Schysst 20-22" LCD Widescreen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Och jag tycker 20" känns lite dumt iom att 22" har samma upplösning.
Ingen större prisskillnad ändå ju.

En större skärm med samma upplösning som en mindre skärm innebär juh att pixlarna är större. Det blir oskarpare om man sitter för nära alltså...

Jag tittar också efter en ny extern skärm runt 20-22" som ska kopplas in till MacBooken. Hur är Dells skärmar? Kommer det någon ny snart?

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Avstängd

Dell kommer med en 22" också snart, liknande alla andra 22" tror jag.

Permalänk
Medlem

Tjo,
går i samma tankebanor, ska under mellandagarna inhandla en widescreen skärm, dock en 20" på grund av att jag inte behöver större

Står i valet och kvalet mellan Samsung SyncMaster 205BW eller LG L204WT, men undrar om det är någon större skillnad på dem? Av vad jag har förstått så ska det vara samma typ av panel i båda. Dock har jag aldrig riktigt gillat LG:s produkter, men en kompis påstod att LG var världsledande (eller nåt liknande) när det gällde skärmar, fast det kan man ju tro på om man vill.

Vilken skulle ni rekommendera?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

dehär med att färgen är dålig på asusen vill jag inte hålla med om. jag har själv en och färgerna är likabra som på alla andra skrämar vi har i huset och dom äre inge fel på. de finns en knapp som heter splendid på skärmen där man får välja läge på skärmen. Typ game mode osv då ändras färgerna lite de kanske beror på vad dom hadde för läge på den?

Permalänk

Höken: Om färgerna är viktiga för dig som du skrev i början av tråden så ska du nog välja någonting annat än en TN panel. Och samtliga skärmar förutom Dells 20"WS skärm som har nämnts i denna tråden är TN paneler i. Du bör välja en 8bit panel och inte en 6bit+Hi FRC som är i dessa TN paneler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Höken: Om färgerna är viktiga för dig som du skrev i början av tråden så ska du nog välja någonting annat än en TN panel. Och samtliga skärmar förutom Dells 20"WS skärm som har nämnts i denna tråden är TN paneler i. Du bör välja en 8bit panel och inte en 6bit+Hi FRC som är i dessa TN paneler.

Det verkar ju som alla i prisklassen ~4000kr har TN-panel, förutom Asusen då (men som visade sig ha ännu sämre färger).
Dyrare har jag helt enkelt inte råd med, och jag tror nog att färgerna duger.
Är de lika bra eller bättre än skärmen på min laptop (Dell Inspiron 6400) så räcker det gott och väl.

Har du (eller någon annan) någon länk dit man kan läsa lite om 8bit/6bit + Hi FRC och sådant?

Permalänk
Medlem

Finns ju ViewSonic VX2025WM som har riktig 8bitars panel för under 4000 kr, verkar som ett bra val.

Hoppas det kommer nåt trevligt erbjudande nu på den på mellandagsrean

Passar på att fråga här förresten, hur stor skillnad är det mellan DVI och VGA? Har just nu bara ett Gf4 mx som inte har någon dvi utgång.

Permalänk
Medlem

Hmmz, de hade inte den på komplett.se, frågan är om det är värt att avbeställa nu. Jag väntar nog och ser hur den ser ut, kan ju alltid kränga den annars.

Permalänk

Höken: Pratar du om Asus 22"Wide skärm så har den med en TN panel. Här kan du läsa om hur 6bit+Hi FRC fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4ke
Tjo,
går i samma tankebanor, ska under mellandagarna inhandla en widescreen skärm, dock en 20" på grund av att jag inte behöver större

Står i valet och kvalet mellan Samsung SyncMaster 205BW eller LG L204WT, men undrar om det är någon större skillnad på dem? Av vad jag har förstått så ska det vara samma typ av panel i båda. Dock har jag aldrig riktigt gillat LG:s produkter, men en kompis påstod att LG var världsledande (eller nåt liknande) när det gällde skärmar, fast det kan man ju tro på om man vill.

Vilken skulle ni rekommendera?

Jag har exakt likadant problem:P Efter som LGn finns i svart blir det nog den. Men är det någon som vet hur den är i spel?

Mvh Rasmus

Permalänk
Medlem

22-24"

Om man är ute efter en bra widescreenskärm 22-24" som inte har den där 6bit TN panelen men som kostar max 5000, vilken väljer man då?

Har kollat runt på forumet ganska väl men hittar endå inte så mycket tips, kanske beror på att det inte finns något i den prisklassen?

Permalänk
Medlem

Re: 22-24"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cbo Fire
Om man är ute efter en bra widescreenskärm 22-24" som inte har den där 6bit TN panelen men som kostar max 5000, vilken väljer man då?

Har kollat runt på forumet ganska väl men hittar endå inte så mycket tips, kanske beror på att det inte finns något i den prisklassen?

Du kommer aldrig få en 23-24" under 5.000 kr med en annan panel än TN. Billigaste 24" kostar 7.800 kr så om du ska satsa på en skärm som har en annan panel än TN så skulle jag rekoendera Dell 2007WFP för att den har S-IPS panel och är en av dem bästa.

Den kostar 5.100 kr dock är det en 20"

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk

Re: 22-24"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cbo Fire
Om man är ute efter en bra widescreenskärm 22-24" som inte har den där 6bit TN panelen men som kostar max 5000, vilken väljer man då?

Har kollat runt på forumet ganska väl men hittar endå inte så mycket tips, kanske beror på att det inte finns något i den prisklassen?

Samtliga 22"Wide har TN paneler i dagsläget. Så då får du gå upp till 24" och då springer priset iväg.

