Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Ubuntu Server Charset Problem, Encoding av filer

Permalänk

Ubuntu Server Charset Problem, Encoding av filer

Hej!

Har en ubuntu webbserver med apache men av någon anledning envisas den med att koda alla sidor som UTF-8, jag har testat att skriva om AddDefaultCharset till ISO-8859-1 men det hjälper inte, och den verkar också skriva över <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> det ända som hjälper är en php header. Det verkar ju som om det finns någon annan inställning på servern som skriver över.

Eftersom jag inte tyckte om att fulkoda och köra med en php header överallt började jag använda utf-8. Men det innebär att jag hela tiden måste koda om varje fil jag öppnar (använder crimson editor) och det har börjat bli lite jobbigt minst sagt och funderar på att byta tillbaka till iso.

Någon som har en bra lösning? Har blivit rekomenderad att köra med utf-8 och sett att man många gör det här, hur löser ni problemet med att man måste ändra encoding type?

Det bör nog tilläggas att eftersom jag har väldigt begränsade kunskaper inom linux och servrar så har jag PLESK installerat som är ett "server management software" men har inte hittat några inställningar för charset där.

Permalänk

Skriv & # 2 2 9 ; för ä och & # 2 4 6 ; för ö och & # 2 2 8 ; för å. Googla på ASCII + HTML.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem. ÅÄÖ blev lattjo med charset=iso-8859-1 sparade filer.

Försökte också lägga till "AddDefaultCharset ISO-8859-1" men det ville sig inte ändå.
Men sen hittade jag att det redan fanns i apache-configgen (/etc/apache2/apache2.conf hos mig). Men det var avstängt med en # framför.
Tog bort den sen fungerade det.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Tack för svar!

hagbarddenstore:

Ja just det så kan man ju göra, hade jag glömt av helt å hållet, det kör vi på! Det gör ingen skillnad om jag använder html namn istället för html nummer va? å och auml o allt va det heter. Båda två fungerar iaf för mig.

drbrain:

Testade med AddDefaultCharset ISO-8859-1 men det fungerade inte heller, den envisar med att encoda sidan i utf-8.

Permalänk

Det ska funka utan numrena... Bara jag som använder dem. Det är standard i Quanta att använda dem därför blir det dem.