Permalänk
Medlem

fördröjning vid wifi

Hej!
Sker det någon märkbar fördröjning av data med trådlöst nätverk jämfört med sladd?
Är det svårt att t ex spela onlinespel med trådlöst bredband?

Tack på förhand
Anton

Permalänk
Medlem

Beror på hur långt ifrån sändaren du sitter

Permalänk
Medlem

Re: fördröjning vid wifi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schmitz
Hej!
Sker det någon märkbar fördröjning av data med trådlöst nätverk jämfört med sladd?
Är det svårt att t ex spela onlinespel med trådlöst bredband?

Tack på förhand
Anton

Beror på hur långt ifrån sändaren du sitter och om de är tex 4 väggar i vägen de beror också vilken trådlös accespunkt du bestämmer dig för att köpa de är tex stor skillnad på denna http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010051632 och denna http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099006

Nu är den ena väldigt mycket dyrare än den andra men skulle du bestämma dig för att köpa d-link produkten som är avsedd till utomhusbruk och du skulle använda den i din lägenhet/villa så tror ja aldrig du skulle få problem med ping eller annat.

Men jag kan tänka mig att du inte vill lägga ut så mycket pengar. Ett lite billigare alternativ som jag skulle tipsa om är http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095419 om du tycker att det är dyrt och vill ha nåt billigare så skulle jag säga att du ska hålla dig till trådbundet nätverk eftersom de oftast brukar strula med billigare trådlösa routers/accespunkt (det säger jag efter ha haft 3 olika billiga trådlösa routers).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Beror på hur långt ifrån sändaren du sitter

med tanke på att radiovågorna går med ljusets hastighet, och en normal wlan-bastation når ett par hundra meter på sin höjd så är detta (troligen?) knappast den största faktorn.

vad som tar tid är att göra om signalen till en radiovåg, sedan ta emot signalen på andra sidan och pumpa den in i en sladd/fiber igen.

nästa problem är ju att det är saker ivägen som förstör/förhindrar signalen och yttre störande faktorer (andra signaler etc.) , vilket ger massa trasiga paket som måste skickas om och om igen innan dom kommer fram rätt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: fördröjning vid wifi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taufig
Nu är den ena väldigt mycket dyrare än den andra men skulle du bestämma dig för att köpa d-link produkten som är avsedd till utomhusbruk och du skulle använda den i din lägenhet/villa så tror ja aldrig du skulle få problem med ping eller annat.

Varför denna skillnad bara för att produkten är avsedd för utomhusbruk?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: fördröjning vid wifi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Varför denna skillnad bara för att produkten är avsedd för utomhusbruk?

/H

Tror största skillnaden är att den är mer vädertålig.

Visa signatur

Alla system med färre än 4 kärnor är för småbarn.

Permalänk
Medlem

Ja, den är bara mer vädertålig. Eftersom den är avsedd för utomhusbruk så har den även en värmare inbyggd, därför drar priset iväg.

Hursomhelst så har jag dels en AP från Netgear (MR814v2 tror jag den heter) och en Linksys WRT54GL.
När jag pingar dessa från min laptop med mitt Netgearnätverkskort så får jag en ping runt 200ms. Netgear-netgear går segare och jag tappar rätt många paket...

När min granne pingar Linksysroutern med sitt linksysnätverkskort via en repeater (WAP54G) så ligger pingen på 1ms!

Alltså, det är skillnad på grejjer och grejjer...

Permalänk

jo pingen är det mycket som handlar om min ping ökade med ca 20-30 när jag kör med router... suck

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag får 1-5ms på alla ställen jag testat på (sålänge man inte maxar det trådlösa givetvis), dock intelkort på min laptop.
Tänk på att alla delar på bandbredden mot en accesspunkt och sitter andra och gör bandbreddskrävande saker via wlanet så ökar pingen.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

När min granne pingar sunet får han typ 20ms!

då går det hans dator -> repeater (WAP54G) -> router (WRT54GL) -> IPcop -> BBB DSL.

Och ja, den routras två gånger! Lite onödigt, men det är bara en provisorisk lösning...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: fördröjning vid wifi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Varför denna skillnad bara för att produkten är avsedd för utomhusbruk?

/H

Citat:

Den kan också installeras i fabriksanläggningar, industriområden och samlingslokaler liksom på skolområden, flygplatser, golfbanor, marinor och andra mötesplatser utomhus.

Tänk vad den då kan göra i ett litet hus.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: fördröjning vid wifi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taufig
Tänk vad den då kan göra i ett litet hus.

Den kan installeras där också och tål väl lite "blötare" rengöring än vanliga innomhusprylar. Men varför har den bättre prestanda än om den inte är väderskyddad? Det var det frågan gällde. Svara gärna med en teknisk förklaring.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte