Skriva filstruktur till fil

Permalänk

Skriva filstruktur till fil

Hur gör jag enklast för att skriva mappstrukturen och filnamn i en vald mapp till en fil (.txt vore lämpligt)?

Permalänk
Medlem

Re: Skriva filstruktur till fil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders128
Hur gör jag enklast för att skriva mappstrukturen och filnamn i en vald mapp till en fil (.txt vore lämpligt)?

Menar du så här?

D:\mina dokument\apa\gris.txt

??

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Ex:

C:\Mapp

Jag vill skriva information om alla filer, undermappar och filer (osv.) i C:\Mapp till en fil.

Permalänk

Enklast är väl att använda DIR (plus eventuella parametrar eller vad det heter) sökväg > C:\mina_filer.txt

skriv DIR /? i Cmd som du får upp genom kör.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Enklast är väl att använda DIR (plus eventuella parametrar eller vad det heter) sökväg > C:\mina_filer.txt

skriv DIR /? i Cmd som du får upp genom kör.

Fungerade. Två frågor:

Hur gör jag för att svenska tecken att fungera?
Detta borde väl gå att fixa så att det görs automatiskt med en .bat-fil, hur då? Det jag skriver i cmd är:

C:
cd Mapp
dir /S > C:\mina_filer.txt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders128
Detta borde väl gå att fixa så att det görs automatiskt med en .bat-fil, hur då? Det jag skriver i cmd är:

C:
cd Mapp
dir /S > C:\mina_filer.txt

Spara dina kommandon i en textfil(en rad/kommando) och byt filändelsen från .txt till .bat.

Ett annat tips är att använda tree istället för dir om du har många undermappar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Spara dina kommandon i en textfil(en rad/kommando) och byt filändelsen från .txt till .bat.

Ett annat tips är att använda tree istället för dir om du har många undermappar

Problemet löst. Tack så mycket! Å ä ö funkar fortfarande inte men det spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem

Prova med en .bat eller .cmd fil som ser ut så här.

@echo off c: cd\ cd mappnamn cmd /u /c "dir * /s >lista.txt" echo Ny lista skapad.

Den skriver listan i unicode så åäö visas rätt i windows.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Lånar tråden lite

Finns det något program som kan göra samma sak fast lite snyggare?
Bränner mp3-dvds inför en resa och det vore bra om man kunde skriva ut mappstruktur inkl. filer på ett lättöverskådligt sätt.

Nero kan ju skriva ut mappstrukturen men inte de enskilda filerna...

Mvh
Nils

Permalänk
Medlem

tree /f

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Re: Lånar tråden lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kashmir
Lånar tråden lite

Finns det något program som kan göra samma sak fast lite snyggare?
Bränner mp3-dvds inför en resa och det vore bra om man kunde skriva ut mappstruktur inkl. filer på ett lättöverskådligt sätt.

Nero kan ju skriva ut mappstrukturen men inte de enskilda filerna...

Mvh
Nils

Har testat alla program för detta som jag har hittat nu, det bästa heter Art Directory Print