Permalänk
Medlem

Dags för vattenkylning

Jag har varit sugen på vattenkylning länge nu. Och nu börjar det klia i beställa fingret ordentligt. Men jag vill få det gjort ordentligt första gången. Jag har läst enheldel här på forumet och på xtremesystems forumet och jag tror jag har en hygglig ide på vad det är jag ska skaffa jag har även gjort en liknande tråd på XS forumet, men eftersom allt ska beställas utomlands så vill jag vara säker på att det är rätt grejor jag skaffar

Här är listan:
Tank: Swiftech MCRES-MICRO Hi-Flo Reservoir

Slang:10x 1/2" ID (3/4" OD) Tygon R-3603 Laboratory-Grade Tubing Jag vet inte riktigt hur mycket jag behöver så jag tog 10fot (ungefär 3m rite?), heldre för mycket än för lite och det kan inte skada att ha lite extra slang över. Folket borta på XS verkar vara lite splittrat när det kommer till slang, några tycker att 7/16" är bättre medans andra tycker att jag ska köra med masterkleer. Nån som provat båda och kan säga vilket som funkar bäst?

Pump: Laing DDC w/ Petra's DDCT-01 Top Combo Jag överväger att skaffa två stycken sånahär pumpar men jag är inte riktigt säker på hur mycket jag kan tjäna på det eftersom mitt system inte direkt är jätte restriktivt

GPU: Swiftech MCW60 GPU Waterblock w/ MC14 Ramsinks Tillsammans med ett till paket med MC14 ramsinks och domhär till volt chippen och en G80 addapter.

NB:Swiftech MCW30 Chipset Waterblock Somliga på XS tycker att det inte är värt att vattenkyla nordbryggan men jag tycker att eftersom den blir varm och en kall nordbrygga ger högre fsb borde det vara värt att offra lite för att vattenkyla den.

Fläkt:3x 120mm Evercool Aluminum Case Fan Jag skaffar inte denhär vattenkylningen för att jag vill ha en tystare dator utan för att jag vill ha bra temps, min nuvarande dator låter som en mindre flygmaskin enligt andra men jag störs inte alls av det så jag valde domhär eftersom dom flyttar mycket luft. Men med det sagt så vill jag hellst inte göra datorn mycket mer högljudd än vad den redan är

Kylvätska: Pentosin G11 Coolant Additive medPetra'sTech "PT_Nuke" Concentrated Biocide Blandat med destillerat vatten från närmsta bensinmack. Jag är inte säker på vad det är jag behöver för tillsatser... jag är inte så intereserad av utseendet om det försämrar prestandan men om det inte har nån betydelse gör det väl inget. Jag skulle också vilja ha något som gör att vattnet inte fryser om jag får för mig att ta ut datorn på vintern och bencha lite eller om man har datorn i bilen (Om det nu blir vinter nångång)

kylare: ThermoChill PA120.3 Lutade mot en termochill HE 120.3 först men eftersom jag hade problem att hitta vettiga fläktar som va starka nog valde jag en PA istället.

Fittings: EK High-Flow Fitting (G 1/4" Thread, 1/2" OD) Till allt förutom kylaren

Jag har tänkt att vänta på Swiftechs nya cpu block innan jag bestämmer vilket jag vill ha men det står mellan det, storm och D-Teks nya Fuzion

Allt detta ska användas för att kyla min dator som består av:
E6600 @ 3.6ghz
teamx xtreem pc6400 @ 449mhz
Leadtek 8800gtx
Evga 680i
I ett Antec P180B som jag tänkt såga upp toppen på och ha radiatorn där. Jag har inte riktigt säker på om jag vill att fläktarna ska suga in kall luft genom radiatorn och blåsa in varm luft i chassit eller om jag vill suga ut varm luft ur datorn och genom radiatorn, hur mycket tjänar jag på att få sval luft genom radiatorn och är det värt den högre temperaturen i chassit?

Det är det jag har kommit fram till efter att ha läst på forum och kollat vad andra har valt för komponenter. Men inget är beställt än så va inte rädd att kommentera på något av mina val. All konstruktiv hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Det ända jag kan säja är att det ser bra ut. Lycka till och glöm inte slang klämmor

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att köra med stripes istället jag tycker det blir snyggare och dom borde väl kunna hålla slangen på plats?

Permalänk
Medlem

Vanliga buntband från närmsta affär räcker gott och väl

Du har inte funderat på att använda ett heltäckande block från Ek? Finns nu även på Petrastechshop såg jag.

