RIAA stämmer Allofmp3 på 1,65 biljoner

Permalänk
Medlem

jag vet inte mycket om allofmp3, skor de sig på andras verk är det ju helt klart fel. men jag vet inte vad man skall tycka om RIAA heller, men summan stämningen handlar om är sinnessjuk rakt igenom.

Är det inte RIAA som har stämt massa barn (eller deras föräldrar) och liknande på ofantliga belopp pga påstådd fildelning, i vissa fall har väll inte ens bevisningen räckt till för att kunna säkerställa att nått brott ens har begåtts. Förstår inte hur de har tänkt riktigt då den summan de kräver allofmp3 på med stor säkerhet är mångdubbelt högre än den eventuella förlust bolagen gjort på allofmp3s bekostnad. En sak är klar att den amerikanska "överkörar mentaliteten" är skrattretande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Har du någon källa på att alla artister i Usa har det så gott ställt, så att de klarar sig utan pengar från musikförsäljning?

ALLA? jag pratar om de som har pengar och är sååå stora att de får politeker att slåss för de!!! tror du jag snackar om någon RIKTIG musiker som sitter och skriver musik i sin källare, och inte får en krona för det???

de stoa får pengar från Radio, MTV, reklam, concerer och en massa andra ställen. Det är inte de som behöver pengarna som skriker om MER. Mindre artister borde man alltid supporta om man nu tycker om de. Jag har gått på flera spelningar etc. och betalar flera hundra kronor för att se ett band som kanske ALDRIG får några RADIO eller andra pengar. med det är ju inte dit pengarna går tyvärr.

Sedan kan du bara se dig om för att se alla artisters stora hus, bilar etc. DE behöver verkligen inte pressa ut normala människor för att få några procent mer (i detta fall blir det ju betydligt mer, och det visar ju hur absurt hela grejen är).

Har du någon källa på att alla artister har det dåligt?? på grund av kopiering, samma skitsnack var det när VHS kom, och när DVDn kom!! det har aldrig gjorts så mycket film som nu.. ändå kopieras det som helvete... så vad fan snackar de om??

Permalänk
Medlem

Vad gulligt om det skulle bli kärnvapenkrig mellan Ryssland och USA just pågrund av en liten hemsida, troligen startad av en fattig liten 20-åring som du och jag som bara ville tjäna lite smutsiga pengar.

Permalänk
Medlem

jag undrar faktiskt HUR mycket de tjänar??

Hur jämför sig allofmp3 med tex. itunes eller liknande?
finns det samma tjänst fast i laglig? med samma fanstastiska utbud och valmöjlighet gällande kvalitet??

Om inte, är det ju ett problem.. ahhh nej, de vill ju sälja varje plastskiva för överpris.. Ah ...
RIAA vet ju verkligen hur man gör affärer!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Vad gulligt om det skulle bli kärnvapenkrig mellan Ryssland och USA just pågrund av en liten hemsida, troligen startad av en fattig liten 20-åring som du och jag som bara ville tjäna lite smutsiga pengar.

Lungt alla kommer dö ändå när nordpolen smälter, desutom måste det vara väldigt fint planerat och varit en fin ide att starta en sida som Allofmp3 säkert för att käna en slant men dom blev antagligen större OCH större OCH större, precis som piratebay men tillsist måste Usa aggera på nåt sätt och whina. Alla Artister är äckligt rika i Usa för att skriva en låt/sjunga.

Nej nu ska jag göra nåt med mitt liv, ska skriva en låt och göra hemskt äckligt enkla pengar.

Permalänk
Medlem

ok vet inte om du skämtar eller inte, men jag tror inte att ALLA artister är äckligt rika, men OM det kommer extra klirr i kassan går det tyvärr inte till de mindre artisterna utan till de som redan har makt att WHINA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Har du någon källa på att alla artister har det dåligt?? på grund av kopiering, samma skitsnack var det när VHS kom, och när DVDn kom!! det har aldrig gjorts så mycket film som nu.. ändå kopieras det som helvete... så vad fan snackar de om??

Jag har inte påstått att alla artister har det dåligt, så varför skulle jag behöva ha en källa för en teori som jag inte har skrivet, påstått eller stött? Du däremot skrev just alla, men menade några få lyckade som det har väldigt gått bra. Procentuellt mot alla artister i Usa är de inte många.
Att det görs mer filmer, musik idag kanske har något med utvecklingen att göra? Det är liksom billigare att spela in en massa skit och sedan få ut det på marknaden. Det man istället ska kolla på är om försäljningen har minskat eller ökat de senaste 15åren.
Att det finns en massa skit musik, filmer och annat crap, är inget skäll till att olagligt tanka hem det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
På vilket sätt skiljer sig detta beteende från fildelare? Pratar om att de inte har råd att följa våra lagar och allt vad de säger, om pirat..., när det finns gratis alternativ.

Skillnaden ligger väl i att många fildelare faktiskt skulle betala för sig om bolagen inte betedde sig som just 5-åringar som liger och skriker om de då bara skulle tjäna absurt mycket pengar istället för astronomiskt löjligt mycket pengar.

Idiotargument som att film och musik skulle vara kultur och att kultur ska vara gratis är ju givetvis på samma nivå. Det samma gäller dumheterna om att "det finns gratis, varför ska jag betala". Men Marknaden har faktiskt själva försatt sig i denna sits med sina helt galna priser, så att ligga och grina över det isället för att rätta till felen som folk genom piraterna protesterar emot är ju snäppet värre imo.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Shit, det var en del pengar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag har ingen sympati för allofmp3. De är ett vinstdrivande företag som snor pengar från artister och stoppar i egen ficka. Är man för fri fildelning så är detta ett typexempel på företag man inte skall vara positiv till, annars biter man sig i baken.

Instämmer till fullo, exakt min ståndpunkt i frågan.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

Ahhahahhhhhahhhhaaa..... Nu har de helt förlorat förståndet. Snacka om att inte ha någon som helst verklighetsankytning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag har inte påstått att alla artister har det dåligt, så varför skulle jag behöva ha en källa för en teori som jag inte har skrivet, påstått eller stött? Du däremot skrev just alla, men menade några få lyckade som det har väldigt gått bra. Procentuellt mot alla artister i Usa är de inte många.
Att det görs mer filmer, musik idag kanske har något med utvecklingen att göra? Det är liksom billigare att spela in en massa skit och sedan få ut det på marknaden. Det man istället ska kolla på är om försäljningen har minskat eller ökat de senaste 15åren.
Att det finns en massa skit musik, filmer och annat crap, är inget skäll till att olagligt tanka hem det.

hmm, jag vet inte om det är billigare nu än förut om du tittar på siffror tycktes Titanic 100 Mlj dollar + vara ett av tidens dyraste, och nu kostar många filmer mer och mer. Så budgeten har gått upp. Om försäljningen vet jag inte, men jag tror INTE den har gått ner i alla fall.

Sedan säger inte jag att det är crap, jag säger att de pengarna tillfaller inte alla artiser i USA.. utan tyvärr till de som Minst behöver de. Det är min åsikt och det har jag inga BEVIS för, utan jag tycker man borde vara tacksam ifall man lyckats med en karrier, har det bra etc. och inte banka ner på allt från ensamstående mammor till 12 åringar för att det laddat ner några sånger.

I vilket fall som helst, vet vi allofmp3 är en olaglig verksamhet, men det borde få personer (typ RIAA medverkare etc.) att TÄNKA om och kanske ta vettigt betalt för liknande LAGLIGA tjänster.. är det för mycket att be om??!

Permalänk
Medlem

Hej! 1.65 billions är ju översatt till svenska 1.65 miljarder vilket verkar vara troligast av alla siffror!

Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Hej! 1.65 billions är ju översatt till svenska 1.65 miljarder vilket verkar vara troligast av alla siffror!

Andreas

och elva tusen miljoner kronor är inte helt galet då tycker du?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Den täcker inte garanti på andra apparater som kan gå sönder p.g.a. att "remmen" går sönder. Inte heller personskador som vissa påstår sig ha fått, visserligen milda men... http://www.wiihaveaproblem.com/index.php?p=1

En kille som verkar orolig över att om han råkar kasta in fjärrkontrollen (plast) i sin tv (glas) så går tv'n sönder... Suck...

Citerat från sidan: "if anyone released the remote and it struck the TV, chances are it would go /through/ the screen. Much to my surprise, however, my TV is rather resiliant!"

Jag vet inte hur många gånger jag blivit sur och kastat in något (handkontroll, fjärrkontroll, annat som ligger nära mig) i tv'n - och den har klarat sig alla gånger. Glaser är ju trots allt något välvt och tjockt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Dagens understatement:

"Hur detta slutar återstår att se, summan som Allofmp3.com stäms på är rekordstor och de har förmodligen ingen möjlighet att betala denna."

Förmodligen?
=D

Vi pratar en summa som är i storleksordningen sveriges stadsskuld (enl. wikipedia).

Permalänk
Medlem

Trodde inte såna pengar fanns fy fan va mycket!

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Hej! 1.65 billions är ju översatt till svenska 1.65 miljarder vilket verkar vara troligast av alla siffror!

Andreas

Du har fel. Läs artikeln som ligger till grund för posten här på swec:

"AllofMp3.com Sued for More Than One Trillion Dollars"

Permalänk

helt serriöst ni är ett gäng bäbisar sälva som gnäller på usa, dom gör inte alltid rätt för sig men de gör fan inga jävla kommunist länder heller! eller nån abadobaabadaba liga, SKÄRP er, var glad över den frihet ni har istället. Vi i sveriga lägger oss i en hel del vi också där vi "hjälper till"

Permalänk
Medlem

Skönt att de försöker göra sig kvitt allofmp3. En riktig skumraskorganisation. Inte ett dugg går till artisterna. Bättre att lägga några kronor extra och köpa sina låtar på ett riktigt ställe.
Allting är såklart pr. Titta bara vilken publicitet de har fått.
De vill bara stänga ner sidan och räknar knappast med något större skadestånd.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armed_monkey
helt serriöst ni är ett gäng bäbisar sälva som gnäller på usa, dom gör inte alltid rätt för sig men de gör fan inga jävla kommunist länder heller! eller nån abadobaabadaba liga, SKÄRP er, var glad över den frihet ni har istället. Vi i sveriga lägger oss i en hel del vi också där vi "hjälper till"

Vad är det som är bäbis-aktigt med att inte finna sig i att bli tvångsmatad allt som någon annan vill att man ska äta? Är det tänkt att vi ska vara lyckliga och fira när någon bara spottar på oss konsumenter 10 gånger istället för 11?

Visst, allofmp3 är ena nötter, och de borde stängas ner, men det gör inte att RIAA och de nötterna på andra sidan linjen har rätt de heller. Bara för att någon gjort någonting som är värre så blir inte de mindre allvarliga felen mindre fel.

"var glada över den frihet ni har"
Vad är det att vara glad över? Det är en självklarhet i ett demokratiskt samhälle. En rättighet en grundläggande byggsten för tanken bakom demokrati. Det är ingeting att vara glad över, det är ingenting att vara tacksam över, eftersom det är någonting som är som det ska vara.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ja ja, återigen så visar RIAA sitt fula tryne. De förträder en bransch som de själv har skjutit i sank. För er som argumenterar för RIAA så kan ni läsa t.ex. den här artikeln, http://www.rollingstone.com/news/story/6959138/money_makers och begrunda om ni anser att motsvarande artisters skivor verkligen bör kosta 150kr. Inte 100% aktuella siffror men det ger en fingervisning. Notera att Rolling Stones senaste tour drog in 333 miljoner dollar.

Jag stödjer inte piratkopiering på något men jag inte stödjer heller inte ett icke marknadsmässigt pris, som skivorna bevisligen har, eftersom folk laddar ner i så stor grad och tjänster som AllOfmp3 går så bra. Kan det vara så att AllOfMp3 satt sina priser i en mer rimlig nivå till vad konsumenter vill betala?

Skivan är död. Nedladdning är framtiden. Konserten, Liveframträdandet, som musik ska upplevas är framtiden. Kanske måste artisterna inse att skivor i framtiden kanske inte är och blir mer än ett verktyg för att promota sin musik och skapa sig möjligheten att åka på turnér.

Det är ju faktiskt så det fungerar i dansmusik-scenen. Man släpper inte hela album i lika stor utsträckning, man släpper singlar, 12or och visar att man kan och blir således bokad på spelningar och får sina inkomster därifrån.

