Bygga nixie klocka - slakta gammal Fluke multimeter

Permalänk
Medlem

Bygga nixie klocka - slakta gammal Fluke multimeter

Har köpt en gammal gammal flukte bordsmultimeter engång pga de 4st nixierör med siffror som sitter i den.

Tror den heter Fluke 8200A.

Grejen är att den verkar inte fungera eller ta in några mätdata, däremot lyser rören så orange o magiskt som bara nixierör gör.

Tanken är att löda bort dessa och ev använda endel av de logik-kretsar som finns och bygga en nixie klocka med HH:MM visning. Ev sekundvisning i 7 bit binärform med glimlampor under (har inga fler rör).

hade föreställt mig att kretsen skulle baseras på ic-logik och en 1hz signal som matades till räknaren.

Frågan är om någon här byggt med nixierör ?

Ska genast erkänna att jag inte byggt elektronik sen jag gick i gymnasiet (vilket är några år sedan) och att detta skulle bli det första egendesignade projektet

Förslag, tips och idéer mottages tacksamt !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag håller på att bygga ett projekt som snart är färdigt med ryska in-4 rör och har en del tips som kan vara intressanta.

Först så kan man konstater att rören är väldigt okänsliga och inte alls kräsna på vilken inspänning dom får mina kan man tända med så låg spänning som 90v och jag har matat dom i fel riktning utan att dom gått sönder (jag har en massa så jag har lekt en del för att se vad dom tål). Det viktiga är att ha en serieresistor som strömbegränsare men värdet på den är inte så viktigt, om du vill vara säker på att du har rätt motstånd så använd den här kalkylatorn nedan. Rören vill oftast ha mellan 2 och 3mA.

http://www.csgnetwork.com/anoderescalc.html

Logiken kommer inte tåla att man kopplar spänningen direkt från katoden till grindarna så man måste antingen använda de kretsarna som man använde förr (74141) som tål den spänningen eller välja det som finns tillgängligt hos Elfa osv och det är transistorer för höga spänningar, jag har själv använt MPSA42 där jag kopplar basen till en 33k resistor och sen ner till grinden, emittern till jord och collectorn till katoden på röret. Möjligtvis sitter det 74141 (eller ekvivalenter) i ditt instrument och då kan du använda dom och då funkar de som vanliga BCD-avkodare och kan kopplas direkt till rören.

Du har antagligen redan ett spänningsaggregat som du kan använda men om du vill konstruera ett eget så finns det en lämplig krets som heter MAX1771 som man kan använda som DC-DC step-up som kan ge väldigt höga spänningar, jag har fått upp kretsen i 450v och använder den med en stabil utspänning på 180v till mina rör. Vill man bygga med trafon man redan har liggande så kan man koppla dom så man först transformerar ner spänningen och sen upp igen, man får räkna lite på vilka trafon man ska använda men om man inte har lämpliga liggande så ärdet en billigare lösning att använda MAX1771.

Jag vet inte vilken tidsbas du hadde tänkt använda men vill man ha en hyffsat exakt klocka ska man antingen t pulsen från elnätet eller så bygger man en enkel kristalloscillator med en 4060 krets och en standard klockkristall på 10^15Hz . Då får man ut ett pulståg på 2Hz och då är det bara att koppla på en D-vippa och man har 1Hz. Som räknare till mina rör använder jag 4017 som är en dekadräknare med ett dedikerat ben till varje värde (0-9) och har kopplat ihop dom två och två till två 60 räknare och en 24 räknare.

Skicka ett meddelande om du vill ha mer info.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

En liten microprocessor (enchips-varianten) med ett litet program som sköter klockan kan väl vara en idé. Typ en PIC från microchip. Då minskar du behovet av en massa logikkretsar. Sen kan du ju antingen köra processorn på en bra kristall så att du får en bra tidbas att räkna tiden ifrån, eller lyxa till det med en extern batteribackupad realtidsklocka typ M41T00.

Har funderat på att bygga en nixie-klocka själv, blev mycket sugen igen...

Permalänk
Avstängd

Visst är det trevligt med nixierör, men det är lite för "vanligt" med nixieklockor nuförtiden.

Jag hade satsat mitt krut på att laga multimetern. Få saker är väl så coolt som en bordsmultimeter med nixierör?

(Edit: Själv har jag en nixierörsbestyckad kombinerad frekvensräknare och voltmeter. Som jag vårdar ömt...)

Edit2: En bild på fluken skulle vara intressant.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Fluken är skrotad efter lite labbande, ja fick den inte att ge några utdata till displayen och +/- röret tänds inte..

Sen är resterande lampor släckta ovanför knapparna, så jag misstänker att något kort är bränt, satt 7st kretskort i bakplanet.
Eftersom jag köpt den för rörens skull så tror jag att den kommer bli donator

Bilder finns nog på nätet, instrumentet heter Fluke 8200A.

Kommer inte bygga så jättemycket för att det skulle vara ovanligt med nixierör utan också för att komma igång med elektroniken som jag inte rört sen skolövningarna i gymnasiet, lite roligare med en nixieklocka än en valfri standardbyggsats, dessutom kan den göra nytta

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Ok. Givetvis är valet ditt, det är bara jag som har min mätinstrumentfetish... (Och då räknar jag inte konventionella klockor även om dessa kan klassas som sådana)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."