Svag efterfrågan på Geforce 8800

Permalänk
Melding Plague

Svag efterfrågan på Geforce 8800

Geforce 8800 (G80) må vara det snabbaste grafikkortet på marknaden, men grafikkortstillverkare klagar över låg efterfrågan på kortet. Istället hoppas tillverkarna på kommande budget- och mellansegmentskorten G84 och G86.

Läs nyheten: Svag efterfrågan på Geforce 8800

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

och jag är 3a lol.
detta skrattar nog ati åt lite i smyg kanske?

Permalänk
Medlem

Lite tålamod får de väl ha, jag tror nog försäljningen kommer igång när Vista släpps. Trodde de verkligen att de skulle stå utanför den svacka som hela hardvarubranchen genomlider just nu? Det är väldigt få personer som faktiskt köper nytt just nu, många väntar på Vista för att bestämma sig vad de ska ha osv medan andra väntar på ATIs svar för att se vilken som ger bästa prestanda för pengarna. Inget tålamod hos tillverkarna mao...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Relik 📜

Med tanke på att Vista just nu till och med saknar drivrutiner för G80 är det inte så konstigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Konstigt när det billigaste (GTS) ligger runt 5000kr? Då avhåller man nog ett tag tills DX10 korten börjar landa runt 2500 istället

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
Medlem

är väl inte konstigt att folk inte lägger 5-7000:- på någonting man inte ens kan använda fullt ut?
visst, prestandan är grym i DX9-spel också, men dom flesta vill nog som sagt se ATI's svar på det hela, jag är nog en av dem

Permalänk

Kan ju fan köpa en komplett dator utan skärm för priset av ett av dessa kort så det är snarare vi konsumenter som ska klaga på det höga priset, inte dem på den svaga försäljningen.

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Medlem

AMDs svar inte ATIs svar

Permalänk
Medlem

Själv är jag välldigt sugen men plånboken är för tom nu innan jul...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ptja, kanske om de tar realitiska priser för lille bert på 14 som får en månadspeng på 1000 kanske..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Ptja, kanske om de tar realitiska priser för lille bert på 14 som får en månadspeng på 1000 kanske..

De flesta har nog inte ens en månadspeng på 1000kr när de är 14 år...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordXeno
Konstigt när det billigaste (GTS) ligger runt 5000kr? Då avhåller man nog ett tag tills DX10 korten börjar landa runt 2500 istället

http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=34_39&produc...

OT: Som sagt, inte så konstigt då de är asdyra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
De flesta har nog inte ens en månadspeng på 1000kr när de är 14 år...

Barnbidraget om man har tur Ang. grafikkortens efterfrågan så tror jag att de flesta som sagt vill ha något att jämföra med, till exempel ett kort från ati.

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Avstängd

Kan väl bero en del på strömförbrukning också (förutom priset). jag kan tänka mig och lägga ner pengar på ett kort men däremot orkar jag inte med högt ljud eller massa jox för att dämpa ett strömslukande kort

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Eller kanske för att man inte kan få tag på kort någonstans :/

Jo kanske på Jörgens lokala datorhörna där han tar 15 000:- för ett kort, men på de mer billiga ställena finns ju inte korten. Hur F*N ska man då kunna få ett. Kanske de ska ge oss fler innan de gnäller på att vi inte köper. Alla som fanns är ju slut på lager hos de flesta verkar det som.

Åsså gnäller de på att få köper korten. Nästan skrattretande

Men också såklart att de är så jäkla dyra. Det finns ju inget motsvarande 7900gto för runt 3000kr. Då skulle jag kanske fundera på det. Sen är ju korten så jäkla långa att man drar sig att köpa kortet bara för att det kanske inte få plats i chassit utan moddning. Nu få dom ju ge sig med storleken. Snart kommer vi behöva längre chassin med. För det är långt ifrån alla chassin som kan ta de där kortet utan moddning. Så jäkla kasst! Runt 27cm :/

Så det finns många argument för att man inte köper korten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

yepp håller med.
Detta är inte bara ett kort, utan man behöver möjligtvis som jag, nytt psu, och mer plats i chassit.. samt vet man inte vad man igentligen tjänar just nu på detta, och värmen för att inte nämna allt..

nej, jag skulle nog vänta ett litet tag till, och byta hela datorn samtidigt.

Permalänk
Medlem

Känns att man kan köpa kortet om man vill, men lägger pengarna på annat istället=) *host* +23 lök netto, förra månaden* Host*

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Bara dumt att köpa det innan konkurrenten hinner komma och pressa priserna. Och Direct X 10 finns ju inte än. *host* 1k studiebidrag *host* vad jobbar ncc1701e som?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
AMDs svar inte ATIs svar

Ati märket kommer finnas kvar för grafikkorten.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha ett värstingkort men det ska nog till mycket innan jag slänger ut så här mycket pengar på ett grafikkort dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jag har viljat köpa kortet länge nu men finns ju fan inte i lager nånstanns förutom där dom tar överpriser.
Verkar ju sitta i tjära att få ut produkterna på marknaden.

Asus Striker Extreme och ett Asus 8800GTX beställer jag så snart det finns i lager nånstanns...

och sen har dom mage att gnälla att det är dåligt intresse??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
AMDs svar inte ATIs svar

iofs poängterat redan, men ATI kommer finnas kvar som ett "dotterbolag" till AMD...

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen finner jag G80 väldigt ointressant...

8600GT skulle jag gärna vilja se. 512MB exempelvis? Presterar som ett 7950GT kanske?

Sen är väl ändå 8900xxx de mest intessanta korten, priserna har gått ner till ev vettig nicå och man får bättre prestanda...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Låt oss slippa meningslösa inlägg av typen "Jag är först!".

Permalänk

om nu r600 är så bra som det ryktas (vilket är ganska omöjligt!) så vill jag se ett 8900 kort!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armed_monkey
om nu r600 är så bra som det ryktas (vilket är ganska omöjligt!) så vill jag se ett 8900 kort!!

på vilket sätt är det omöjligt? Ska bli intressant å se iaf

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Känns som det är rätt så uppenbart att Nvidia inte brytt sig om nordenmarknaden med tanke på hur få ställen som faktiskt har kortet i lager till ett någorlunda hyfsat pris. Men det har nog gått ganska så dåligt på större marknader också. När man släpper ett spel alla vill ha i DX10 så kommer det lossna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Bara dumt att köpa det innan konkurrenten hinner komma och pressa priserna. Och Direct X 10 finns ju inte än. *host* 1k studiebidrag *host* vad jobbar ncc1701e som?

[Offtoppic]
Vilken universitetsstudent som har jobbat några år har en sån nettolön, den är alltså ganska normal om man har en riktigt utbildning. Eller så jobbar man över som satan på ett slitjobb så får man ihop sen summan med. Eller som en polare som är läkare. Jobbar varannan vecka och drar in runt 40k netto. Bra lön för att jobba 50% :P.

{Ontoppic}
Vart kan man beställa ett 8800GTS för att vara säker på att få ett innan helgen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag skulle aldrig köpa det där kortet. Nvidia och Ati går åt fel höll när de bara gör större grafikkort som dessutom kräver mer ström. Man behöver ju TVÅ (!) powerconnections att driva en Geforce 8800 och dessutom är den 30 cm. Lovar att den tar så mycket plats att man inte kan lägga till nya pci-enheter eller modda sin dator.

Jag väntar på Amd:s och Ati:s processor-och-grafikkort-i-ett-enhet, det tror jag är den rätta lösningen inte större strömslukande grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kommer att köpa ett DX10 kort i mellanklassen från ATI:s R600 serie till mitt mediecenter. Hoppas bara det är på 512MB GDDR4 minnen. Duger gått och väl till att spela Alan Wake. Ser gärna att det finns en HDMI-utgång också.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case