Visa signatur

Nah .. I wount do that .

Permalänk
Medlem

Belga, och Phony,
håller med vad ni tycker..

enkelt, skulle det finnas ett lagligt sätt att får cd kvalitet är man beredd att betala minst det dubbla allofmp3 tar, men nej, folk vill ha extra några procent.. synd för man kan verkigen lära sig från allofmp3.. Digitialt, köpa låtar, album etc,
tycker det är helt suveränt

Permalänk

ja hade inte velat leva under någon diktator.... men men du är ju du och inte mig. den mesta teknologin kommer ifrån usa och de mesta framställs där. Usa styr inte mig och min vija, visst dom är lite världspoliser men utan dom så hade de hänt hemskheter lite här och var

tycker allt man lär sig i grundskolan är hat mot usa och gud va synd det är om muslimer och hur bra afa är, varför är det så? kommer igår en gång när jag sa imot min lärare och mitt betyg gick rakt ner i backen

Permalänk
Medlem

Härregud... de blir bara dummare för var dag som går. 150 000$ För varje låt? Snälla snälla snälla kan någon jävel ge mig en tröstande klapp på axeln. Mitt förtronde för att jänkare har inteligens håller på att tvärdö.

Seriöst, vem utom idioterna i de största kontoren på bolagen kan idag ha reelt förtroende för dessa muppar? Visst allofmp3 är ingen ängel men detta är totalt absurdum. Att stämma med mål att stoppa dem kan jag fatta men för en summa ingen seriös kan betala?!?!?!?

Detta kommer garanterat ha ett antal effekter. Piraterna lär bli fler. Industrin kör sitt rykte i botten och med det köparskaran. Många artister lär för eller senare tröttna med(Gärna för mig, mer indie istället för skiten på rix fm).

Undrar när Beatport.com stäms. Sajten säljer trots allt högupplösta MP3 men betalar royalties. Antar att det är PGA att de inte säljer med DRM. Var är föresten lagen om att alla över 18 ska köpa media för minst 500 varje månad? Jag lovar, kläcks idén av en jänkare kan den garanterat gå igenom. Deras kompetens vittnar om kapaciteten.

I övrigt. RIAA betyder egentligen Retarded Idiots Association of America.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
men USA är som en 5åring, ligger och skriker på golvet om dom inte får som dom vill.

Var ju lika löjligt som det som hände för någon vecka sedan, en i USA stämde nintendo för att den dära "remmen" på kontrollern till Wii gick sönder.. Hörttalas om GARANTI?..

förstår du inte att Nintendos usla rem påverkar hela den Amerikanska ekonomin och samhällsstabilliteten?

rem går av, Tv går sönder, ingen ser reklamen, konsumtionen går ner, ekonomin spinner ner, blodsockernivån sjunker av dressingbrist, hjärnan vaknar, regeringen röstas bort.

"don't yo dare stop the shopping you commie mtrfs!"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Skönt att de försöker göra sig kvitt allofmp3. En riktig skumraskorganisation. Inte ett dugg går till artisterna. Bättre att lägga några kronor extra och köpa sina låtar på ett riktigt ställe.
Allting är såklart pr. Titta bara vilken publicitet de har fått.
De vill bara stänga ner sidan och räknar knappast med något större skadestånd.

ja, det finns säker maffiakopplingar också. (vilket i förlängningen är dåligt för oss) så ner med den skiten med.

men vad jag hört så betalar de visst ut royaltys, även om det nu inte är i förväntad summa eller proportion till pris. (men med tanke på skivpriser idag anar man ju vilket som inte passar...)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
RIIA, dom har man hört mycket om :S jag skickar slakteribilen till deras Hq

Haha, dagens ^^

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

i vilket land ska denna stämmning hålla ? USA eller ryssland ? eller finns det någon "världslig domstol" ?

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
i vilket land ska denna stämmning hålla ? USA eller ryssland ? eller finns det någon "världslig domstol" ?

bara en, men förutom att den inte sysslar med mål av detta slag så erkänns den inte av just USA så det blir ju lite besvärligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Förstår inte hur folk här kan sympatisera med allofmp3.com

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy