Permalänk
Medlem

Ljudet hackar på inbyggt ljudkort

Det är så att jag har ett M2N-E med inbyggt ljudkort. När man lyssnar på musik hackar det då och då, vilket gör att det blir riktigt frustrerande. Min gamla dator på 2 GHz gjorde inte ens samma sak. Så nu undrar jag, vad är problemet? En X2 på 3800+ ska väl kunna spela upp ljud iallafall

Min dator:

Athlon 64 X2 3800+

1024 ram

Permalänk
Medlem

fel drivrutiner antagligen...ac97 kör jag

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

VArt kan man få tag på det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Tackar. Hoppas det funkar

Permalänk
Medlem

funkar iaf på mitt a8n-e mobo och asus egna funkar inte så borde funka för dej med...inte fått integrerade nät kortet att funka dock >.>...skriv hur det går så letar jag vidare annars

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Ska jag avinstallera SoundMax? För nu hackar det ännu mer än förrut och datorn är seg...

Permalänk
Medlem

Nope funkar ej, den vill att jag ska insallera rätt drivrutiner

Permalänk
Medlem

Problemet du beskriver går inte att lösa med drivrutiner till AC97. Det är troligen relaterat till problem med din dual core processor.

Mer info här.

Jag har samma tjafs med min X2 3800 på moderkort Gigabyte GA-K8NF-9-RH, med AC97 ljud inbyggt. Jag fick tips att byta till ljuddrivrutiner från nVidia men det hjälpte förstås inte.
Alla säger att man bör pröva en "hotfix" från Microsoft, men den finns inte på svenska så vitt jag vet. Den engelska versionen fungerar inte på svenskt OS.

Allt är skit med dual cores, buggar hit och dit hela tiden. För mig hjälper det inte ens att sätta affinity för media player till ena processorn, det hackar ändå. Jag är så less less less.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorsa
Problemet du beskriver går inte att lösa med drivrutiner till AC97. Det är troligen relaterat till problem med din dual core processor.

Mer info här.

Jag har samma tjafs med min X2 3800 på moderkort Gigabyte GA-K8NF-9-RH, med AC97 ljud inbyggt. Jag fick tips att byta till ljuddrivrutiner från nVidia men det hjälpte förstås inte.
Alla säger att man bör pröva en "hotfix" från Microsoft, men den finns inte på svenska så vitt jag vet. Den engelska versionen fungerar inte på svenskt OS.

Allt är skit med dual cores, buggar hit och dit hela tiden. För mig hjälper det inte ens att sätta affinity för media player till ena processorn, det hackar ändå. Jag är så less less less.

Hmm.. Har du provat dual-core optimizern från AMD?

Prova att stänga av cool'n'quiet med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Installerat optimizern. Stängt av och slagit på C&C i omgångar. Kör endast senaste versionerna av samtliga drivrutiner. Installerat om windows 4 gånger. Prövat att skippa alla extras, som buggfyllda bluetooth-lösningar från Logitech och trådlösa nätverkskort från Netgear (vars programvara aldrig passerar microsofts signatur).

Jag har förståelse för Macintosh-kramarna. PC är struligt.

Om någon sitter inne med en lösning på det här; snälla snälla berätta!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorsa
Om någon sitter inne med en lösning på det här; snälla snälla berätta!

Köp ett Audigy PCI-kort? Kostar inte många kronor och brukar ge betydligt bättre ljud.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasL
funkar iaf på mitt a8n-e mobo och asus egna funkar inte så borde funka för dej med...inte fått integrerade nät kortet att funka dock >.>...skriv hur det går så letar jag vidare annars

Får du det integrerade ALC850 att fungera tillfredsställande med BF2?
För mig så går det sjukt segt, även om jag har både ljud och grafik på lägsta.

Med mitt gamla EPoX 8K9A7I fungerade ljudet klockrent, och det flöt med mellan-inställningar och högsta inställning på ljud. (AC97).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?