar och annat krafs och boota till en rejäl server. Ha det som ett lite projekt att sätta upp tunna klienter och visa skolan att det finns användning av de gammla datorerna. Men ska det funka bra i ett stort klassrum kräver det bra och dyra grejjer. SMP system med SCSI och rejält med ramminne är ju ett krav om man har mer än 20 datorer.

Permalänk

Nu är det så att det handlar om en Joh Bauer skola så vi har inget behov av tunna klienter då alla IT/IT-M/Ent har egna datorer. Men jag ska sätta upp lite tunna klienter bara för att lära mig det.

Permalänk

Att peta igång OpenMosix är relativt lätt och snabbt gjort om du tar dig tid att läsa docsen. I princip är det inte mycket mer än att kompilera en ny kärna med openmosixpatcharna och sedan kompilera userspacetoolsen på alla noderna.

www.openmosix.org

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Att peta igång OpenMosix är relativt lätt och snabbt gjort om du tar dig tid att läsa docsen. I princip är det inte mycket mer än att kompilera en ny kärna med openmosixpatcharna och sedan kompilera userspacetoolsen på alla noderna.

www.openmosix.org

tar sån fruktansvärd tid, bättre att boota alla burkarna mot en masternod

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Openmosix är lätt att configurera och har förinställda tools som gör att det är lätt att se var dina processer exekveras, byggde ett kluster som projektarbete i gymnasiet.
Men det kräver att du kan tillräckligt om unix/linux för att kompilera en kärna och ändra lite configurationsfiler.

Visa signatur

Björn