Permalänk
Medlem

Lite läsvärda sajter om skärmar samt gajming med wide LCD...

http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=31&threadid...

www.flatpanels.dk

www.tftcentral.co.uk

www.widescreengamingforum.com/forum/viewforum.php?f=40

Eizo ColorEdge CG221 är en 22" & har S-IPS panel samt upplösningen 1920x1200.. www.eizo.com/products/graphics/cg221/index.asp

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Godkväll. Sitter med samma problem som några i den här tråden. Letar efter en hyffsat stor skärm till ett billigt pris. Fastnade för LG:s L204WT-SF (20" widescreen) och har sedan jag kollat runt lite bestämt mig för att införskaffa en sådan. Finns för övrigt för 2790 kronor på ComputerCity (någon som vet några som är billigare?).

Sitter och kör på en LG nu och tycker att den är alldeles utmärkt (dock lite liten) till både spel och bildbehandling så jag tänkte ge LG mina pengar även denna gång.

Låter det som ett klokt val eller är det någon som kan komma med några smarta invändningar?

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Refrico
Godkväll. Sitter med samma problem som några i den här tråden. Letar efter en hyffsat stor skärm till ett billigt pris. Fastnade för LG:s L204WT-SF (20" widescreen) och har sedan jag kollat runt lite bestämt mig för att införskaffa en sådan. Finns för övrigt för 2790 kronor på ComputerCity (någon som vet några som är billigare?).

Sitter och kör på en LG nu och tycker att den är alldeles utmärkt (dock lite liten) till både spel och bildbehandling så jag tänkte ge LG mina pengar även denna gång.

Låter det som ett klokt val eller är det någon som kan komma med några smarta invändningar?

www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=5862

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för en 22" Acer AL2216WSD.

20" var för litet helt enkelt och den här var faktiskt bättre än jag trodde
Riktigt grymma färger och skärpan är ju grymt mycket bättre än på min crt.

Väldigt snabb skärm, märker inte av ghosting alls faktiskt. Lite backligt bleeding men det verkar ju alla 22" ha så det är väl som det är.

Rekommenderar den iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
[B]www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=5862

*bild*

Missade din tidigare post. Tackar ändå.

Har lite svårt att lita på recensioner av folk som lagt sina egna slantar på produkter. Dock verkar det som att skärmen i fråga lämnar ett gott intryck på alla som kommer i kontakt med den.

Så det blir ett köp imorgon.

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Refrico
Missade din tidigare post. Tackar ändå.

Har lite svårt att lita på recensioner av folk som lagt sina egna slantar på produkter. Dock verkar det som att skärmen i fråga lämnar ett gott intryck på alla som kommer i kontakt med den.

Så det blir ett köp imorgon.

hmm computercity är inte det en fysisk butik? eller t.om. en sibaägd butik.. dom borde ha en uppkopplad tycker man..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Lite läsvärda sajter om skärmar samt gajming med wide LCD...

http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=31&threadid...

www.flatpanels.dk

www.tftcentral.co.uk

www.widescreengamingforum.com/forum/viewforum.php?f=40

Eizo ColorEdge CG221 är en 22" & har S-IPS panel samt upplösningen 1920x1200.. www.eizo.com/products/graphics/cg221/index.asp

Coloredgen är för seriösa killar...50 big ones eller 35 laxar i Tyskland...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
hmm computercity är inte det en fysisk butik? eller t.om. en sibaägd butik.. dom borde ha en uppkopplad tycker man..

Vet inte om www.computercity.se låter bekant?

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion
Vet inte om www.computercity.se låter bekant?

tjopp.. det är en sibaägd kedja..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

22-24"

mmm det känns inte som det är värt att lägga mina studentpengar på en 24" för ca 9000 kr. Kan ju få en hyfsad 32" HD TV för dem pengarna. Och väntar ju på dem nya 100 Hz skärmarna samt den nya teknikerna som OLED och andra.

Kommer att köpa en ny dator om ca 1 månad och det lutar i dagsläget mest åt Asus MW221U 22" , den kostar 4100 på datorbutiken.com. Synd bara att den enligt oberoende recensioner ska ha väldigt dålig färgåtergivning.

Eller starchilds recenserade Samsung Syncmaster 225BW.

Eller anser någon det vara ett val helt åt helvette fel?

Får se vad som händer på skärmmarknaden under en månad...

Permalänk
Medlem

Sitter här med min nya Samsung SyncMaster 225BW nu, ville bara rapportera att jag är hur nöjd som helst än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 225BW och den läcker ut ljus på sidorna.
Är det normalt, flera skärmar som har så?

Permalänk

Hur funkar det med betraktningsvinklarna ni som har 225bw? Tänker då mest i höjdled då jag ser mycket film och sitter en bit ifrån skärmen...

Permalänk
Avstängd

Alla med den panelen lider av bleeding, man får vad man betalar för som alla vet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flykt
Jag har en Samsung 225BW och den läcker ut ljus på sidorna.
Är det normalt, flera skärmar som har så?

225bw tillsammans med många andra 22-tummare lider av backbleeding som sagt. Är dock lite olika från skärm till skärm tydligen, så är det alldeles för mycket tycker jag du ska reklamera den och få en annan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flykt
Jag har en Samsung 225BW och den läcker ut ljus på sidorna.
Är det normalt, flera skärmar som har så?

Ja, men det är inget jag märker i vardagsanvändning. Då jag ser film så blir det alltid i 16:10 och då märks det inte heller.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Ja, men det är inget jag märker i vardagsanvändning. Då jag ser film så blir det alltid i 16:10 och då märks det inte heller.

Hmm. Vad ser du för film? Finns vel ingen film som e i 16:10 förmat?