Jag ska in med min vattenkylning i mitt P180B så fort sista blocket och reservoaren (eller hur det stavas) har kommit från Ekwaterblocks.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Njea från vad jag har hört så är heltäckande block inge vidare, minnena behöver inte så bra kylning. Och så kostar dom blocken lite mer, speciellt eftersom man måste köpa ett nytt block när man uppgraderar grafikkortet

Permalänk
Medlem

Re: Dags för vattenkylning

Du verkar ha läst på bra så du skulle säkert bli nöjd med de komponenter du valt. Kanske har du redan övervägt alla alternativ jag föreslår nedan men kanske har du inte det och hittar något som gör dig ännu mer nöjd med köp.

Tank
Swiftechs MCRES är en vettig tank som inte tar allt för stor plats och går snabbt att lufta. Dess främsta nackdel är det tunna plexit. I kombination med metallnipplar kan det uppstå sprickor, men drar man inte åt metallnipplarna för hårt eller använder de medföljande plastnipplarna är risken liten. Dessutom börjar den inte läcka över en natt så håller man bara ett öga på den hinner man åtgärda det innan den börjar läcka.
Själv tycker jag att EKs Multioption RES är otroligt snygg så jag skulle valt den istället.

Slang
Google är bra på omvandlingar, 10 feet = 3.04800 meters. Tre meter brukar räcka så länga hela slingan är i chassit. Men det blir inte många decimeter över så man har inte råd att göra fel allt för många gånger. Köp hem 10m skräpslang för 30-40kr från biltema som du kan måtta med innan du sätter saxen i din dyra tygon.
Jag tillhör dem som anser att 7/16" är bättre än 1/2". Prestandaskillnaden är väldigt liten (till 7/16" fördel om du frågar mig!) men 7/16" är smalare och lite enklare att handskas med.

Pump
En Laing DDC med Petras Topp räcker gott och väl. I Petras test kan du läsa hur en pump presterar jämför med två. Hos SystemCooling hittar du grafer som visar hur många block presterar vid olika flöden. Som du kan se i graferna presterar blocken bättre desto högre flöde de får men efter ett tag planar de ut och en stor ökning i flöde ger knappt någon ökning alls i prestanda.
I en mindre restriktiv loop (Apogee/FuZion) är flödet med en pump redan så pass högt att blocket presterar max 0,2 grader bättre, även radiatorn ger nån tiotals grad svalare vatten men CPUtempen sjunker gissningsvis med under en halv grad.
I en mer restriktiv loop (Storm/MP-05/XP) är flödet med en pump lägre så den ökning i flöde som en till pump ger gör lite större skillnad, CPUtempen sjunker gissningsvis med mellan 0,5 och 1 grad.
Slutsatsen är att i en mindre restriktiv loop skulle jag ha extremt svårt att motivera två pumpar men i en restriktiv loop kan det vara värt det i extremfall. De 700kr pumpen kostar gör garanterat mer nytta om de läggs på en bättre CPU eller GPU. Två pumpar ger även ökad säkerhet då sannolikheten att båda pumparna dör samtidigt är väldigt liten, men oftast stänger ju datorn av sig innan den tar skada så det är ett rätt klent argument.

GPUblock
I vanliga fall håller jag med om att heltäckande block är onödigt då de kostar mer än vanliga och minnena knappt ens behöver luftkylning. Men eftersom 8800 har så pass många varma små kretsar behöver man så många kylflänsar att det inte kostar mycket mer att köpa heltäckande. Kanske drar någon av kretsarna på 8800 t.o.m nytta av att vattenkylas? Phillys test kan förhoppningsvis svara på den frågan snart.
Swiftech MCW60 + MC14 spöade Danger Dens 8800block rätt stort, frågan är hur det står sig mot EKs?

NBblock
Swiftech MCW30 har ju det mesta man kan kräva av ett chipsetblock, nämligen att inte hindra flödet onödigt mycket som t.ex alphacools skräckexempel. Men jag tycker att EKs alternativ är snyggare.

Fläktar
Om du är ute efter en fläkt som flyttar mycket luft och har bra CFM/dBa-ratio borde du överväga den 38mm tjocka Sanyo Denki San Ace. Den låter visserligen rätt högt på 12V men inte med tanke på hur mycket luft den flyttar. Dessutom reagerar den väldigt bra på undervoltning så om du sänker spänningen tills den flyttar lika mycket luft som Evercoolfläktarna lär de vara bra mycket tystare. De är dock inte helt enkla att få tag i men J-Mag på XS verkar ha dem i lager. Man måste nog ha 100 posts för att se annonssektionen på XS men har du inte det är det bara att PM:a honom. Jag har själv köpt 15st Yate Loon från honom och det gick utmärkt, 50kr styck inkl frakt från staterna med DHL ända fram till dörren!
Fast Evercoolfläktarna är ju snygga, jag har åtta.

Kylvätska
Du blandar inte koppar med alu så PT_Nuke är egentligen allt du behöver för att hålla algerna borta. Pentosin G11 ger en fin blå färg och då det innehåller glykol kan bencha i vinter. Det ger dock nån procent sämre prestanda.

Radiator
ThermoChill PA120.3 är helt klart den bästa radiatorn med svaga till medelstarka fläktar. Frågan är hur många CFM som behövs innan de andra radiatorerna kommer i kapp? Jag gissar att vid 80-90 CFM borde Cooltek/Swiftech, BI GTS och BI GTX vara i kapp eller passera PA. Så om du tänker köra med så pass starka fläktar på 12V vore någon av dem ett bättre köp, å andra sidan lär inte PA vara långt ifrån och då har du en radiator som presterar riktigt bra även när du vrider ned fläktarna.
Om jag skulle bygga ett vattenkylningssystem med 80CFM+ fläktar skulle jag kika närmare på hwlabs nya Black Ice Gen Two Xtreme. Det finns inga vettiga test ännu men de lär ju inte vara sämre än GTS som inte var långt efter PA.

CPUblock
Swiftech lanserar som sagt ett nytt block och det är flera reviews på gång så det är nog klokt att avvakta ett tag. Jag tror dock inte att FuZion är det bästa alternativet för dualcore, men det visar sig väl snart.

Jag har inte riktigt säker på om jag vill att fläktarna ska suga in kall luft genom radiatorn och blåsa in varm luft i chassit eller om jag vill suga ut varm luft ur datorn och genom radiatorn, hur mycket tjänar jag på att få sval luft genom radiatorn och är det värt den högre temperaturen i chassit?
Väldigt svårt att svara på. Den varma luften i chassit stiger (konvektion) så om fläktarna suger ut luft ur chassit får de lite hjälp av konvektionen men något varmare luft. Om de suger in varm luft i chassit genom radiatorn motarbetar de konvektionen men radiatorn får något kallare luft. Det enda sättet att veta vad som fungerar bäst för dig är att testa.

Permalänk
Medlem

Tack MX för det otroligt grundliga svaret, precis vad jag behövde

Jag håller med om att EK tanken verkar smart och snygg men den verkar vara lite knölig att montera om man inte har så mycket plats + att jag skulle behöva betala en fraktkostnad till.

Är fortfarande lite kluven när det kommer till slang. Vilken slang kinkar sig lättast, 1/2" eller 7/16"?

Jag tänker nog köra med en MCW60 ändå, mest för att jag kan ha kvar den om jag byter grafikkort nångång i framtiden

Jag ska titta närmare på fläkten och radiatorn du nämde. På thermochills hemsida står det att PAn är anpassad för fläktar upp till 130cfm och alla guider jag sett verkar säga runt 130 cfm också. Men jag antar att skillnaden blir mindre ju närmare gränsen man kommer

Ännu en gång stor tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande lite kluven när det kommer till slang. Vilken slang kinkar sig lättast, 1/2" eller 7/16"?
1/2" ID (3/4" OD) Tygon R-3603
Min. Bend Radius: 1 1/2" = 38,1mm

7/16" ID (5/8" OD) Tygon R-3603
Min. Bend Radius: 1 3/4" = 44,5mm

Så 1/2" kan alltså göra 6,4mm skarpare svängar än 7/16". SmartCoils är rätt bra för dom där riktigt tighta böjarna.

På thermochills hemsida står det att PAn är anpassad för fläktar upp till 130cfm och alla guider jag sett verkar säga runt 130 cfm också.
Att de är anpassade för 130CFM betyder inte att de är bättre än alla andra radiatorer upp till 130CFM utan att efter 130CFM får man inte ut mer prestanda ur dem hur mycket blås man än skickar på.
Frågan är upp till hur många CFM de är bättre än resten. Om Cooltek/Swiftech presterar lika bra som ThermoChill vid 80CFM vore det ju lite onödigt att betala dubbelt så mycket för ThermoChill när man fått samma prestanda för halva priset.