bäst bild plasma el lcd tv

Permalänk

bäst bild plasma el lcd tv

som topic lyder vilken ger bäst bild
ca 40 tum hade jag tänkt mig i storlek
ca 10000-15000 hade jag tänkt lägga

Visa signatur

Roadrunner 454

Permalänk
Medlem

jag ska själv köpa en panasonic pv60 42tum plasma på tisdag.
inte så vacker design fast har kanon bild.
vad jag läst mig till är lsd bäst upp till 32tum sen blir plasma bättre?
jag kan ju iof ha fel...
varför inte ta en titt på pv60 och en lcd och gämnföra.
http://www.smartson.se/test/tv/panasonic-th-42pv60.htm

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Har en 40" LCD (Samsung LE40M61B). Kanon bild. Ville ha LCD för att jag använder den mycket som dator skärm där LCD är bäst! Vad jag tycker iaf..

När man kommer över 40" så gäller plasma enligt mig iaf......

LCD ska ju inte vara lika känsliga för "spökbilder" som plasma.. Vad jag hört iaf.....

/
MYCKET nöjd LCD ägare!!!

Visa signatur

Matte!

Permalänk

Det beror vad du ska använda den till.

Plasma är trevligare att titta film på, men inte lika bra till tv-tittande eller till datorn. Nackdelen är ju att man kan få inbrända spökbilder, men det är enorm skillnad från olika märken och modeller hur känslig den är.

Jag rekomenderar minhembio.com

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk

ok tackar för tippsen blev man lite klokare
Foetus kan du göra en liten mini resension sen av din tv

Visa signatur

Roadrunner 454

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storcken89
Det beror vad du ska använda den till.

Plasma är trevligare att titta film på, men inte lika bra till tv-tittande...

Ummm... Fel! Vedertaget är att plasma är bättre än LCD vad gäller TV-bild då LCD lättare uppvisar dålig bild vid problem med kvaliteten på insignalen.

Skaffade mig en Panasonic 42-PV60 den 17:e. Hittills är man väl rätt nöjd. Är otroligt kräsen och bilden via analog och digital är under min värdighet iaf Kör ComHem och inväntar hungrigt HD-boxarna som ska släppas relativt snart.

Kör man DVD eller via datorn finns absolut inget att klaga på, mycket skarp och färgrik bild. Att se Prison Break i HD är inga fel alls

Morsan var och hälsade på och under visningen av ett HD-klipp från Microsofts fria nerladdningar utbrister hon att "det är PRECIS som att vara där!" Tilläggas kan att min mor inte är någon som hetsar upp sig över tekniska saker överhuvudtaget.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Roadrunner 454 [/i]
[B]ok tackar för tippsen blev man lite klokare
Foetus kan du göra en liten mini resension sen av din tv

tror det finns skitmånga recentioner av den på på nätet
och har bara mina 3 år gamla sony crt att jämnföra med.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

var hittar jag microsofts hd downloads

EDIT Goggle är min vän :=)

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/h...

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Her en Plasma Fujitsu Siemens 42" som jag köpte för ca 3 månader sedan och är nöjd med den. Det enda dåliga är det burkiga ljudet men det är bara att koppla in surrond ljud till den.
Om jag fattat det rätt så är plasman bättre på Film och sport än LCD.
Stämmer det ??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baloba
Her en Plasma Fujitsu Siemens 42" som jag köpte för ca 3 månader sedan och är nöjd med den. Det enda dåliga är det burkiga ljudet men det är bara att koppla in surrond ljud till den.
Om jag fattat det rätt så är plasman bättre på Film och sport än LCD.
Stämmer det ??

LCD kommer starkt och troligtvist finns inga plasmor kvar om 1 år. Just nu är det rätt hårfint vilka som har bäst bild men personligen föredrar jag plasma.

En plasma är att föredra till sport då den inte har någon responstid att tala om, dock börjar även det bli rätt försumbart på LCD också.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Plasma kommer inte att försvinna om ett år, vad skulle ersätta den tekniken?
Plasma ger fortfarande bäst bild, pioneer kommer ju med en plasma som klarar 1080p så den låga upplösningen håller på att ändras.
Däremot kan både LCD och plasma ligga pyrt till om man får till SED, LED eller kanske Laser tekniken, men det kommer ta många år innan dom kommer finnas till "svensson" priser.

