Permalänk

bärbar med CF-slot?

på de flesta bärbara ser jag bara inbyggda minnesmoduler för SD-kort, mmc, mini sd, memory stick mm. men aldrig CF-kort slot. finns de över huvudtaget?

en till fråga: vilka märken brukar göra bäst skärmar? av er erfarenhet? som är behagligast och arbeta på och titta på filmer?

Permalänk
Medlem

Kan vara för att cf korten är stora och därmed tar slotten massa plats.

Permalänk
Medlem

det finns pcmcia-adaptrar för CF kort, det kanske duger...anledningen till varför det inte finns i datorer kan oxå vara att det är ett utdöende format...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
det finns pcmcia-adaptrar för CF kort, det kanske duger...anledningen till varför det inte finns i datorer kan oxå vara att det är ett utdöende format...

Utdöende i små amatörkameror, kanske, men i proffskameror är det fortfarande CF som gäller. Jag väntar med spänning på en CF-adapter för breda sortens Expresscard, har sett att det är på gång. Vill INTE ha Belkins vita variant som är gjord för smalt Expresscard, den kan macägarna ha för sig själv.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stef-n
Utdöende i små amatörkameror, kanske, men i proffskameror är det fortfarande CF som gäller.

Är det inte så att man börjar försöka gå över till andra minnen i dessa oxå...trodde iaf att det skulle bli så när 1D mark II kom med stöd för SD-kort...fel av mig, får väl hoppas på att adapter dyker upp då...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
Är det inte så att man börjar försöka gå över till andra minnen i dessa oxå...trodde iaf att det skulle bli så när 1D mark II kom med stöd för SD-kort...fel av mig, får väl hoppas på att adapter dyker upp då...

Tja, jag är inte synsk, bara cynisk, så jag kan inte uttala mig säkert om framtiden.

Visst är det så att möjligheten att använda SD-kort finns även i vissa proffssystemare, men jag tror (och hoppas) att det kommer ta lång tid innan CF-platsen tas bort. I dessa kameror finns det ju helt enkelt plats för det större CF-kortet och teoretiskt måste det ju alltid gå att pressa in mer lagringsutrymme i ett fysiskt större kort. Det viktigaste tycker jag dock är användbarheten, hur lätt är det att hantera ett SD-kort på vintern med vantar på? Till och med CF kan ju kännas för litet då, jag vill inte ha kort som riskerar att fastna under nageln när man har bråttom att byta... :/

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se