Permalänk

GPS på webben

Vet nån vad man kan hitta mer information om hur man får GSP teknik att appliceras på webben?

Med det menar jag att jag vill kunna göra markeringar på en karta som jag lagt upp på min hemsida, där tex gps:en gör utslag när jag går omkring på det området med en sändare. Sändaren skall då tala om för gpsen var jag är och skickar de motsvarandde koordinaterna till min hemsida så jag kan positionera tex en prick på kartan var jag befinner mig.

mvh
D.Zap

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk
Medlem

stod något i Linux magazine om det för ett halvårsedan... det var något perlscript som läste logfilen (xml) på gps enheten de använde. som sedan postades på en yahoo! karta trot jag....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Finns ju några sätt att göra detta på. Jag antar att du är ute efter att göra allt i real-tid?

För själva uppvisande av koordinaterna på karta skulle jag personligen använda Google Maps API:et. Speciellt då du har tillgång till egen hemsida.

Största frågan är nog hur skickar du koordinaterna från GPS:en när du är ute? Har GPS:en tillgång till GSM-nätet på nått sätt?

Visa signatur

---

Permalänk

inte nödvändiggtvis i realtid, men kontentan är att jag har en apparatur med min egna mjukvara som skickar koordinaterna via LAN till mitt nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, då är det ju en enkel kaka...
Lagra koordinaterna på din server (typ xml, databas etc).
Sedan bygg en enkel sida (html, asp, php) med Google Maps API som visar upp koordinaterna. Finns i princip färdiga exempel för detta på google.

En "googlemap key" är gratis...

Visa signatur

---

Permalänk

men då är man ju bunden till dom kartorna ju. Min ide var ju att om jag tar ut koordinaterna på en kvadrat och räknar ut ett förhållandet så kanjag ju applicera det på vilken karta som helst. dock vet jag itne riktigt hur man räknar ut det än

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha ok.
Bara du vet "extentet" (utbredningen - höger till vänster och nederkant till överkant) och koordinatsystem (tex. wgs84 eller RT90) på kartan så kan du räkna ut på vilken pixel (x,y) som du skall placera GPS-punkten på.

Enklast är det om kartbilden och GPS-koordinaterna är i samma system. Då slipper du transformera om dem. Dvs. skaffa en kartbild i WGS84 eftersom din GPS med säkerhet kan spotta ut koordinater i WGS84. Alternativt kan din GPS "on the fly" spotta ut koordinater i RT90. Då är det också enklast att skaffa en kartbild i RT90.

Om du har tänk att "sno" kartbilder på webben och pussla ihop så kör exempelvis hitta.se med RT90 och google-maps med WGS84.

Visa signatur

---