Permalänk
Medlem

Ang. grafikkort och AGP

Gokväll kära forumare.

Är så att jag efter några års tappat intresse nu börjat spela lite på min gamla dator igen.
Är bilintresserad så ett halvnytt Need For Speed spel inhandlades, och till min förtvivlan så har jag märkt att mitt grafikkort är "out of date"

Så jag tänkte då köpa ett nytt, men vad? Det behöver inte vara något värsting, upp till 1000 kan jag nog lägga. 9600Pro kanske..?

Och jag ser även att alla AGP kort nu är 8x medan mitt gamla moderkort bara klarar 2x eller 4x, men detta ska inte vara några problem va?

Tack på förhand

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

Det går väl iofs bra att trycka i ett 8x-kort på ett moderkort som bara klarar 4x (men man riskerar ju att tappa en del prestanda).

Sedan känns ju 9600Pro inte som det vassaste man kan tänka sig... Men för 1000 spänn kanske det inte blir så mycket bättre.

Rent allmänt är ju marknaden för AGP-kort inte så het längre (alla kör ju PCI-e numera), så det kan ju vara värt att kika på något begagnat annars.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som du ni vill ha hjälp med val av grafikkort.

Så jag flyttar tråden till:

Grafikkort och datorskärmar
[I]Grafikkort, datorskärmar, drivrutiner med mera.[/I]

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Geforce 7600GS 256Mb AGP går att få tag på för under tusenlappen, och är rejält mycket bättre än ett 9600pro. Annars kan du alltid leta reda på något begagnat, som tex något ur Radeon X800- eller Geforce 6800-serien.
AGP 8X är bakåtkompitabelt med 4X, och prestandaskillnaden mellan dom två är minimal så där behöver du inte oroa dig.

Edit;
Hur är specsen på din nuvarande dator? Har du nog CPU och RAM för att köra nyare spel, nytt grafikkort eller ej?

Permalänk

Vilket NFS är det och vad har du för hårdvara i övrigt ?

Permalänk
Medlem

Det finns spec. för en dator i hans profil, vet ju dock inte om det är den som gäller.

Nog borde han väl åtminstone kunna få ett 6800-kort för en tusenlapp om han köper begagnat? Eller ett 6600 med extra fluff... (Eller något motsvarande från ATI det känns bättre.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kan rekomendera att ta en titt under kategorin demoprodukter på komplett.se Där har dom mkt man kan hitta billigt också.. Har du tur så får du ett kort för halva priset bara för att det saknar manual eller liknande..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det går väl iofs bra att trycka i ett 8x-kort på ett moderkort som bara klarar 4x (men man riskerar ju att tappa en del prestanda).

Sedan känns ju 9600Pro inte som det vassaste man kan tänka sig... Men för 1000 spänn kanske det inte blir så mycket bättre.

Rent allmänt är ju marknaden för AGP-kort inte så het längre (alla kör ju PCI-e numera), så det kan ju vara värt att kika på något begagnat annars.

Kränk inte ner AGP kort

http://www.gainward.net/products/product.php?products_id=48

Väntar på det, och ja, får sprillans ny dator i februari, inte lönt för mig att köpa PCI-E kort, om ni undrar.

http://www23.tomshardware.com/charts9/582-543-224.png

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

Din andra länk fungerar inte, och den första... väntar på? Det känns inte lite dumt och handla AGP världens 7900GT nu, om du får en ny burk om 3 månader lite drygt?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte heller. Det låter ju snarast som att det inte skulle vara lönt att köra ett AGP-kort nu om det ska handlas helt ny dator om ett par månader....

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlowManCrap
Vilket NFS är det och vad har du för hårdvara i övrigt ?

AMD XP 2200+, 1024mb minne PC3200 och ett gammalt Radeon 9000 64mb. 250gb HD. Och spelet är Most Wanted.

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

Rekommenderar då minst ett 9800Pro även om det kommer vara lite knackigt...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

mitt 7600 gt klarar carbon utan problem så most wanted borde inte heller vara ngt problem, dock så finns det inte till agp, men ett 7600 gs duger gott om du bara ska ha det tills du får den nya datorn. är väl det mest prisvärda köpet om man sitter i din sits.

