Datorn fungerar inte som den ska vid spelande

Permalänk
Medlem

Datorn fungerar inte som den ska vid spelande

Så fort jag ska spela nått spel som tex Defcon som inte alls är särskilt krävande, så händer det här ....
http://img171.imageshack.us/img171/9862/cperrorcw1.jpg
Som ni ser så ser det inte särskilt kul ut.
Det blir blåa rutor, flimmer och allt segar ihop totalt tills det slutligen kraschar.

Jag har testat med att installera nya drivrutiner, men det har inte hjälpt alls.

Ibland så stängs skärmen av också, och jag måste starta om datorn för att kunna få igång den igen.

Mitt skräp:
Geforce MX 420 64Mb
256RAM
Intel 2.4G

So, what to do?

Permalänk
Permalänk
Medlem

lite mer RAM-minne och ett nytt graffekort kanske vore en investering

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

kan vara bildkortet som håller på att ge med sig.(var inte grejjerna mer gedigna förr, min c64 tuffar ju på än?)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Om det är fläkt på grafikkortet , kan den ha lagt av..
då blir kortet överhettat och buggar/artefakter som dessa kan uppstå.

Det är en möjlig förklaring.

Men som sagt , ett nytt grafikkort och lite ram så mår den lite bättre.

Permalänk

Nytt grafikkort och mer ram, de gör susen!

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt kort om du har råd, det du har nu verkar sjunga på sista versen. En Om det där kortet är passivt kylt kan en idé vara att ta bort allt damm från det och rengöra filtrena vid datorns luftinsug. Men det kan vara så att det helt enkelt börjat gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Har i stort sätt samma problem fast för mig så uppstår inga artefakter utan ljudet hakar upp sig och dator låser sig helt, går inte att alt-tabba och stänga av processen heller! Fast detta händer då bara i CS:S...

I andra spel så låser sig inte datorn helt men allting börjar hacka och man har kanske 0.5 fps eller något, oberoende av vilket spel det är. Dock händer det bara om man har spelat en hel dag eller liknande!

Någon som har nån aning om vad det är för fel?

Visa signatur

Intel P4 3Ghz - 1Gb DDR400 Dualchannel - Asus GF6800GT 128Mb- Seagate 160Gb - LG 12x DL DVD-RW - Acer AL1714 17" TFT @ 14ms

Permalänk
Medlem

Mer ram (minst 1024) och ett graff... så skaru se att det kommer gliiiiiiida fram

Visa signatur

Hiper Type-R 530W | Pentium D 805 @ 3,12ghz Vappochill micro tower | Asus P5VDC-X | Western Digital 120GB | 1024MB @ 666mhz Crusial | ATI Radeon X1650Pro 256mb 600/1600mhz |

Permalänk
Medlem

Det måste vara något med att grafikkortet blir överhettat. (eller så kan det vara förkylningen som går nu)

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Re: Datorn kukar-ur vid spelande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krypet
Så fort jag ska spela nått spel som tex Defcon som inte alls är särskilt krävande, så händer det här ....
http://img171.imageshack.us/img171/9862/cperrorcw1.jpg
Som ni ser så ser det inte särskilt kul ut.
Det blir blåa rutor, flimmer och allt segar ihop totalt tills det slutligen kraschar.

Jag har testat med att installera nya drivrutiner, men det har inte hjälpt alls.

Ibland så stängs skärmen av också, och jag måste starta om datorn för att kunna få igång den igen.

Mitt skräp:
Geforce MX 420 64Mb
256RAM
Intel 2.4G

So, what to do?

You need to upgrade you system man!:)

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilduke
Lånar tråden lite!

Har i stort sätt samma problem fast för mig så uppstår inga artefakter utan ljudet hakar upp sig och dator låser sig helt, går inte att alt-tabba och stänga av processen heller! Fast detta händer då bara i CS:S...

Låter väldigt mycket som sound loop freeze/crash:

http://support.steampowered.com/cgi-bin/steampowered.cfg/php/...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilduke

I andra spel så låser sig inte datorn helt men allting börjar hacka och man har kanske 0.5 fps eller något, oberoende av vilket spel det är. Dock händer det bara om man har spelat en hel dag eller liknande!

Någon som har nån aning om vad det är för fel?

CPU-temperatur? Kolla med speedfan, kan även logga temperaturerna till fil under tiden du spelar.

http://www.almico.com/speedfan.php

Edit:

CPU-temp / gfx-temp kan även vara något Krypet bör kolla upp...

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Relik 📜

Topic redigerad.

Tänk på att ha ett vettigt topic nästa gång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S