Hitta en gammal st506 hårddisk :)

Permalänk

Hitta en gammal st506 hårddisk :)

Hitta igen en gammal hårddisk som har hängt me sen jag va liten. Inte sett den på flera år.
Miniscribe model 8438f
Har googlat lite och läst att den har ett st506/412 interface.
Tillverkad 1987 och på hela 32.7 mb. Den här modellen verkar va nån speciall model som är stöt säker och själv hårdisken sitter skyddad i gummifästen runt om. kul.

Tänkte hör nu om nån vet hur man kan få igång en sån här??
Såg lite ISA st506 kontroller kort och dom lär väl funka på gamla p2, hade inte dom ISA??? Nån som vet var man kan få tag på ett sånt kort kanske?

Tänkte lägga upp bilder men vet inte hur man gör tyvärr.

Visa signatur

Man kan inte köpa sig lycka sägs det...men jag gråter hellre i min BMW än på bussen :)

Permalänk
Medlem

Re: Hitta en gammal st506 hårddisk :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frallan82
Hitta igen en gammal hårddisk som har hängt me sen jag va liten. Inte sett den på flera år.
Miniscribe model 8438f
Har googlat lite och läst att den har ett st506/412 interface.
Tillverkad 1987 och på hela 32.7 mb. Den här modellen verkar va nån speciall model som är stöt säker och själv hårdisken sitter skyddad i gummifästen runt om. kul.

Tänkte hör nu om nån vet hur man kan få igång en sån här??
Såg lite ISA st506 kontroller kort och dom lär väl funka på gamla p2, hade inte dom ISA??? Nån som vet var man kan få tag på ett sånt kort kanske?

Tänkte lägga upp bilder men vet inte hur man gör tyvärr.

Det är nog rätt troligt att en P2a har nån ISA interface.. t.om min P3 700 hade en ISA port.. men det var ungefär då det togs bort

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

skicka gärna bilder.. äslar "stora" diskar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hittar du en kontroller osv så räkna med att disken kan ha fastnat efter att ha stått still i många år.
Ibland räcker det o stänga av o sätta på några gånger.
Har hjälp igång vissa gamla diskar genom att öppna dem o vrida spindeln för hand, detta är dock inte att rekommendera om man är rädd om disken då den inte lever så länge efter att man haft den öppen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vill vi se bilder här

Angående gummifästen så kan det nästan lika gärna vara för att skydda omgivningen från disken. Jag har en gammal 5,25" disk tillverkad av NEC för sisådär 20 år sedan, skruvar man fast den i ett för lätt chassi så kan man ganska enkelt få hela chassit att flytta sig. Måste försöka banka liv i den nu under julen, för det är en disk som förtjänar lite uppmärksamhet då och då

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag har ett gigabyte moderkort nånting socket a, som har isa. Klarar processorer på upp till 1800+ ^^

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk

Data transfer rate
0.938 MB/S int
0.938 MB/S ext

DISK DRIVE CHARACTERISTICS
HEADS 4
CYLINDERS 615
SECTORS/TRACK (512 Byte Sectors) 26
UNFORMATTED BYTES/TRACK 15,625
RADIAL TRACK DENSITY (TPI) 804
ROTATIONAL SPEED (RPM) 3,600
UNFORMATTED CAPACITY (MBytes) 38.4
FORMATTED CAPACITY (MBytes) 32.7
RELIABILITY
MTBF (Hours) 20,000
MTTR (Minutes) 30
COMPONENT DESIGN LIFE (Years) 5
ACCESS TIMES (mSec)*
SINGLE TRACK 13.8
ONE-THIRD STROKE** 40
MAXIMUM 90

Angående gummifästena:

" The Miniscribe 8425F and 8438F quarter size drives are designed to
be used in applications where the unit may experience shock and
vibration at greater levels than larger and heavier disk drives.

Two features which allow greater shock tolerance are the rugged media
and shock mounts. To take full advantage of the shock mounts,
however, it is necessary to provide a minimum of 0.1 inch clearence
on both the top and sides of the drive. This clearence allows for
movement of the drive during acceleration "

hehe vilken flummig grej

http://www.4drives.com/DRIVESPECS/MINISCRIBE/2715.txt

http://artofhacking.com/cgi-bin/wwfs/wwfs.cgi?AREA=13140&FILE...

Hur lägger man in bilder förresten??

Visa signatur

Man kan inte köpa sig lycka sägs det...men jag gråter hellre i min BMW än på bussen :)

Permalänk
Medlem

Ta bilderna, lägg upp dem på valfri image-dump-sajt, t ex den här:
http://www.imgtube.com/

För att göra det enkelt, länka helt enkelt till bilderna här i tråden. Annars kan du visa dem direkt, såhär:

[IMG.]bildenslänk[/IMG.]

Utan punkter.

Permalänk

det med gummit så har jag en 3.25 seagate disk på 20GIB som har gummiskitrunt omsig.. den leverrövare så att säga men låtar man den dinla fritt ikablarna så är den ljudlös

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

haha...och nej...den är inte isärplockad, ser helt enkelt ut så. high tech på 80 talet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var iofs bara en halvhöjdsdisk.

Men det är ändå en gamma stepper-knackare..
Låter rätt speciellt med stegmotor, kan t o m vara kuggstyrning på läsarmen, de diskarna blir opålitliga när kuggarna slits, nyare stepperdiskar hade en kraftöverföring med stålband på rulle istället till läsarmen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

hmm har något väldigtliknande i halvhöjd nämligen några styck scsi diskar som är så fast de är nog lite nyare men ändå inte

rar liten sak

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

En såndär disk har jag haft en gång i tiden. Eller rättare sagt, jag har haft en som aldrig funkat. Den är tyvärr smådelar numera, hade inte mer vett i skallen än att skruva sönder allt på den tiden...

Riktiga hårddiskar mäts i megabyte, har stegmotorer och har gärna något krångligt gränssnitt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||