Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

DDR skitdyrt?

Letar 2 gigs stickor till min dator. Kollade i våras och då låg 2 gig billig ram på runt 1900 kr. Nu ligger samma ram på 2500 kr?. Finns det något ställe som säljer billig DDR ram?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk

Re: DDR skitdyrt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Letar 2 gigs stickor till min dator. Kollade i våras och då låg 2 gig billig ram på runt 1900 kr. Nu ligger samma ram på 2500 kr?. Finns det något ställe som säljer billig DDR ram?

Ligger i samma sits som dig, ska osso köpa 2 Gig snart. Jag kommer välja Samsung för jag har alltid litat på dom, kostar drygt 2400 för 2GB minnen, och de tycker jag inte är farligt.

För runt 1800-1900 tror jag inte du får ngt kvalitétsram i 2GB...

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Value packet på 2 gig är det jag kollar på. Såg det för 1,7 i våras.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Value packet på 2 gig är det jag kollar på. Såg det för 1,7 i våras.

Är nog så att DDR minnen blir allt ovanligare så dom höjer pris på dom. Samma med AGP grafikkort som vissa kan ta hutlöst betalt för idag.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Nyss kostade ddr2 minnen typ ingenting kolla nu 3 pappa för 2gb ram sanslöst skitdyrt..

Permalänk
Medlem

Det är inget nytt fenomen.. Minnen har alltid gått berg o dal bana när det gäller priser. Vet inte varför dock, har säkert något med efterfrågan att göra.
Kom ihåg för typ 2 år sen när min kompis skulle uppgradera minnena, han va i precis samma sits som ni är och som jag förstås också är i nu :S

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Medlem

Som faX säger, det har alltid varit så. Tänkte också köpa nya minnen, men såg sen att det var dyrt, varför jag nog struntar i det...

Priserna har gått upp minst 25% vilket känns lite väl mycket. Jag vill verkligen inte betala kanske 2500 för något som jag vet var mycket billigare innan.

Angående om det finns något ställe som säljer DDR-minnen billigt så finns ju alltid lågkvalitetsminnen på eBay
Kostar cirka 500kr för 1Gb nu, men när jag beställde 2st 1Gb-minnen i våras kostade de knappt 350kr styck (synd att jag aldrig fick dem bara).

Visa signatur

/Seriously

Permalänk

det är de minnestillverkarna som samarbetar och höjer priset. fy skäms på de fjantarna!

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Jo, är i samma sits som er andra, skulle köpa corsair minnen nu efter sommaren. Dock så är de höjda med 1000:- så jag betalar inte 2998:- för något som kostat 1998:-, samt att ddr2 minnen är billigare nu. Får leva med mina sunkiga minnen tills jag hittar några bra beg eller köper ett nytt ddr2 system

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

de finns 2st 1gb stickor ddr400 (twinmos) på komplett nu för 1695:-
Så de e bara att köpa

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
de finns 2st 1gb stickor ddr400 (twinmos) på komplett nu för 1695:-
Så de e bara att köpa

Dock för låg caslatency & klockar inte bra. Annars hade de varit ett givet val.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301825
kanske inget höjdar minne men 2x1 gb för 1695 är bra

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Är i precis samma sits... tänkte köpa dessa Corsair TWINX2048-4000PT men ser nu att de kostar 3300:- förut låg dessa minnen på runt 2200:-.

Ingen som känner till andra siter som säljer dessa minnen billigt tex andra eu länder ej usa.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

1997 köpte jag 16Mb RAM för 1095kr.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
1997 köpte jag 16Mb RAM för 1095kr.

Kul för dig och det tillför tråden på vilket sätt?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Sitter och tittar på de där Twinmos minnena som komplett erbjuder denna vecka. frågan är, om det egentligen är värt det? Har ju hört att twinmos inte är så himla bra.

sitter på följande grejjer nu.
Asus A7N8X-X
2 X Kingston 512 333mhz DDR PC2700 DIMM CL 2.5
Kan faktiskt inte komma ihåg vilken processor jag har, allt jag får fram är att systemverktyg kallar den AMD Athlon 1,24 GHZ, hittar inte kartongen heller.
och ett radeon X800 PRO/GTO

Eftersom jag köpt grafikkortet för bara några månader sedan så känns det fan drygt att uppgradera hela datorn då det knappt finns moderbord med agp längre, sen kommer ju Wii på fredag också =P

Anledningen till varför jag vill ha nå nytt i burken som höjer prestandan är framförallt wow, ligger på run 20 fps utanför raid instancerna och runt 10 inne i dem, ibland när det händer mycket på skärmen hamnar jag tom på 1-2 fps. börjar bli rejält jobbigt.

