Permalänk
Medlem

nybörjarlinux på 128 MB

Tja! tänkte pröva Linux på en relativt bra dator ( p3) men bara 128 MB ram.. har kollat på ubuntu och kubuntu men de kräver ca 190 MB ram

så nu undrar jag om ni har några "råd/tips" att ge mig samt vilket linux jag ska köra (kanske en med skiva hela tiden? )

tacksam för svar!

MvH
Kristian

Permalänk
Medlem

Ska du dra ner på minneskrav ska du definitivt inte köra en LIVE-skiva.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar vara inne på ubuntu så kan du ju ta en titt på: xubuntu

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Hedersmedlem

128 MB är jäkligt tight om du ska köra X på datorn. Redan 192MB skulle nog göra det till en klart behagligare upplevelse, men lite beroende vad man väljer att köra för saker så kan man komma undan ganska billigt. Ska du ha en fönsterhanterare vilket du antagligen vill så satsa på Fluxbox eller nåt, den är löjligt minnessnål (just nu låg min på ca 2 MB). X-servern i sig slukar dock desto mer.

De flesta distributioner går att få minnessnåla med rätt konfiguration. Ubuntu och kanske framförallt Debian kan dock rekommenderas av egen erfarenhet. Går att trycka ner ett Debiansystem bra.

Dock så går det att göra med de flesta, mer eller mindre enkelt. Allra enklast vore om du fick tag i nån minnesmodul till eller nåt, 128 MB känns rätt 90-tal

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

ska se om jag kan få tag på lite till... laddar just nu ner Puppylinux och zenlive (zenwalk dist)

vilken linux började ni med? och sen för att göra det jobbigare; varför?

än en gång tacksam för svar

Permalänk

Skulle ha kört på kanske arch+xfce eller arch+*box, om man gillar debian går det ju bra också. Även xubuntu skulle nog funka.

EDIT: Eller inte, xubuntu ville ha 192 mb också? :S

Varför, arch och debian är lätt och snabba att installera, xfce är lättflytande och fint, medans *boxvarianterna (menar altså då fluxbox, blackbox osv) är lite mer "extrema" eller minimalistiska.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

jag skulle rekommendera xubuntu (med alternativ cd )
kör det själv på en p2 med 64 mb fungerar utan att vara olidligt seg.
Din dator skulle säkert klara gnome men ganska segt skulle det bli.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Skulle ha kört på kanske arch+xfce eller arch+*box, om man gillar debian går det ju bra också. Även xubuntu skulle nog funka.

EDIT: Eller inte, xubuntu ville ha 192 mb också? :S

Varför, arch och debian är lätt och snabba att installera, xfce är lättflytande och fint, medans *boxvarianterna (menar altså då fluxbox, blackbox osv) är lite mer "extrema" eller minimalistiska.

Xubuntu ska rulla på helt ok på 128MB efter vad jag har hört. Dock krävs det att alternateinstallern används istället för livecdn.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Xubuntu alternate-skivan som redan nämnts. Kan tillägga att jag kör den på en schleten gammal lapp-topp som innehåller en P2 366 mhz 128 mb och 6 gig hd.

Den är inte vass direkt men den funkar ypperligt att surfa och skriva med. Det flyter i alla fall väldigt mycket bättre än med Win 2000 som var installerat tidigare.

Lyckades inte installera win 98 på den eftersom tillverkaren inte längre har drivrutiner att erbjuda för modellen. Men jag kan tänka mig att Xubuntu är ungefär lika krävande som win 98. Någon som kan kommentera detta med riktiga erfarenheter? Blev lite nyfiken

Permalänk
Medlem

slax eller dsl

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss

Lyckades inte installera win 98 på den eftersom tillverkaren inte längre har drivrutiner att erbjuda för modellen. Men jag kan tänka mig att Xubuntu är ungefär lika krävande som win 98. Någon som kan kommentera detta med riktiga erfarenheter? Blev lite nyfiken

Xubuntu är nog något mer krävande då win98 har ett minimumsystemkrav på 32 mb ram.
Det bertyder dock inte att skulle gå snabbare med win98 snarare tvärt om 98 installationen skulle snabbt bli smittat av virus /spywares om du bara våga koppla den till internet

Permalänk
Medlem

ok, nu har jag stoppat in lite mer ram och har totalt ca 264 MB.
prövade Xubuntu, men det ville inte funka för mig... puppylinux är helt uteslutet nu

ska testa; Zenlive, Ubuntu, möjligen Fedora... är det "smart"?

MvH
Kristian

Permalänk
Medlem

Låter som ett klockrent behov av fluxbuntu. Själv planerar jag köra denna på PS3 som har ganska lite minne (och sedan också min Dell XPS-maskin med Dual Core och 2xNvidia7900 SLI ) .

http://fluxbuntu.org/

Welcome to Fluxbuntu! Fluxbuntu is a LPAE-standard compliant, Ubuntu-based distribution. It is lightweight, swift and efficient. These features support the Fluxbuntu Linux Project's Goal of running on a wide range of mobile devices and computers (low-end & high-end).

Testa även wmii istället för fluxbox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Br3nt
ok, nu har jag stoppat in lite mer ram och har totalt ca 264 MB.
prövade Xubuntu, men det ville inte funka för mig... puppylinux är helt uteslutet nu

ska testa; Zenlive, Ubuntu, möjligen Fedora... är det "smart"?

MvH
Kristian

varför gick inte xubuntu? hade du alternativ cdn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Låter som ett klockrent behov av fluxbuntu. Själv planerar jag köra denna på PS3 som har ganska lite minne (och sedan också min Dell XPS-maskin med Dual Core och 2xNvidia7900 SLI ) .

http://fluxbuntu.org/

Welcome to Fluxbuntu! Fluxbuntu is a LPAE-standard compliant, Ubuntu-based distribution. It is lightweight, swift and efficient. These features support the Fluxbuntu Linux Project's Goal of running on a wide range of mobile devices and computers (low-end & high-end).

Testa även wmii istället för fluxbox.

den kan jag testa, tack

Först prövade jag med Live CDn; då loggade de in, som vanligt och sen ut igen jag hinner se Firefox innan den loggar ut igen

prövade med xubuntu alternate (installerade in det) - samma sak

nån aning varför detta händer?

Permalänk
Medlem

funkar det att logga in icke grafiskt då ?
tryck ctrl-alt+f1

Permalänk
Medlem

prövade det, funkade inte heller. Gick även in på nån .conf fil och prövade.. kollade med nån på deras irc kanal, men han sa att det verkade vara nåt strul med hårdvaran

Permalänk
Medlem

Live distar tar mycket mer inne, bara så du vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Br3nt
prövade det, funkade inte heller. Gick även in på nån .conf fil och prövade.. kollade med nån på deras irc kanal, men han sa att det verkade vara nåt strul med hårdvaran

Får du inget felmeddelande? hur kom du åt en config fil om du nu inte kan logga in?

Permalänk
Medlem

genom det 'ctrl +alt+F1' så fick jag skriva in nånting och vips kom jag in i någon svart ruta med lite text på botten ( ^X = exit och det det där) det var en från xubuntus IRC kanal som hjälpte med det.

vad jag än gör så funkar det inte att stanna inloggad med någon ubuntu.
Prövade installera FreeSpire och det funkade, men jag får inte igång det trådlösa nätverkskortet i det (PCI).

Edit* funkade visst om jag tog bort WPA-PSK från routern, väntar på svar på deras forum om inte ni har lust att hjälpa en noob med detta oxå