Älsta och värsta kortet ni kan hitta.

Permalänk
Medlem

Älsta och värsta kortet ni kan hitta.

Hejsan

Jag ska ha en redovisning om grafikkort och grafikens utveckling.

Jag undrade om ni kunde hitta det värsta kortet som finns på marknaden idag.

Men även något riktigt gammalt kort.:P

Mycket tacksam om ni hittar nått.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114978 det sämsta du kan köpa nytt idag allafall

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329757 det bästa som finns på marknaden idag

http://computer.howstuffworks.com/graphics-card1.htm hur grafikkort fungerar

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Hedersmedlem

Matrox G4xx-serie går fortfarande att köpa idag. Dock har de en ganska smal marknad men de finns trots allt hos flera stora butiker.

Den generationen kom ungefär samtidigt som TNT2 vilket är bra många år sedan nu, 1999 borde det har varit om jag minns rätt.

Sen finns det självklart moderna skräpkort också, men de anser jag inte är särskilt intressanta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det här kortet är det bästa någonsin!

Ett antikt Cirrus Logic PCI-bildskärmskort med VGA-utgång. Ingen grafikaccelerator här inte!

Det var inte förrän 3Dfx lanserade sin VooDoo-serie i slutet på 90-talet som bildskärmskorten istället blev grafikkort med en GPU (grafikprocessor). 3Dfx köptes dock senare av nVidia som snart lanserade sitt GeForce-kort och sedan dess har vi femtio miljarder GeForce-spinoffs från nVidia att hålla reda på. ATI är förstås den största konkurrenten. Cirrus Logic då? De hängde inte med i utvecklingen utan återgick så småningom till andra affärsområden...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Det fanns väl kort med 2D acceleration innan dess?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Mm, intressant med alla olika kort.

Radeon 8 mb Hahaha ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars

8 mb Hahaha ^^

Jag hade 512kB grafikminne på mitt första ATI-kort. Innan dess hade jag ett Cirrus logic med säkert ännu mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag hade 512kB grafikminne på mitt första ATI-kort. Innan dess hade jag ett Cirrus logic med säkert ännu mindre.

Japp ,stämmer bra=)

Hittade ett :

Ligger på löjliga : 25kB

Och det här : 4kB

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent

http://xerent.no-ip.org/filer/cirruslogic.jpg

Ett antikt Cirrus Logic PCI-bildskärmskort med VGA-utgång. Ingen grafikaccelerator här inte!

Det var inte förrän 3Dfx lanserade sin VooDoo-serie i slutet på 90-talet som bildskärmskorten istället blev grafikkort med en GPU (grafikprocessor). 3Dfx köptes dock senare av nVidia som snart lanserade sitt GeForce-kort och sedan dess har vi femtio miljarder GeForce-spinoffs från nVidia att hålla reda på. ATI är förstås den största konkurrenten. Cirrus Logic då? De hängde inte med i utvecklingen utan återgick så småningom till andra affärsområden...

jag ahde ett cirrus logic 5446. Tror jag sålde det för 25Kr + 50Kr för 2st 16Mb EDO minne till en i klassen en gång på gymnasiet hade facktiskt vart rätt bra å ha kvar då man i vissa lägen kan behöva ett PCI kort när man labbar lite men men.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Mm, intressant med alla olika kort.

http://www.fm-data.com/images/DSC00085.jpg

Radeon 8 mb Hahaha ^^

Radeon??? Nu är du inte nykter... det där är ett Rage 2 och inget annat

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

Jag tror detta är lite fel tillvägagångssätt för att samla information inför en bra redovisning.
Dessutom bör man undvika ord som värsta/sämsta och man enbart ser till prestanda utan att ta hänsyn till pris eller när det gjordes. (inget som skall sägas under redovisningen)
Sapphire Radeon 7000 som blev listad som det sämsta kortet, tillhör snarare ett av de mest ekonomiska för vanliga användare som vill ha extra skärmar. Jag själv har ett sådant kort, dock 32MB, på denna burk sedan något år tillbaka och det fungerar hur bra som helst. Den där ”vista kompilatetsprogrammet” klagar dock på detta grafikkort.

Så mitt råd är använd google och sök för att få information till en bra redovisning, men visst kan det vara roligt att folk diskuterar gamla och mindre snabba grafikkort.

När jag tänker på gamla grafikkort så tänker jag mest på Cirrus logic som nämnts och även S3 virge som många senare skaffade.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent

http://xerent.no-ip.org/filer/cirruslogic.jpg

Jag vill minnas att redan XGA korten från IBM som satt i deras värre PS/2 modeller hade någon enkel form av acceleration ?
Detta var väl runt 1990 kanske.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har också för mig att det fanns 2D-acceleration innan 3D-acceleration, men jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Det fanns inga GPU av dagens definitioner att prata om på gamla bildskärmskort. Det är väl en definitionsfråga. Sitter det en processor på ett ljudkort, till exempel?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Finns ganska många processorer numer. Ljudkort har en näve DSPer i sig, antalet beror lite på hur häftigt eller gammalt chip man har.

Tidiga PC-grafikkort hade inte speciellt mycket logik utöver ett par DACar. Före VGA körde man en del digitala anslutningar till skärmar, men bandbredden var får låg.

Minns att man i min ungdom skulle se till att grafikkortet hade en "grafikaccelerator" på.

Nån gång ska jag allt leta upp mitt Herculeskort i originalkartong, "product of the year 1986", aldrig kört fast kartongen har nog tagit stryk.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Även om vi har massvis med kunniga och hjälpsamma medlemmar som gärna hjälper dig har vi valt att hålla skolarbeten utanför forumets ämnesområden.

Skolarbeten ska du helt enkelt göra själv.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)