Ljud från SPDIF utgången?

Permalänk
Medlem

Ljud från SPDIF utgången?

Tjena , nu kommer en lite dum fråga

Försöker få ljudet från min bärbara, en HP DV 9072 via SPDIF till förstärkaren.
Jag gör något fel för det vägrar funka , kör med adapter 3,5mm - RCA coh 1,5m RCA kabel till coax in på förstärkaren.

Vad är det för inställning jag har missat? Har sökt runt efter info men blev tyvärr inte klokare

Tacksam för svar.

/Kotten

Permalänk
Medlem

troligtvis någon inställning i kontrollpanelen för ljudet, finns det ingenstans du kan välja typ "använd SPDIF" så var det för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Letade efter någon sådan inställning själv men hittade ingenting rörande SPDIF.
Håller på att bli labil på detta

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är någon skillnad men det brukar vara så att man ska köra med 3.5mm mono-kontakt i SPDIF. Kolla så att du inte har en stereokontakt.

Har ingen aning om det är det som är felet dock, bara något jag minns att jag har läst på flera ställen.

Om datorn har en sådan utgång så borde det gå att aktivera utgången, kolla så att du har rätt drivrutiner också.
Finns det inget sätt att slå på den så skickar den nog ut en digital signal där hela tiden.

Permalänk
Medlem

dsk: Det funkar bra med stereo kontakt. Så länge man ser till å koppla in rätt rca kontakt i förstärkaren.

Kotten: Säker på att den inte skickar ut optiska signaler? Finns en del bärbara där de har valt att ha en optisk utgång i vanliga 3.5mm kontakten för hörlurar.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på samma sak som Belorios, att signalen ut från din dator är optiskt. Kan lätt kolla om det lyser rött från 3,5 mm utgången.

Permalänk
Medlem

tackar mjukast , det verkar inte bättre än att det är en optisk, blir till att fixa kablar för det.