Permalänk

'Evighetsbatteriet på gång' !

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

lite knasig länk

Permalänk

får hoppas att den lanseras snart då:) min dell 6400 som jag köpte i maj har redan 17% förlorad batterikapacitet och det innebär att jag bara får ut 3-4timmar numera:(

Permalänk
Medlem

Jag hoppas själv mycket på bränsleceller, men det tar kanske ett tag innan det går att köpa sådana till ett hyfsat rimligt pris. Sedan finns det problem med den tekniken, åtminstone om man skall tro Matt Kohut på Lenovo. Han nämner de två problem han tycker är störst, nämligen möjligheten till laddning(/påfyllning?) överallt samt att det kan bli svårt att ta med en laptop med bränsleceller på flyget med tanke på hur oroliga alla är för attentat. Hans analys finns på http://www.lenovoblogs.com/insidethebox/?p=27 , sedan överlåter jag till alla att bedöma om hans inställning beror på att Lenovo inte är redo att implementera tekniken eller om det ligger något i det.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk

ja en laptop som drivs med bränsleceller är ju mer eller mindre en mindre bomber i sig själv:) kanske värt att betänka innan man blint köper sig en bränslecellslaptop:D

Permalänk
Medlem

Hoppas gör jag också... men fan vad många gånger man har hört den här visan. Tror lite lätt konspiratoriskt inte att tillverkarna vill ha sådana här lösningar, vad ska de stackars batterifabrikanterna göra då?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Hedersmedlem

Finns forskning på bränsleceller som drivs på icke brandfarliga bränsel (tex borhydrider) som klarar flygplanskraven. Annars håller jag med Matt Kohut.

Byt till LED i bakgrundsbelysningen, släng ut den optiska enheten och in med någon strömsnål solidstatelagring. Tillsammans med bättre batteriteknik tror jag man kan få helt ok batteritid i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Finns forskning på bränsleceller som drivs på icke brandfarliga bränsel (tex borhydrider) som klarar flygplanskraven. Annars håller jag med Matt Kohut.

De är alltså i fast form, inte flytande? Jag tror inte flygbolagen bryr sig om huruvida det flytande ämnet är brandfarligt eller inte, det är väl snarare så att de stoppar allt flytande för att det skulle kunna vara utbytt mot något mer illasinnat, så att säga? Hur som helst så vore det inte dumt med en laptop som kunde klara sig utan nätström ett par dagar eller så.

Det vore kanon om de kunde ta fram bränslecellspaket som passar där batteriet sitter, så kan man välja själv. Skall man då flyga är det bara att stoppa i det vanliga batteriet och stå ut med kortare tid, är man på landbacken kör man bränslecellspaketet och njuter av dagar utan laddning.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, tanken är att det förvaras i fast form och blandas med vatten vid användning. Millenium Cell hävdar att de redan nu har ett bränsle baserat på natriumborhydrid som är godkänt för passagerarflygplan. Finns även andra forskargrupper som forskar på liknande hydrider.

Permalänk

OffTopic:

Hrm ... lite missvisande titel :). En evighetsmaskin, även kallad perpetuum mobile, är en form av maskin som inte behöver tillförsel av energi för att arbeta, vilket är omöjligt enligt termodynamikens lagar. Än så länge finns det inga undantag som har bortsett från den lagen. Under implicit att det inte kommer någon slags paradigmskifte

OnTopic:

Annars är det trevligt med ett batteri som inte urladdar så snabbt som dagens lösningar.