Permalänk
Medlem

Dela filer mellan två datorer

Försöker koppla ihop min bärbara dator med min stationära men lyckas bara delvis. Har en Netgear RP614v3 router och en stationär dator samt en Amilo Xi 1546.
Att dela ut internet till båda fungerar bra, likaså att spela spel mellan datorerna, men att dela filer lyckas jag inte med. Nästan lite pinsamt med tanke på vilken datornörd jag egentligen är

Vill nån vänlig själ göra en guide till hur man kommer åt mappar på den stationära datorn från den bärbara? Jag har aktiverat fildelning, aktiverat gästkontot, kört nätverksguiden och lagt datorerna i samma arbetsgrupp (tror jag) men ändå vill det sig inte. Pinsamt som sagt.

Oerhört tacksam för hjälp

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Du måste dela ut diskar/kataloger. I XP högerklicka disken/diskar lr kataloger och välj Delning och säkerhet -> Dela ut

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Glömde visst å skriva det, men jo, jag har delat ut mappar

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.

Permalänk
Medlem

Har du lagt in i Behörigheter för nätverk också? (Gäller XP).

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Hmm nja... vad är det?

Har iaf lyckats med att se den andra datorns namn i "mina nätverksplatser", men det går inte att gå in på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När Du öppnar "Delning och säkerhet" så där finns en knapp som heter "Behörigheter", klicka på knappen och en listsa öppnas upp.
Om "NÄRVERK" saknas så klicka på "Lägg till" -> "Avancerat" -> "Sök nu" och välj "NÄTVERK" och OK.

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Jag har lite utav samma problem, men när jag högerklickar på en utdelad mapp och väljer "Delning och säkerhet" så finns det ingen "Behörigheter" knapp. Jag har WIN XP Home. Finns den funktionen i XP Pro kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Jag skulle tipsa om att sätta upp en ftp-server istället. Det blir nog mycket enklare då att dela med sig av filerna och ha lite koll på vad som delas ut. Filezilla är ett gratisprogram som lämpar sig väl för både ftp-sever och klient. Tar inget av datorn heller att ha en ftp-server i bakgrunden när den inte används.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem

Men om man använder en FTP server för att dela filer mellan datorer i hemmet, kommer man inte då att ladda upp och ner filerna via internet då? eller går det internt via routern?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Jag har lite utav samma problem, men när jag högerklickar på en utdelad mapp och väljer "Delning och säkerhet" så finns det ingen "Behörigheter" knapp. Jag har WIN XP Home. Finns den funktionen i XP Pro kanske?

I min XP Home kommer en ruta upp där det finns en rubrik
Nätverksdelning och -säkerhet.

Pricka Dela ut den här mappen på nätverket

Resursnamn: Skriv något här

Pricka Tillåt att användare ändrar mina filer (om så önskas)

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att datorernas IP-adresser är tillåtna i mjukvarubrandväggarna på datorerna om det finns sånna. Låter precis som om det skulle kunna vara felet.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacko
I min XP Home kommer en ruta upp där det finns en rubrik
Nätverksdelning och -säkerhet.

Pricka Dela ut den här mappen på nätverket

Resursnamn: Skriv något här

Pricka Tillåt att användare ändrar mina filer (om så önskas)

Jo det har jag gjort, mend et finns ingen [Behörigheter] knapp efter det.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men om man använder en FTP server för att dela filer mellan datorer i hemmet, kommer man inte då att ladda upp och ner filerna via internet då? eller går det internt via routern?

Yup, filerna som skickas går genom routern och dess lokalanätverk.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har heller ingen "Behörigheter"-knapp, och jag har XP Pro. På min bärbara där jag har XP MCE så finns den. Vad beror detta på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

arbetsgrupp

Datorerna måste vara i samma arbetsgrupp. Högerklicka på "den här datorn" och välj egenskaper. Sedan under någon flick där ska du kunna skriva i arbetsgrupp(workgroup). Se till att det står samma så ska du kunna dela filer.

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Medlem

Står MSHOME på båda datorer, vet inte om det är rätt men det står lika iallafall.

Men jag är förbryllad över att det inte finns nån behörighetsknapp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Står MSHOME på båda datorer, vet inte om det är rätt men det står lika iallafall.

Men jag är förbryllad över att det inte finns nån behörighetsknapp.

Jag undersökte lite på orsaken till avsaknaden av Behörighetsknappen.

Det är tydligen så att om man har aktiverat "Använd förenklad fildelning(rekommenderas)" är aktiverad så visas inte Behörighetsknappen.

Inställningen för detta hittar man via Den här datorn->Verktyg->Mappalternativ->Visning.
Kolla detta i din dator.

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Fattar inte att du orkar, men tack för hjälpen

Tyvärr funkar det inte ändå. Har lagt till Nätverk i behörigheter på båda datorerna, kört nätverksguiden, stängt av brandväggarna och delat ut mappar.
När mina kompisar gör såhär så funkar det alltid, fattar inte vad skillnaden är på min och deras datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Har redan gjort allt som står där, men tack ändå.

Har nu lyckats dela ut hela disken på ena datorn så att den visas som Z: i den bärbara, det var först när jag skapade ett nytt användarkonto med lösenord som det gick vägen. Konstigt eftersom ingen annan verkar behöva lösenord.

Jaja nu låter jag det vara såhär ett tag, vågar inte röra nåt nu när det funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag undersökte lite på orsaken till avsaknaden av Behörighetsknappen.

Det är tydligen så att om man har aktiverat "Använd förenklad fildelning(rekommenderas)" är aktiverad så visas inte Behörighetsknappen.

Inställningen för detta hittar man via Den här datorn->Verktyg->Mappalternativ->Visning.
Kolla detta i din dator.

Tack så enormt mycket, försökt dela ut diskarna på en dator hur länge som helst nu, förstod mig verkligen inte på allt med behörighet etc.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att jag upptäckte ett ännu enklare sätt att dela ut diskar.

Gäller XP Pro SP2 i alla fall om INTE "Använd förenklad fildelning" är aktiverad:

Högerklicka på aktuella disken och välj:
-Delning och säkerhet
-Ny resurs
-Dela ut den här mappen
-Vid Resursnamn skriv den aktuella diskens bokstav t.ex. D utan dollartecken
-Kommentar t.ex. D_Disk eller ingenting

-Klicka på OK knappen och det är klart.

Det är tydligen så att i det ursprungliga resursnamnet t.ex. D$, dollartecknet är det som hindrar delning av diskar.

Då behövs ingen utdelning av behörighet till nätverk.

Det är troligtvis samma sak som att aktivera "Använd förenklad fildelning".

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är tydligen så att i det ursprungliga resursnamnet t.ex. D$, dollartecknet är det som hindrar delning av diskar.

Det hindrar inget. Dock är det en administrativ utdelning som bara användare med administrativa rättigheter på datorn kan ansluta till. Testa och lägg med din användare i gruppen lokala administratörer på den utdelande datorn så skall du se att det går bra att ansluta till t.ex. C$ med det kontot.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Det hindrar inget. Dock är det en administrativ utdelning som bara användare med administrativa rättigheter på datorn kan ansluta till. Testa och lägg med din användare i gruppen lokala administratörer på den utdelande datorn så skall du se att det går bra att ansluta till t.ex. C$ med det kontot.

/H

Vad jag menar att om man gör som ovan "Ny resurs" osv så det är klart.
Du behöver inte göra något mera. Alla i nätverket kan komma åt resursen administratörsrättigheter eller inte.

Visa signatur

jacko