Ursäkta att jag stal tråden lite där.

Permalänk
Medlem

Vart har du hört att twinmos e dåligt?
Jag har dom i min familjs datorburk. Fungerar hur bra som helst.
Har överklockat dom med 15 mhz också xD
Håller än och det har gått 2 och ett halft år har jag för mig.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Det är väll så att om man inte ska clocka så är det strunt samma vilket minne man tar.

De presterar väll lika bra allihop.
förutsatt att de har samma frekvens och latency.
Om man inte ska clocka så ska man nog hugga tag i de där twinmos stickorna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tror faktiskt det är läge att köpa nu ändå, när Vista kommer ut på bred front kommer det bli sug efter minnen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Japp... tror man sig behöva mer minne inom kort är det läge för att köpa på sig mer minne nu innan tillverkningen i praktiken upphör på DDR1 minnen, vilket lär sker snart och då blir de knappast billigare att köpa än vad priserna står idag.

Jag ska berätta för forumet att jag slog till på kompletts erbjudande om 2GB-kit TwinMOS minnen, som jag hämtade ut på stockholmsbutiken i går kväll.

När jag öppnar paket hemma blir jag glatt överraskad när jag ser att det är CL 2,5 minnen. På deras hemsida har produkten artikelnummer: M2GAP32A2TT och tittar man på Internet så får man fram att det är CL3,0 minnen, vilket är lite långsammare än CL 2,5.

De minnen som jag har nu hemma, har artikelnummer: M2G9016A-TT och på dekalen som är klistrad på minnena står det CL 2,5 vilket man även kan få fram med lite sökande på Internet.

Jag har inte möjlighet att montera minnena fören tidigast i morgon i min datorrigg och vilka tider etc. minnet har i övrigt kan jag inte svara på idag - för de som kanske undrar.

Mitt system:
AMD64 +3700 SD, ASRock Dual-SATA2, 7600GT, Raptor 36GB + Seagate 120GB.

Ja, mot förmodan kanske inte överklockar TwinMOS minnena så mycket men det går då att ställa ned minneshastigheten en del och sedan överklockar man resten av systemet. Men för min del räcker prestandan till vad grejorna levererar idag för mina behov och mer seriös överklockning får vänta tills man kanske behöver mer prestanda ur grejorna man har. Jag har sedan det målet att processor, moderkort med minnen ska helst hålla till någon under år 2008, då bl.a. nya Quad-Core processorer med DDR3 minnen är ute, innan jag gör en större uppgradering av mitt system (så är mina planer i alla fall). Ja, ett nytt grafikkort (DX 10) blir det senast till nästa vinter. Så överlockar man inte sitt datorsystem hårt, duger säkert de här TwinMOS minnena för många användare redan som de är och med 2GB minne i datorn gör datorsystemet mer användbart både nu och inför kommande framtid i ex. olika mjukvaror och spel.

Avslutningsvis
Jag riktar ett stort tack till komplett.se för TwinMOS minnena jag fick köpa från er till ett vettigt pris - om någon anställd från komplett ser den här tråden.

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fouris82
Sitter och tittar på de där Twinmos minnena som komplett erbjuder denna vecka. frågan är, om det egentligen är värt det? Har ju hört att twinmos inte är så himla bra.

sitter på följande grejjer nu.
Asus A7N8X-X
2 X Kingston 512 333mhz DDR PC2700 DIMM CL 2.5
Kan faktiskt inte komma ihåg vilken processor jag har, allt jag får fram är att systemverktyg kallar den AMD Athlon 1,24 GHZ, hittar inte kartongen heller.
och ett radeon X800 PRO/GTO

Eftersom jag köpt grafikkortet för bara några månader sedan så känns det fan drygt att uppgradera hela datorn då det knappt finns moderbord med agp längre, sen kommer ju Wii på fredag också =P

Anledningen till varför jag vill ha nå nytt i burken som höjer prestandan är framförallt wow, ligger på run 20 fps utanför raid instancerna och runt 10 inne i dem, ibland när det händer mycket på skärmen hamnar jag tom på 1-2 fps. börjar bli rejält jobbigt.

