Permalänk
Medlem

Hem telefon al´a special?

Jo nu är det så att vi ska på elektroniken i skolan lägga ner ca 100 timmar, (inte bara praktiskt) på att göra ett projektarbete.

Så jag tänkte göra en lyxig hem telefon, jag har tillgång till alla "elektronik" verktyg så som multimeter, lödkolv etc etc, och även moms & frakt fritt från elfa.

Så tänkte nu fråga om någon har några tips på vad man kan göra för att få en riktigt häftig hem telefon,
den kanske inte ska kopplas in på tele nätet mer än att testas

så även mindre "lagliga" saker är tillåtna enligt mig att tipsa om i tråden här.

Jag har hört att det finns ritningar på nummerpresentatörer som kollar numret mot eniro eller liknande tjänst för att få lite mer info om den som ringer.
Kanske även rasit.se för inkomst uppgifter och andra galna uppgifter.
Eller varför inte en bild från eniro/hitta.se eller googlemaps som visar var telefon numers ägaren bor, och även närmaste busshållplats från sl.se och kanske total sträcka i kilometer hemifrån mig?
Alla galna ideer är välkommna, men gärna även tips på hur dom blir verklighet också!
Även kanske att man kan spela in samtalen genom en knapptryckning, kanske enmassa ljus/ljud effekter etc etc.
Kom med förslag som är allt ifrån galna till simpla men bra, jag vill ha den coolaste hemtelefonen i stan!

Några tips eller ideer, länkar eller egna erfarenheter?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Försök att bygga in en egen röstförvrängare - riktigt kul att leka med sånt

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Försök att bygga in en egen röstförvrängare - riktigt kul att leka med sånt

Det kanske skulle kunna vara en rolig grej.

Jag kom också på en sak, alltså själva telefonen och all hårdvara behöver inte hänga på väggen, så då har man lite mer möjligheter, kanske en modiferad dator som står en bit bort som även kan användas till att titta up och läsa recept med i köket.

kom igen nu ingen som har lite roliga ideer?

Visa signatur

Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

en NIM Personal burk kanske kan användas till nått kul

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag har en egen telefon ide
Jag undrar om man kan göra en telefon med sladd trådlös..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Är inte (analog) telefon lite so last century? Självklart ska det vara en iptelefon - sip + wlan kanske?

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

http://avlyssning.nu/ Gör 2 st fm sändare, samt 2 motagare, slakata en gammal slad telefon, bygg din egna sladdlösa, finns även scheman för inspelngin nummerpresentantörer osv på den sidan.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Bra tips! Det som jag tänkt ut nu är:

Nummerpresentatör med fullständigt namn & adress, och även andra nummer skrivna på den adressen/personen.
Hela telefonboken, alltså alla nummer i sverige som inte är dolda.
Vid missat samtal rings en signal till min mobil.
Inspelningsfunktion genom knapp tryckning.
Röst förvrängare genom knapp tryckning.
Högtalar telefon genom knapp tryckning.
Enmassa fina ljus och bakrundbelysta knappar med olika färger beroende på vad som är inställt, liknande rött ljus vid mindre roliga nummer.

Något jag missat?

Sen är jag ute efter, kanske en ful liten funtion som fungerar följande:
När en person ringer så kopplas samtalet upp direkt automatiskt, jag hör dom som ringer, men dom hör bara dem vanliga signalerna, alltså "duuun.....duuun.....duuun" enda tills jag lyfter på luren så hör dom även mig.

Förstår ni hur jag menar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Bra tips! Det som jag tänkt ut nu är:

Nummerpresentatör med fullständigt namn & adress, och även andra nummer skrivna på den adressen/personen.
Hela telefonboken, alltså alla nummer i sverige som inte är dolda.
Vid missat samtal rings en signal till min mobil.
Inspelningsfunktion genom knapp tryckning.
Röst förvrängare genom knapp tryckning.
Högtalar telefon genom knapp tryckning.
Enmassa fina ljus och bakrundbelysta knappar med olika färger beroende på vad som är inställt, liknande rött ljus vid mindre roliga nummer.

Något jag missat?

Sen är jag ute efter, kanske en ful liten funtion som fungerar följande:
När en person ringer så kopplas samtalet upp direkt automatiskt, jag hör dom som ringer, men dom hör bara dem vanliga signalerna, alltså "duuun.....duuun.....duuun" enda tills jag lyfter på luren så hör dom även mig.

Förstår ni hur jag menar?

Isf får du ändra telefonsystemet i sverige Dessvärre. För så fort du visar en indikation på att du lyftar luren, oavsett för att prata eller lyssna, så kommer de i andra änden att höra dig.

Men tips på vad du kan göra. Bra idéer redan, plus ip/wlan/wan/yada yada-telefon. Kanske en simkortsläsare för att köra in mobil i samma telefon?
Självklart skall man kunna lägga in bilder på folk i telefonboken. Möjlighet att skicka och ta emot mail, sms över vanliga nätet. Och en schysst interntelefon till både ip-telefoni (via headset på datorn osv) och vanliga telefonen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Isf får du ändra telefonsystemet i sverige Dessvärre. För så fort du visar en indikation på att du lyftar luren, oavsett för att prata eller lyssna, så kommer de i andra änden att höra dig.
Men tips på vad du kan göra. Bra idéer redan, plus ip/wlan/wan/yada yada-telefon. Kanske en simkortsläsare för att köra in mobil i samma telefon?
Självklart skall man kunna lägga in bilder på folk i telefonboken. Möjlighet att skicka och ta emot mail, sms över vanliga nätet. Och en schysst interntelefon till både ip-telefoni (via headset på datorn osv) och vanliga telefonen

Ska titta vidare om jag är kapabel på dom tipsen du gav

Citat:

För så fort du visar en indikation på att du lyftar luren, oavsett för att prata eller lyssna, så kommer de i andra änden att höra dig.

Njaa, alltså man kanske med en knapptryckning "lyfter luren" men min mikrofon är avstängd och istället hör dom "buuuum....etc etc" men samtalet är uppkopplat alltså kostar pengar och allt sån bara att den som inte tänkter på det tror att det fortfarande "ringer".

Inter vet jag om funktionen är andvändbar men någon lär man ju höra något roligt, eller inte så roligt..

Va tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det skulle ju kunna fixat genom att ha autosvar så fort som det ringer
och då kopplas det in så att de hör "duuun.....duuun.....duuun" som du själv spelat in, så de hör fejkade "duuun.....duuun.....duuun".
och när du lyfter luren så kopplas det inspelade messet bort och de hör dig nu istället.

tjaa bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedTiger
Det skulle ju kunna fixat genom att ha autosvar så fort som det ringer
och då kopplas det in så att de hör "duuun.....duuun.....duuun" som du själv spelat in, så de hör fejkade "duuun.....duuun.....duuun".
och när du lyfter luren så kopplas det inspelade messet bort och de hör dig nu istället.

tjaa bara en tanke.

Tja var så han förklarade fast med andra ord....
Jag gillar själv inte idén då jag finner den onödig och irriterande.....
Tänk er själva att få betala för att bara ha fått tutande i luren.....jag hade blivit vansinig.....