Permalänk
Medlem

Mac-låsning; the solution

Såg att ett flertal trådar behandlat ämnet, men att INGEN hade nämnt spoofing, vilket är ett mycket effektivt sätt att komma runt problemet med ISPars användarmisshandel, även känt som MAC-låsning.

har du en dator som är direkt kopplad till t ex ett kabelmodem från ComHem och...

1. ...köper en router som du vill använda

2. ...vill plugga in en annan dator

så kommer det antagligen inte funka det första det gör. Som tur är finns oftast funktioner för MAC-spoofing inbyggda i nästan alla nya routrar, kopiera mac-adressen från datorns nätverkskort, klistra in i administrationsgränssnittet på routern och voilá...

När det gäller scenario två är det nästan lika enkelt, du behöver tanka hem en programvara som fixar biffen, till exempel "Mac Makeup" från H&C Works. Återigen; mata in MAC-adressen som funkade, sätt igång processen och voilá.

Detta lilla smidiga "fiffel" har hjälpt mig massor av gånger. Works like a charm.

Med tanke på detta bör även alla ni som kör WLAN med MAClåsning ta varning, det är alltså väldigt lätt att spoofa en mac-adress, och därför är kryptering tex WPA-PSK att rekommendera i kombination med detta skydd.

Hoppas jag löst någons problem!

Lycka till!

Visa signatur

Yeah baby, yeah!

Permalänk
Medlem

Jo det är en bra lösning för paranoida människor. Jag kör dock bara WPA, orkar inte med MAC-låsning och fasta IP-adresser,

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ditt svar visar bara på att du inte alls förstått vad trådskaparen pratar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Ditt svar visar bara på att du inte alls förstått vad trådskaparen pratar om.

Jag vet vad han pratar om, mitt inlägg syftade på det senare delen av inlägget om WLAN.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Du har alldeles rätt, ställer mig i skamvrån =), läste för snabbt.

Permalänk

Alltid bra med nya inlägg. Men min fråga (ödmjukt) är, vilka problem är det man vill lösa? Att en ISP låser mot en viss MAC-adress har till 99% bara ett tekniskt funktionssyfte. Har man en dator kopplad direkt till sitt ComHem-modem, så använder ComHems DHCP mac-adressen från datorns nätverkskort för att knyta till en IP-adress.

Sliter man sedan ur kabeln och pluggar in i en router eller annan dator, så kommer det inte fungera förren det blir en release på kundens tilldelade IP, så att den nya datorn eller routern får en ny IP tilldelad och knuten till den nya utrustningens MAC-adress.

Att spoofa går visserligen bra. Men ännu enklare är ändå att göra en release av ip-adressen. Antingen i datorn, eller i routerns användargränssnitt, om det är en router man vill ta bort... Sen kopplar man in sin nya dator eller router och gör en omstart av modemet. Eftersom man kört en release tidigare, så kommer nu DHCPn att välvilligt ge ut en ny IP-adress knuten till den nya utrustningens MAC-adress.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

alltså, ja.

eller vänta på att DHCP-leasen man inte vill ha går ut

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem

skulle vilja låna tråden en stund.. är det nån som vet hur länge man behöver koppla bort strömmen till modemet för att den ska "glömma" bort den gamla MAC-adressen..?? ska nämligen koppla in en router så att fler datorer kan få internet här hemma..

tack för hjälpen på förhand..

//David.

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
skulle vilja låna tråden en stund.. är det nån som vet hur länge man behöver koppla bort strömmen till modemet för att den ska "glömma" bort den gamla MAC-adressen..?? ska nämligen koppla in en router så att fler datorer kan få internet här hemma..

tack för hjälpen på förhand..

//David.

Från mina erfarenheter med Telia och Comhem, så räcker det med att bara starta om modemet direkt och sen när den väl är uppkopplad mot stationen så kan du koppla in routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oki.. tack för hjälpen.. ska testa..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==