Ursäkta att jag stal tråden lite där.

är det inte bättre att uppgradera processorn då? tror det ökar prestandan mer än att köpa ett gigs minne till ..

Permalänk
Medlem

Jo Det kan nog vara sant, dock står det inte på kartongen vad det är för socket på A7N8X-X men jag antar att det är 939, kanske ska se runt om jag hittar boken i pdf format någonstans, om det inte är någon som på rak arm kan säga vad det är för socket?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo jag upptäckte det efter lite sökande. dock säger det mig som amatör rätt lite. Säger att den ska passa alla AMD, AMD XP, Duron, celeron processorer. Hittar dock bara 939, 940, 754.

Tacksam för lite hjälp. Något prisvärt som höjer prestandan för mig.

Skulle detta kunna vara något att hänga i granen?

AMD Athlon XP 2800+ Barton 2080/333 MHz Socket A
1090:-

från www.Netvaruhuset.com Vet inte direkt om det går att lita på dem men.

Permalänk
Medlem

Ledsen fouris82 att behöva säga det men Socket A grejor var det länge sedan det tillverkades, mer än ett år sedan och få tag på något nytt är svårt, det kan finnas någon enstaka grejor som är kvar ute bland handlarna. Om du inte planerar uppgradering till något nyare datorsystem och att du inte får tag på en ny CPU återstår att jaga något begagnat. Ha det i bakhuvudet också om du köper en ny dyr CPU, att moderkoret börjar bli gammalt och kan "kasta" in handuken (lägga av) ganska snart. Då står du där med en dyr CPU som du kanske inte har någon nytta av längre... om du inte kan finna ett lämpligt ersättnings moderkort. Men det jag har skrivit nu känner du nog till.

Ja, en bättre processor kan ge lite mer fart i din dator men förvänta dig inte någon dramatisk prestanda förbättring men skulle du få tag på en bättre processor till ett bra pris kan det kanske vara värt att lägga ut de pengarna alternativet är att ha grejorna som de är och börja försöka spara ihop pengar för ett nyare eller helt nytt datorsystem. Jag vill inte ge dig mer råd än så här utan det är nu till dig själv att besluta om vad du ska göra med dina grejor med en eventuell planering för ett annat framtida datorsystem.

Här är några länkar till dig.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=343
http://www.netvaruhuset.com/cpu.html

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen saint25, Ja egentligen ska jag nog hålla i pengarna nåt halvår till och se vad man ska göra. Det är ju egentligen lika värt att göra så och sopa in ett helt nytt system. Som sagt wii kommer snart och det lär ju ja uppehålla mig ett bra tag med.

Tack för allas hjälp, återkommer nog till våren med en tjock sedelbunt och visar nätbutikerna ingen nåd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fouris82
Jo jag upptäckte det efter lite sökande. dock säger det mig som amatör rätt lite. Säger att den ska passa alla AMD, AMD XP, Duron, celeron processorer. Hittar dock bara 939, 940, 754.

Tacksam för lite hjälp. Något prisvärt som höjer prestandan för mig.

Skulle detta kunna vara något att hänga i granen?

AMD Athlon XP 2800+ Barton 2080/333 MHz Socket A
1090:-

från www.Netvaruhuset.com Vet inte direkt om det går att lita på dem men.

Ska du köpa en socket A cpu så ska du köpa en mobil socket A - de är olåsta och handplockade för att kunna köras på låg spänning.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Annars får du s754 cpu+moderkort för en tusenlapp nuförtiden. Kan du behålla dina gamla minnen och grafikkortet också.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASK8U-X
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SEMP64-...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

kör nu 3 gig twinmos 2*512(dessa hade jag innan) och 2*1024 det enda jag behövde ändra var från 1T till 2T Kör nu helt utan växlingsfil och det går bra mkt smidigare.
köpte 2*1024 från komplett. Klockar till 220.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
kör nu 3 gig twinmos 2*512(dessa hade jag innan) och 2*1024 det enda jag behövde ändra var från 1T till 2T Kör nu helt utan växlingsfil och det går bra mkt smidigare.
köpte 2*1024 från komplett. Klockar till 220.

Jag kör precis samma sak.. fast ändra T1 till T2 är det MA Timings? Och vad händer när man kör utav växlingsfil?

Visa signatur

Pints of Guinness makes you strong.. oh, and YOU look like I need a drink.