Permalänk

Köp senaste M3, stort test av både LCD och plasma. Dom skriver även om kommande tekniker och lite annat. Läsvärt om man som jag är i köptankar.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Plasma kommer inte att försvinna om ett år, vad skulle ersätta den tekniken?
Plasma ger fortfarande bäst bild, pioneer kommer ju med en plasma som klarar 1080p så den låga upplösningen håller på att ändras.
Däremot kan både LCD och plasma ligga pyrt till om man får till SED, LED eller kanske Laser tekniken, men det kommer ta många år innan dom kommer finnas till "svensson" priser.

Enligt svenska produktchefer på t ex LG och Samsung kommer LCD vara så pass billiga att tillverka och såpass bra att tillverkarna inte kommer tillverka plasmor om ett år. Enstaka modeller kommer givetvis att finnas kvar. Pioneer som saknar LCD i sitt sortiment kommer nog bita sig kvar så länge det går vid plasmor.

En bra 32" HD-Ready LCD-skärm av välrenommerat märke (ej Matsui och liknande) kommer enligt dessa tillverkare ovan kosta runt 5000 kr till nästa jul. Plasmorna kommer inte mycket längre ner i produktionskostnad, däremot kan LCD tillverkas betydligt billigare.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Plasma ger oftast bättre kontrast och lite livligare färger, skulle man väll kunna säga. Dock varar de bara ett par tusen timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Plasma ger oftast bättre kontrast och lite livligare färger, skulle man väll kunna säga. Dock varar de bara ett par tusen timmar.

Nja, 60 000 timmar anger de flesta tillverkare att panelen klarar. Dock så brinner färgerna olika fort. Blå är den första färgen som tynar bort.

Var hör folk allt egentligen?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Nja, 60 000 timmar anger de flesta tillverkare att panelen klarar. Dock så brinner färgerna olika fort. Blå är den första färgen som tynar bort.

Var hör folk allt egentligen?

Jag gissar på: Onoff, Elgiganten, Siba eller annat ställe där kunskapen flödar...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Pratar man färger, svärta och kontrast så har inte LCD en suck mot plasma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Nja, 60 000 timmar anger de flesta tillverkare att panelen klarar. Dock så brinner färgerna olika fort. Blå är den första färgen som tynar bort.

Var hör folk allt egentligen?

Expert, vi är vad vi heter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Pratar man färger, svärta och kontrast så har inte LCD en suck mot plasma.

beror på vilka tv-apparater du jämför med... en bra LCD idag har lika bra svärta som en plasma. ditt påstående är en ren myt...

vilken av dom två olika teknikerna som har bäst bild är ointressant, det intressantaste är vilken teknik som finns i tv'n förutom panelen. du kan ha en tv med en grym LCD panel men en bildförbättring ala samsung som helt tuggar i sönder bilden, likaså på en plasma.

den enda märkbara skillnaden är att vanliga tv-sändningar ser billiga plasmor ut att ha en bättre bild ...

kollar man på dvd-film med en hyggligt bra dvd-spelare så är fallet annorlunda då beror det mycket på dom innre kretsarna ...

ser du på hd-sändningar så ser allting bra ut i hd jämfört med dvd...

så frågan är vad du ska mata din tv med ... blue-ray och hd-dvd välj en sjysst LCD med 1080p ska du kolla på dvd spelar dom innre bildförbättringskretsarna en avgörande roll och LCD eller plasma i panelen är mindre avgörande... är det enbart tv-tittande med kass signal så behåll din tjock-tv och vänta tills du får en bra signal ... digital-tv kan ungefärgligen jämföras med dvd...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
beror på vilka tv-apparater du jämför med... en bra LCD idag har lika bra svärta som en plasma. ditt påstående är en ren myt...

vilken av dom två olika teknikerna som har bäst bild är ointressant, det intressantaste är vilken teknik som finns i tv'n förutom panelen. du kan ha en tv med en grym LCD panel men en bildförbättring ala samsung som helt tuggar i sönder bilden, likaså på en plasma.

den enda märkbara skillnaden är att vanliga tv-sändningar ser billiga plasmor ut att ha en bättre bild ...

kollar man på dvd-film med en hyggligt bra dvd-spelare så är fallet annorlunda då beror det mycket på dom innre kretsarna ...

ser du på hd-sändningar så ser allting bra ut i hd jämfört med dvd...

så frågan är vad du ska mata din tv med ... blue-ray och hd-dvd välj en sjysst LCD med 1080p ska du kolla på dvd spelar dom innre bildförbättringskretsarna en avgörande roll och LCD eller plasma i panelen är mindre avgörande... är det enbart tv-tittande med kass signal så behåll din tjock-tv och vänta tills du får en bra signal ... digital-tv kan ungefärgligen jämföras med dvd...

När du säger "helt tuggar sönder bilden" vilken Samsung har du kollat på då? Kollade på LE-40S71 idag och att säga att den totalt tuggade sönder bilden var ju en hyfsad överdrift. Men visst kan DNIe vara till det sämre, främst svärtan ska jag undersöka mer innan jag vågar köpa men som jag fattade det avgjordes DNIes påverkan av bilden främst på hur bra signalen var. Dvs att en bra signal bar det ingen fara med men den hade en tendens av förstöra bilden från smäre signaler... Välsigt kasst iofs men ska man som jag kolla på digitala signaler spela i 720p vette fan om jag orkar oroa mig för det. För det jag såg idag var över förväntan, såg den jämte PV60 och Samsungens bild var klarare och skarpare, dock bättre färger på PV60... Får se hur det slutar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
den enda märkbara skillnaden är att vanliga tv-sändningar ser billiga plasmor ut att ha en bättre bild ...

kollar man på dvd-film med en hyggligt bra dvd-spelare så är fallet annorlunda då beror det mycket på dom innre kretsarna ...

ser du på hd-sändningar så ser allting bra ut i hd jämfört med dvd...

så frågan är vad du ska mata din tv med ... blue-ray och hd-dvd välj en sjysst LCD med 1080p ska du kolla på dvd spelar dom innre bildförbättringskretsarna en avgörande roll och LCD eller plasma i panelen är mindre avgörande... är det enbart tv-tittande med kass signal så behåll din tjock-tv och vänta tills du får en bra signal ... digital-tv kan ungefärgligen jämföras med dvd...

1. En LCD visar felen "bättre" bland annat på grund av sin högre upplösning. En LCD är mer digital i sin bild, alltså bra eller kass.

2. Agreed, en bra spelare gör mycket stor skillnad. En Philips DVP-3005 med komponent är ren skit mot tex en Panasonic S-52 med HDMI.

3. HD är sannerligen styggt

4. Köpte TV tillsammans med 2 kollegor. Vi plockade runt Samsungs Blu-Rayspelare på en massa apparater, varav flera 1080p, bland andra Samsung 40-F71 och Sonys KDL-40W2000. Jag kan ärligt inte säga att man ser någon större skillnad på 3 meter, vilket är avståndet jag tittar på. Detta mot 720p som PV60 har. Kunde notera att bruset var högre på LCD-skärmarna, att svärtan var sämre och att man ibland kunde känna att bilden var väl digital.

Samtliga kollegor valde Panasonic PV60, dels tack vare det låga priset men oxå att vi inte tyckte att LCD var bättre på någon punkt än när vi körde dem kopplade mot datorn.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
beror på vilka tv-apparater du jämför med... en bra LCD idag har lika bra svärta som en plasma. ditt påstående är en ren myt...

Vet inte vilken apparater du har jämfört, men det finns inte någon LCD som säljs för under 40'000 som har en chans mot Pioneers nya plasmor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Vet inte vilken apparater du har jämfört, men det finns inte någon LCD som säljs för under 40'000 som har en chans mot Pioneers nya plasmor.

LG har helt klart nånting på G med sin teknik där de förkastat lysrören bakom panelen och istället satt dit dioder som lyser, ger betydligt bättre svärta men ännu inte lika bra som plasmorna.

Är svårt med svärta när hela tekniken bygger på belysning

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Vet inte vilken apparater du har jämfört, men det finns inte någon LCD som säljs för under 40'000 som har en chans mot Pioneers nya plasmor.

har kollat på bland annat Amoi's LCD och där var ingen vissentlig skillnad på den och en Pioneer plasma ... sen kostar en Pioneer plasma av bra kvalite en slant den me ... 427:an hittar du ju inte under 20´000:-

ZitreXx:

var en samsung 40R37 som där är kontrastfel på när DNIe var igång ...

DNIe är vad jag sett överlag en funktion som ger taggade kanter och fungerar bättre avstängd... Philips/LG bildförbättring är något humanare ...

men det var inte just den bildförbättring jag menade utan när en DVD-signal scalas upp ... det är dom kretsarna som är avgörande för hur bilden blir ... du kan ha vilken super-panel du vill i en tv men utan bra elektronik i tv'n så har du ingen nytta av panelen...

Scalp:

bandningsproblem får du även på en plasma att den inte separerar färgerna tillräckligt bra och bilden känns digitial ... åter där dåliga kretsar i tv'n samt kass signal ...

sen har det givetvis som du skrev lite och göra med avståndet ... men om jag ska sitta 3meter ifrån min 42" tv för att få uppleva en bra bild kan jag lika gärna köpa en billig 20" och sitta 1.5meter ifrån den och spara en massa pengar ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!