Ett par problem med Firefox

Permalänk
Medlem

Ett par problem med Firefox

I morse så hängde sig min dator och jag fick starta om den. Efter det så uppstod tre problem med Mozilla Firefox som jag gärna vill ha hjälp med.

(1) För det första så försvann alla mina bookmarks, finns det möjlighet att dessa kanske finns någonstans sedan tidigare eller måste jag göra om alla?

(2) Nästa problem är att när jag öppnar bilder i webläsaren så öppnas de minimerade, alltså man måste klicka en gång på bilden (får upp förstoringsglas när man håller muspekaren över bilden om bilden är större än webläsarfönstret) för att få den till 100% storlek. Vart ändrar man detta, så att bilden öppnas i full storlek direkt, men att man kan klicka på den för att istället förminska den?

(3) Tredje problemet är att när jag startar Firefox, så öppnas den i ett fönster varje gång. Tidigare har det räckt med att ändra storlek på fönstret / maximera webläsaren och sedan starta om Firefox för att spara dessa inställningar, men nu så är det alltid samma lilla fönster som öppnas när jag startar Firefox.

Någon som har en aning om hur man fixar till dessa problem?

Permalänk

1) Testa att skriva %AppData% i "Kör" i Windows startmeny och klicka sedan på Mozilla -> Firefox -> Profiles -> xxx (namnet på profilen) och kolla om du har något som heter bookmarks där. De kan ligga i en katalog som heter bookmarkbackups också.

2) I tidigare Firefox-versioner kunde man välja detta någonstans bland inställningarna (Verktyg -> Inställningar), fast nu hittar jag det inte. Rätt typiskt, stör mig på det nya i Firefox 2.X.X nämligen. I alla fall så finns denna inställningen någonstans bland de mer dolda inställningarna, men jag minns inte var den heter. Testa att googla lite. Testa även att skriva about:config i adressfältet och tryck enter för listan över alla inställningar. Rekommenderar dock inte att du ändrar någon av dessa om du inte vet vad du gör.

3) Menar du att du vill att Firefox ska vara maximerat (dvs täcka upp hela skärmytan) när du startar programmet? Högerklicka på Firefox-ikonen och välj egenskaper och bocka sedan för den inställning du föredrar. De som finns att välja bland är "normal window", "maximized" och "minimized". "Normal window" är väl det förvalda om jag minns rätt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack för hjälpen! Löste bild-problemet med att installera en något äldre version där det fanns en option för att ändra det, precis som du sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kobs
Perfekt, tack för hjälpen! Löste bild-problemet med att installera en något äldre version där det fanns en option för att ändra det, precis som du sa.

Nja, jag tror att du kan byta tillbaka till den senaste igen faktiskt. Skriv in about:config igen i adressfältet och sök efter en inställning som heter browser.enable_automatic_image_resizing och dubbelklicka på den så att den får värdet "false" (eller "falskt") så är bilder i originalformat, men om du klickar på dem så förminskas de.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4