Telia - Netgear - upprepad (lease) nedkoppling

Permalänk
Medlem

Tack som fan för tipset haddok, en annan fick ju ett gratis modem hemskickat för att jag verkade så ledsen i kundtjänst, efter att jag kör den där ip renewern fungerar allt perfekt.

Permalänk
Medlem

Funkar detta med Linksys WRT54GX trådlöst? Någon som testat?

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Hje, har amma problme med netgear router.. är bara och vänta eller? Funkar D-links routrar bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j04r
Hje, har amma problme med netgear router.. är bara och vänta eller? Funkar D-links routrar bättre?

Har du läst tråden eller?!

Permalänk

blä har testat haddoks tips, jag laddade hem opera och gjorde satt den uppdaterade var 5 minut, men de funkar inte... Allt funkar dock bra när ja uppdaterar manuellt med direkt adressen http://192.168.0.1/setup.cgi?next_f...&todo=renew
så ja atl+tabbar mellan dota och firefox, lite jobbigt, nån som har tips?

Permalänk

Tog du bort lösenordet till din router? Gör du inte det så timar din adminuppkoppling ut och den tillåter inte renewen.

Jag kör som sagt med scriptet nu istället. Ändrade till var limit="18:30" i main.html filen. Standardtiden låg lite väl tight så den missade ibland.
Öppnar sedan filen i explorer på min serverdator, "tillåter" aktivt innehåll, refreshar för säkerhets skull. Sen är det fritt fram gama på huvudburken. Lösenordet borttaget annars funkar inte detta heller.

Kul att det funkar iaf för några. Blev smått tokig själv innan vi hittade detta över att inte kunna göra I princip något alls via internet längre medans Telia/Netgear stoppar huvudena i sanden.

För de som inte har router utan kör datorn direkt till modem testa om det funkar köra ipconfig /renew vid dosprompten och om den varianten går. Risken är det orsakar en ifrånkoppling istället, kommer inte ihåg hur det funkade när jag körde så själv med telia för massa år sedan. Om det går så skulle det funka göra ett enkelt script för det också.
Och som tidigare sagts, dela gärna med er om ni knåpar ihop något eget. Ju fler som hjälps desto bättre.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har själv samma problem och använder mig av en netgear gateway router RT314. Dock så har jag samma problem när jag kör modemet direkt till datorn .. om jag förstått detta rätt så har telia även problem sen dom uppgraderade stationen med zyxel adsl modemen .. har haft såhär i 2-3 veckor nu och undrar om någon hört något nytt om detta. Börjar bli smått irriterande nu

hälsningar Mange

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har haft samma problem med nedkopplingar. Har testat 3 olika Netgear DG834Gv2 samt 1 st Billion7202GR2 och ett enkel ADSL2+ modem "bredbandsbolaget". Alla visade en ostabilitet i att hålla synken, värst var det med Netgear. Idag fick jag testa en beta firmware till Netgear (ver. 3.01.29) och den versionen ser än så länge ut att vara den rätta lösningen. Har surfat i 1 timme utan problem !
Netgear har inte denna firmware på hemsidan ännu, ni får ringa deras support.

Visa signatur

/SL500

Permalänk
Medlem

Tackar för detta Haddock!
Nu kan jag spela BF2 igen, har haft uppehåll i några månader pga att jag fick connection problems.

Brorsan fixade ett program till mig som gör exakt samma som Haddocks, bara det att man kan lägga in Username och Password till routern och så körs den i ett cmd fönster.

Det är bara att öppna lease.bat med notepad och ställa in hur många sekunder innan den skall uppdatera. Fylla i username och password och kontrollera att ip:t till routern är rätt. sen är det bara att stänga och spara och köra lease.bat.

Allt står i en readme fil.

http://spike.ling.gu.se/~pelle/leaserenew.zip

Permalänk
Medlem

Tror jag har märkt av samma fel, uppgraderade till 24Mbit för ett tag sedan, och införskaffade då Zyxels ADSL2 modem,det silvriga Telia skickar med, och en Netgear RP614 v4. Har funkar bra fram tills för någon dag sedan, då började det att krångla. Var 5'e(?) minut så releasas/förnyas min ip i routern, och i samband med det så dör uppkopplingen för 1 sekund, och det märks som ni söger inte när man surfar, men onlinespel, msn, chatt osv dör. Nätet är i stort sett oanvändbart.

Sen testade jag en massa olika lösningar, men inget hjälpte, så jag kopplade in vår gamla router ist, RP614 den med, fast en v1. Och nu fungerar det som det skall, dock är jag ju begränsad till 8Mbit nu igen, på min 24Mbit lina =/

Iaf, ska testa Haddocks tips, eller i annat fall Toye666's, återkommer med resultat.

Jo, en annan väldigt underlig sak, just nu fungerar inte msn, hotmail eller någon msn-tjänst alls på datorerna i mitt nätverk, detta skedde i samband med bytet till den "gamla" routern, hur sjutton hänger det ihop?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner filen av toye666..
men har inte kollat om det funkar ännu ...

1. Jag ställde in bat filen Lösen + IP
2. Jag körde realease IP
3. jag startade lease.bat

Min router är en Netgear WPNT834 RangeMax

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Eller om mina problem kan komma av någon dator med spyware/trojaner eller annan skit i nätverket? Eftersom jag har mina disconnects var 5-10' minut.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Jag har en Linksys WRT54GX-v2 och den där renewern funkade inte för mig. Fixade fram "Renew DHCP" länken la in men det funkar inte provade även med opera men där funkade det inte heller.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Hmm, kopplade ur min 4-portars switch som jag hade inkopplad i routern, sen dess har dett fungerat Ska testa koppla in datorer en efer en och så om det är någon som orsakar problemet, annars får jag väl testa en annan switch. behöver mer än de 4portar routern tillåter ^^

EDIT: Lite mera efterforskning, jag kollade runt på datorerna i nätverket, och brorsan burk hade av någon anledning fått en underlig ip-adress, 169.xxx.xxx.x Inte 192.168.1.x som det skall vara, jag ändrade detta, och sen dess har det fungerat bra igen. (45min nu iaf)
Kan detta ha varit felet tro?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrush
Jag har en Linksys WRT54GX-v2 och den där renewern funkade inte för mig. Fixade fram "Renew DHCP" länken la in men det funkar inte provade även med opera men där funkade det inte heller.

Tyvärr så är lösningarna i denna tråd gjorda och testade på Netgear. Linksys har förmodligen en helt annan mjukvara i sina produkter. Som tidigare nämnts kan du eventuellt spela in ett musmacro som klickar på renewknappen (om sådan funktion finns) och köra på en annan dator om du tror det är samma problem.

Toye666, tackar för batchfilen. Brorsor är bra att ha ibland
Ska testa den när jag kommer hem. Borde funka på min router också då det verkar som om Netgear kör med Busybox linuxdistron på de flesta av sina senare produkter.

Men förhoppningsvis får de tummen ur och släpper den tidigare nämnda interna firmwaren som fixar detta. Känns inte rimligt vi ska behöva sitta komma på egna lösningar fortfarande när de haft gott om tid komma med en officiell fix.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Verkar vara fixat nu utan att jag pillat med nått!

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Mitt verkar funka nu med TOYE666 batfil
TAAAACK HÄRLIGT MÅ DEN HELIGA INTERNET GUDEN VARA MED DIG

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Mitt verkar funka nu med TOYE666 batfil
TAAAACK HÄRLIGT MÅ DEN HELIGA INTERNET GUDEN VARA MED DIG

Tackar, det är den säkert!

Men som sagt. Det är Haddocks idé som bara är lite omgjord, så det är han som skall ha stående ovationer.

Permalänk
Medlem

Hade ett likadant problem, dök upp helt plötsligt för ett par veckor sen.
Kör zyxel 660m adsl modem till Linksys wrt54gx.
Alla pc kör trådlöst mot denna.

Gick från forum till forum, provade "allt", men inget funkade.
Upptäckte sen att tp kabeln från modemet gick in i wan porten på linksys..(
Skiftade till Lan port och nu fungerar det!
Jag kör modemet som router, inte i bridge mode, och linksys är i princip bara en dum ap (access point).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Tyvärr så är lösningarna i denna tråd gjorda och testade på Netgear. Linksys har förmodligen en helt annan mjukvara i sina produkter. Som tidigare nämnts kan du eventuellt spela in ett musmacro som klickar på renewknappen (om sådan funktion finns) och köra på en annan dator om du tror det är samma problem.

Toye666, tackar för batchfilen. Brorsor är bra att ha ibland
Ska testa den när jag kommer hem. Borde funka på min router också då det verkar som om Netgear kör med Busybox linuxdistron på de flesta av sina senare produkter.

Men förhoppningsvis får de tummen ur och släpper den tidigare nämnda interna firmwaren som fixar detta. Känns inte rimligt vi ska behöva sitta komma på egna lösningar fortfarande när de haft gott om tid komma med en officiell fix.

Netgear kommer med största sannolikhet INTE att släppa en firmware, Telia har hittat ett fel i sin utrustning tillsammans med Cisco och arbetar på att fixa det.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Verkar lite konstigt att felet bara ligger hos Telia. Jag kopplade in ett Zyxel660H i stället för min Negtear DG834, och alla problem försvann.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Själv har jag precis samma problem som alla ni har, dock sitter jag på SUNET. Så det verkar vara både Telia, Sunet och Netgear som är bovarna.

Jag har en Netgear RP614v4 som har exakt samma problem som alla ni beskrivit. Vad jag undrar dock, det här med leasing. Är det ISP som står för leasing eller routern? Hjälper det om man har statiskt IP?

Jag vet inte om det går med Telia, men jag har möjlighet att få statiskt IP om jag har en bra anledning. Tror ni att det skulle funka bättre om man hade det?

MvH Carl

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Netgear kommer med största sannolikhet INTE att släppa en firmware, Telia har hittat ett fel i sin utrustning tillsammans med Cisco och arbetar på att fixa det.

Det var faktiskt ännu bättre. Om felet ligger på Telias sida borde det göra det betydligt enklare arrangera någon form av kompensation för dåligt fungerande bredband. Bra någon äntligen tog ansvar för detta!

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Själv har jag precis samma problem som alla ni har, dock sitter jag på SUNET. Så det verkar vara både Telia, Sunet och Netgear som är bovarna.

Jag har en Netgear RP614v4 som har exakt samma problem som alla ni beskrivit. Vad jag undrar dock, det här med leasing. Är det ISP som står för leasing eller routern? Hjälper det om man har statiskt IP?

Jag vet inte om det går med Telia, men jag har möjlighet att få statiskt IP om jag har en bra anledning. Tror ni att det skulle funka bättre om man hade det?

MvH Carl

Tycker din anledning är bra ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Jag har kört DG834G V1 (ej märkt med V1) i flera år utan problem.
Beställde 24/1 och nedkopplingarna kom samma dag som inkoppling.
Uppgraderade till en betafirmware som inte påverkade ett smack.

Gav upp och köpte ett Zyxel modem. Nu har jag bara nedkoppling en gång per dygn som varar i max tio minuter.

När telia bitfelsmäter kan man se att det ökar efterhand innan nedkoppling.
Vad jag kunde få fram är det ett systemfel de jobbar med.

Kan det vara så att det är de nya modemhyllorna som ger detta fel?
Ni kanske blivit överflyttade utan att veta om det. Men ligger kvar på
8/1.

Jag upplevde att hela mitt internet blev snabbare med 24/1 vilket de andra i familjen oxå påpekat.

Ni vet väl att DG834G bara har en troughput på 5mbit/S.

Trodde jag var ensam och skulle posta här men läste detta först

har med zyxelmodem, blir nedkopplad i 10 minuter 1 gång på dygn.. ganska roligt

Jag har de nya silvriga zyxel adsl2+.
Värt att nämna att när de väl händer och om jag sitter vid datorn är det bara jag inaktiverar mitt nätverkskort i nån sekund sen aktiverar det igen så funkar det. Gör jag inte så får jag vänta i ~10minuter..

Detta problem hade jag inte med 8mbit / telias första nokiamodem..

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Blev överlycklig när jag fann denna tråd efter att min fader köpt en router utan att kolla efter om den faktiskt fungerar först >.<

Läste igenom, använde batfilen och det löste det igår! Men nu krånglar det idag igen...

Får ibland disconnects typ var tredje minut, ibland var sjunde, och ibland var 20e. Förstår det inte riktigt, oftast disconnectas ventrilo, sen 1 minut senare disconnectas wow, men msn håller sig uppe .. känns helt knasigt.

varför kan jag inte sätta batfilen på att renewa leasen typ var 10e sekund? Borde inte det funka?

Haddock, hjälp!

Värt att notera är att jag kör Netgear RP614v4, kör två datorer, den andra datorn som sitter i jack 1 på routern kör inte batfilen, har det någon betydelse?

Fungerade hela kvällen igår efter att jag lade in batfilen och började köra den, lät datorn stå på över natten, och nu vill det inte längre .. Vad jag än gör :/

**update**
Nu har det kopplats ner exakt var 5e minut i ett par timmar. Det gjorde det igår också runt denna tiden, sen fixade jag det. Men jag vettifan varför den ändrar nedkopplingsintervaller ..

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

är inte hemma just nu, men vi har samma problem at home, och haft det i månader. har ett netgear modem med telia.

för oss/mig blir det nedkopplat i ca 10 sekunder och igång ca 8 s...

ska hem och testa det här med bat-filen sedan.. tack!

Permalänk
Medlem

Stängde av brandväggen i routern samt kör med batfilen, fungerar nu iaf, gjort i ungefär 4 timmar.

Permalänk

Snackade med Telia-supporten och den jag snackade med sa att det inte var nån som ringt in om detta problemet på fyra fem månader (konstigt med tanke på att det var för ungefär så längesen som problemet började). Han trodde att problemet hade lösts. I fall det inte var det så förmodade han att teknikerna inte prioriterade problemet. Han sa att Telia-teknikerna inte såg det som deras fel utan routertillverkarnas.

Hur som helst, nu sitter jag på ett Annex M Zyxel-modem som en Netgear WNR834B router är kopplad till, jag har problem med nedkoppling, men märker det bara vid onlinespelande. Kör jag direkt via modemet finns inte problemet.

Den enda lösningen jag ser just nu är att köpa en ny router.
Nedan följer några punkter som jag kräver från routern isf:

- Immun mot nedkopplingsproblemet.

- Minst en 100Mbit/s port (eller snabbare)

- 802.11g

- 110% stabil (klarar tunga BitTorrent-loads)

Jag själv kommer använda trådat och är den enda i nätet som märker av nedkopplingsproblemet eftersom jag är den enda som spelar onlinespel.

Är den stabil så bryr jag mig inte om kostnaden egentligen (ok mer än 3000kr så är det nog inget för mig).

Någon som känner till en router som matchar ovangivna kriterier?

EDIT: Köpte en D-Link DI-724GU som är menad för företag och som har fått bra betyg. Får se om det löser mina problem.

Permalänk
Medlem

Jävla bump det här blir.. men hur som haver:

Jag har telia 8/1, och en Netgear WPNT834. Får en hel del "småbuggar" som jag kan leva med; IRC kopplar ned då det känner för det, det är jävligt svårt att koppla upp sig mot battle.net (måste hammra in mig, och ibland så blir jag ju självklart tempbannad).

Men det är EN sak som jag blir RIKTIGT frustrerad av: När jag använder ventrilo, så funkar allting perfekt, förutom att jag tappar uppkopplingen då och då. Ibland funkar det i 20 minuter, ibland i 30 sekunder. Jag blir inte disconnected, utan jag slutar bara höra de andra, och vice versa. Om jag sitter på VLAN med servern (t.ex. om jag är ine i samma hamachi-nätverk som servern) så funkar det perfekt.

Finns det något sätt att komma runt det här? Tacksam för svar!