föräldrar-övervaka/kontrollera timmar/dator

Permalänk
Medlem

föräldrar-övervaka/kontrollera timmar/dator

Hej!

Nu har min bror oundvikligen flyttat in i det som en gång var datorrum, vilket i sin tur betyder att han bor i samma rum som sin dator.

Precis som (nästan) alla andra killar i 15årsåldern så är han frälst i WoW och en del andra spel på datorn (online som offline).

Nackdelen med att han flyttade in i ett eget rum är nu att mina föräldrar inte kan kontrollera hur länge han egentligen sitte uppe på kvällarna.

De vill nu hitta ett sätt att kontrollera exempelvis hur mycket han sitter.

Min första tanke var begränsa det i routern/via telia. Men det är inte en så bra idé av flera andleningar.
1. Min styvfar spelar onlinepoker om nätterna (vilket ifs inte mor är så glad för, men det är ett senare problem)
2. Dessutom kan han spela offlinespel ifall de börjar sätta begränsningar i hans internet, att sätta tidsgränser är helt enkelt inte praktiskt nog sålänge han sköter sig hyffsat.

Så nu undrar jag (framförallt mina föräldrar) vad det finns för program (helst freeware) där man kan kontrollera hur mycket han suttit vid datorn och vid vilka tidpunkter? Vad finns det för andra smarta lösningar? Låt idéerna flöda

Victor

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

http://www.salfeld.com/software/childcontrol/index.html

Kostar ca: 250:- och funkar kalas. Du kan ange när varje användare får använda datorn/internet och hur många timmar per dag, vecka eller månad mm mm.......

Permalänk
Medlem

Som 15-åring tror jag han lyckas komma runt om du har nån mjukvara.
Försök sätta strömsladden till en timer som är inlåst eller nått sånt

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk
Inaktiv

programmet enuff fungerar också tror jag. men vet inte hur gratis det är.

men somsagt så kan han troligtvis komma runt det, så en inlåst timer är nog det bästa.. eller att bara be föräldrarna ryta till!
Länk till enuff

Permalänk
Permalänk
Medlem

slå av säkringen till hans rum när det är läggdags och lås hans dörr om han blir stingslig...gratis iallafall!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Jag förstår inte dessa nya problem? Kan inte dina föräldrar kika till barnet en gång i timmen eller säga åt han på skarpen?

Det var bättre för....bla bla bla...gick 8km i snöstorm till skolan... bla bla bla... dagens ungdom ingen hyfs....bla bla bla

Jag skulle fixa en nice router som begränsar trafiken.
Spelar din far bort pengarna till räkningarna på samma dator som din bror spelar bort sin skolgång på så går det så klart inte.
Annars kan du säkert med en bra router/NAT spärra enbart vissa IP-nr.

Visa signatur

Nja.