Funderingar kring hemmabio,

Permalänk
Medlem

Funderingar kring hemmabio,

Efter att ha köpt en ny soffgrupp till vår lägenhet så började jag ge upp planerna på fin hemmabio. Soffan och fåtöljerna är så )=¤#?=("# stora, så att jag får lov att ha dem efter en av långsidorna i vardagsrummet. Vardagsrummet är alltså rektangulärt. Ca 4 x 5 meter, där sofforna då står efter en av långsidorna som sagt. TV:n står idag efter den andra långsidan, mitt imot tresits-soffan.

Jag har alltid haft tanken att om man ska ha en hemmabio, så ska man ha soffan mer eller mindre mitt i rummet, så att ljudet från bak-högtalarna ska komma just bakifrån. Detta går ju inte nu. Flyttar jag fram soffan hamnar vi på tok för nära TV:n. Jag pratade dock med en försäljare från Hi-Fi klubben i lördags som tyckte att det gick aldeles utmärkt att sätta bakhögtalarna vid sidan av soffan, så att de skickar ljudet från sidorna in mot soffan.

Nu tänkte jag höra om det finns någon är som har några tankar kring detta. Går det att få ett bra hemmabio-ljud på detta viset? Kastar man pengar i sjön om man går på en lite dyrare anläggning (runt 25000 - 30000), om man inte kan utnyttja den med ljud som kommer bakifrån, där ifrån det är tänkt att komma när det gäller bakhögtalare?

Kom gärna med tips, ideer och åsikter.

Permalänk
Medlem

Uhm. I ett 5.1 system så brukar rekommendationen vara att ha de bakre högtalarna rakt vid sidan om lyssningspositionen.

I ett 7.1 har du däremot en uppsättning högtalare bakom dig.

Dolby berättar mer:
http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout.h...

Permalänk
Medlem

Precis som bilden ovan säger så går det bra i ett 5.1 system att ha högtalerna vid sidan om.. jag har testat både från sidan och bakom och jag kom fram till att jag fick bäst effekt med högtalerna vid sidan om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser

Text

Å fan. Där ser man. Gladare nyheter har jag nog inte fått idag. Nu lär jag hem å inleda en övertalningsprocess hos frugan. Skulle ju funka utmärkt att ha hemmabio hos mig ser det ut som. Har soffa och TV ganska precis som på bilden. Uppsättningen av högtalarna verkar ligga ganska nära som hur jag hade tänkt ha frontarna också. Verkligen nice!

Tackar så mycket för svaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Nu lär jag hem å inleda en övertalningsprocess hos frugan.[/B]

Är det hon som betalar hemmabion?
Nä, tänkte väl det. Då är det bara att handla

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det hon som betalar hemmabion?
Nä, tänkte väl det. Då är det bara att handla

Nä men det finns nått som heter delad ekonomi. Ska nog inte vara så svårt att övertala damen dock. Hon vill nog se på film med bättre ljud hon med. Nu ska jag bara luska ut vad jag ska ha för TV också. Nått större än en 32" vanlig CRT iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Nått större än en 32" vanlig CRT iaf.

Då vill du ha en projje

Permalänk
Medlem
Citat:

Uhm. I ett 5.1 system så brukar rekommendationen vara att ha de bakre högtalarna rakt vid sidan om lyssningspositionen.

bild

I ett 7.1 har du däremot en uppsättning högtalare bakom dig.

bild

Dolby berättar mer:
http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout.h...

Min personliga upplevelse är att man ska ha högtalarna bakom sig i hörnen, gärna lite över lyssningspostionens höjd.
Har man dem rakt vid sidan om sig känns det mer som om man har ett par hörlurar på sig, ger inte den där extra dimensionen bak.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen