Permalänk
Medlem

Felia

mitt telia 8mbit har strulat ett lååångt tag nu, det håller på att koppla ur och i hela tiden i mellan 1-10 sekunder kanske, men det räcker för att tappa kontakten med spelservrar/lagga piss, har vart i deras supportchat 2141454019 gånger, testade nyss att sänka till 2mbit funkade lika skit ändå, haft 2 tekniker hit som inte gjort särskilt mycket, kollat all utrustning, exakt ALLT som kan ställa till det, samma skit ändå.
nån som vet nåt det kan vara? ledningarna funakr som de ska också.

Permalänk

Och vad fick teknikerna för resultat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Och vad fick teknikerna för resultat?

Den första som var här gav oss en annat modem över julen förra året, funakde inte ett smack bättre.
Och så testade han att byta plats på oss i telestationen eller vad det var, funkade inte ett smack bättre.
Om jag inte minns fel sa han att han skulle ge oss en annan lan sladd eller om det var en förlängningssladd till telesladden (vi kör med den som telia säljer som de i chatsupporten hävdar att de INTE säljer, lol), sen hörde vi inte nåt från honom mer.

Den andra kollade lite hur våra jack var kopplade osv, och så gjorde han nåt på telefonstolpen i närheten, de var nåt som satt löst/fel/glappade eller vad det var som han fixade, funkade inte ett smack bättre.
Tror han babblade nåt om kabeln som går in i huset, men ledningarna mättre bra så det skulle inte vara nåt med det.
Men har inte hört nåt från honom nåt mer.

(Har inte vart hemma alla gånger som teknikerna vart här)

Det ska inte avra nåt fel alls engligt dom, typ

Permalänk

Vilken sida av förbindelsen är det som dör då? Telestation - modem eller modem - dator?

Permalänk
Medlem

Låter precis som min router(D-Link DI-624).

Visa signatur

MVH
Peter

Permalänk

Alltså, jag vet inte vad som kan vara fel i ditt fall. Det där kan vara så frustrerande att få avhjälpt, det är så många bitar som måste funka. Jag hade ADSL från Bredbandsbolaget och den la av hela tiden, modemet synkade om. Supporten ville gärna ha det till att det var hos mig det felade, eftersom man statistiskt sett "vet" att i 9 fall av 10 ligger felet där. Ja, tjena. Fint resonemang! Tänk om, tänk rätt. Det är mentaliteten det är fel på.

Telia tyckte att mina ledningar funkade jättebra eftersom fmät 031 <telefonnummer> i TAD gav jättefina värden. Problemet med TAD är att det till för vanlig telefoni (tal), och inte bredband. Samma sladd, olika frekvenser och ADSL kräver lite mer. Numera sitter man väl i Telsims och leker, samma fel där.

Teknikern man till slut skickade ut satt på stationen med sitt modem, "Det funkar bra här jao, felet måste ligga hemma hos dig!" sa han. "Jo", sa jag, "Men jag har 4 kilometer kabel och kopplingsskåp och annat otyg på väg hem till mig, kan inte felet ligga där? Tänk om en familj råttor byggt bo i huset och börjat gnaga?" sa jag lite halvironiskt."Nej, det gör det nästan aldrig, så det gör det inte den här gången heller." Oooh ja, tack för det Eltel.

Kort version: Ingen vill ta ansvar, alla skyller på varandra, och det enklaste i världen är att skylla på kundens utrustning.. /rant

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Sötast

Telia har skyllt på min utrustning över ett år nu, skönt att snart flytta å byta isp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Vilken sida av förbindelsen är det som dör då? Telestation - modem eller modem - dator?

Ibland dör det (ganska sällan) mellan Telestation - Modem (DSL lampan slocknar) men för det mesta så lägger det av helt utan att tappa synken, ska inte vara nåt problem med datorn (Funkar bra hos kompisar, och det funkar kasst för dom här), har testat annat modem och utan router.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peli59
Låter precis som min router(D-Link DI-624).

Har testat utan router, samma skit.

men vi ska få BBB 24mbit nu när bindningstiden tar slut
Men de e ett tag tills dess - 100 dagar :/

Permalänk
Medlem

Ett enkelt test är ju att lägga en konternuelig ping mot ping sunet.se och en mot modemets default gateway. Dvs dslam/router i telestationen.
Dör sunet pingen men inte den mout stationen, tja då ser det onekligen ut som ett problenm hos Telia inet, dör båda så är det nog ändå ett koppar problem.

Det man ska komma ihåg är att kopparen är gjord för 9600 bit per sekund och inget mer. Resten är bara bonus.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Provat ett annat nätverkskort ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Ett enkelt test är ju att lägga en konternuelig ping mot ping sunet.se och en mot modemets default gateway. Dvs dslam/router i telestationen.
Dör sunet pingen men inte den mout stationen, tja då ser det onekligen ut som ett problenm hos Telia inet, dör båda så är det nog ändå ett koppar problem.
Det man ska komma ihåg är att kopparen är gjord för 9600 bit per sekund och inget mer. Resten är bara bonus.

Finns det nåt man kan pinga med inbyggt i windows? Och hur pinagr man telestationen? Använder dom en vanlig ip?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Provat ett annat nätverkskort ?

Jag skrev att det funakr lika kasst för kompisar som är här med sina datorer, och så funker det bra ifall jag tar med min dator till nån kompis, så det ska inte avra nåt problem

EDIT: Kom på att det är DNS adressen som var andressen till stationen, satt och pingade till både sunet och telestationen i typ 5 minuter och sunet låg mellan 24-26ms och telestationen 12-14ms, en gång hoppade den upp till ca 20-25ms och tillbaka

Nån som vet ett program som man kan kolla högsta ping osv så man slipper sitta och stirra på pingtiderna?

EDIT2: Fick en timeout på Sunet nu medans DNS bara fortsatte, ska kolla mer imorn

Permalänk
Medlem

Säg till dem att du vill säga upp det med omedelbar verkan eftersom de inte fixar felet. Eller att du inte tänker betala för det så länge du har detta felet. Kan funka. Vi gjorde det på glocalnet tror jag det var.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

som ovan* kräv att dom ska byta din telekabel från stationen till ditt huvedjack.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Säg till dem att du vill säga upp det med omedelbar verkan eftersom de inte fixar felet. Eller att du inte tänker betala för det så länge du har detta felet. Kan funka. Vi gjorde det på glocalnet tror jag det var.

Mina föräldrar fattar inte att man kan klaga så de e inte nåt alternativ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
som ovan* kräv att dom ska byta din telekabel från stationen till ditt huvedjack.

Kan man kräva att dom byter kabeln? Våra grannar har samma problem så de måste vara nåt skit me den

Permalänk
Medlem

Verkar som de är något fel i husets (är de lägenhet) kopplingsskåp, eller närmaste skåp iaf som ni och eran granne delar på. Dom brukar kunna se ut som råttbon o ingen reder upp i de skåpen bara läggs nya korskpplingstrådar på gamla plintar och annat.
Du skulle behöva få tag på linjearbetarna/felsökarna och inte själva supporten. Hatar support på stora företag som telia. Då folket i supporten väldigt sällan vet något om hur de ser ut ute på "fältet" allt dom ser är siffror och FAQ listor. Om grannen och ni har samma problem så skall det inte vara något större problem att lokalicera felet så nämn de för linjearbetarna.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sjõbbe
Verkar som de är något fel i husets (är de lägenhet) kopplingsskåp, eller närmaste skåp iaf som ni och eran granne delar på. Dom brukar kunna se ut som råttbon o ingen reder upp i de skåpen bara läggs nya korskpplingstrådar på gamla plintar och annat.
Du skulle behöva få tag på linjearbetarna/felsökarna och inte själva supporten. Hatar support på stora företag som telia. Då folket i supporten väldigt sällan vet något om hur de ser ut ute på "fältet" allt dom ser är siffror och FAQ listor. Om grannen och ni har samma problem så skall det inte vara något större problem att lokalicera felet så nämn de för linjearbetarna.

Den teknikern som var här senaste gjorde nåt i kopplingsskåpet, funkar ändå skit för oss och grannarna, vi bor inte i lägenhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robendo
Mina föräldrar fattar inte att man kan klaga så de e inte nåt alternativ

Kan man kräva att dom byter kabeln? Våra grannar har samma problem så de måste vara nåt skit me den

kan å kan.. anars får man säga att man är nöjd med deras tellefon tjänst å allt men att man tänker byta för att man är besviken på dom för att dom inte kan ge en adsl så att de funkar.. sen är de bara att låsas att vara dummare än vad man är å vara fasst på att det är Telias fel. kunden har alltid rätt!

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Ett enkelt test är ju att lägga en konternuelig ping mot ping sunet.se och en mot modemets default gateway. Dvs dslam/router i telestationen.
Dör sunet pingen men inte den mout stationen, tja då ser det onekligen ut som ett problenm hos Telia inet, dör båda så är det nog ändå ett koppar problem.

Det man ska komma ihåg är att kopparen är gjord för 9600 bit per sekund och inget mer. Resten är bara bonus.

Kopparen vart? i teleledningarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robendo
Kopparen vart? i teleledningarna?

Finns ju bara en koppar när de gäller adsl. Mellan modemet och dslamen i telefoncentralen.

Men som han säger att kopparen är gjord för 9600bit är lite konstigt påstående.
De som att säga att vägar är byggda för häst o vagn.

Då nyare kopparledningar har mycket bättre kvalite på att överföra data än äldre kablar. Sen att adsl tekniken är som den är, är en annan sak.

Visa signatur

insert något finurligt