Permalänk

När jag hade min bärbara med ett Go 7600 så funkade NFS Carbon väldigt bra på max grafik (utom på skuggor och kantutjämning) ville inte pressa den allt för hårt.

Visa signatur

Computar i7 7700k @ 4.9 GHZ // EVGA GTX 980 SC // 16GB RAM // Asus Xonar Essence STX // Sennheiser 598

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
mitt 7600 gt klarar carbon utan problem så most wanted borde inte heller vara ngt problem, dock så finns det inte till agp...

Kolla här:
http://www.priskoll.nu/pno_9191.html

Visst finns 7600GT till AGP.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Testade ett XFX 7600GS AGP och nvidias drivare funkade inte den sa att kortet inte funkade med deras drivare, bara deras egna som följde med kortet, när jag drog igång spel så tvärhängde sig allt, trodde det var fel på kortet men satte i det i min tjejs dator och den går klockrent. Har AMD64 3500+, 2gb ram, gigabyte moderkort. Min tjej har en P4 2.4ghz med chaintech moderkort, med mkt sämre nätdel osv så kort och gott xfx verkade vara inkompatibelt med nåt i min dator.

Just nu kör jag med mitt GF6600GT 256mb på 1280*1024 och har väl inte petat i inställningarna så mkt och jag tycker det flyter på bra.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

Re: Ang. grafikkort och AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1grid
Gokväll kära forumare.

Är så att jag efter några års tappat intresse nu börjat spela lite på min gamla dator igen.
Är bilintresserad så ett halvnytt Need For Speed spel inhandlades, och till min förtvivlan så har jag märkt att mitt grafikkort är "out of date"

Så jag tänkte då köpa ett nytt, men vad? Det behöver inte vara något värsting, upp till 1000 kan jag nog lägga. 9600Pro kanske..?

Och jag ser även att alla AGP kort nu är 8x medan mitt gamla moderkort bara klarar 2x eller 4x, men detta ska inte vara några problem va?

Tack på förhand

Jag har ett beg 6800LE som är ca 8månader och fungerar mycket bra.Pipsen och vertexen är upplåsta och har aldrig fått någon artifact. Du får med en Zalman kylare så kortet ligger på ca 37 grader idle. Och runt 38-39 load. Fungerar utmärkt till Need for speed Most Wanted. Du får det för 1000kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Din andra länk fungerar inte, och den första... väntar på? Det känns inte lite dumt och handla AGP världens 7900GT nu, om du får en ny burk om 3 månader lite drygt?

B!

Båda länkarna fungerar som dom ska, vet inte varför det inte går hos dig :/

Kanske inte exakt om 3 måndader, kanske lite mer, får se vad som händer.

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

Den andra länken ger mig en vit bakgrund, och THG hammar-loggan i övre vänstra hörnet. Om det är vad du ville länka till, så visst, då fungerar det bra, annars, inge vidare. Bara för att det inte skulle vara just den här datorn, eller Firefox, har jag provat 3 olika datorer, och både IE / FF på alla tre.. Samma jäkla THG logotyp.

Antar att det ska vara en länk till en test, och då föredrar jag i alla fall den här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Rekommenderar då minst ett 9800Pro även om det kommer vara lite knackigt...

Hur menar du med knackigt?

Fick en del bud här ser ja, men ett beggat 9800PRO kanske ger mer "bang for the buck" än ett nytt 9600PRO?

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1grid
Hur menar du med knackigt?

Fick en del bud här ser ja, men ett beggat 9800PRO kanske ger mer "bang for the buck" än ett nytt 9600PRO?

Betydligt mkt mer bang for the buck om man säger så. ett beggat 9800pro hittar du med lätthet för under 500:- o det kortet sviker aldrig :). Plus att det presterar bättre än ett 9600pro

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Ok då får jag tacka för det.. Om ingen har nåt att invända så kan vi väl anse denna tråden avslutad.

Tack för tips och råd

/Martin

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1grid
Hur menar du med knackigt?

Fick en del bud här ser ja, men ett beggat 9800PRO kanske ger mer "bang for the buck" än ett nytt 9600PRO?

Ja att det kan hacka lite om du vill köra bättre upplösning eller med ögongodis... de senaste NFS avnjutes helst med så bra grafikkort som möjligt så att man kan köra bra upplösning aa+af osv.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.