S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk

AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5200+
PowerColor Radeon X1950PRO 512MB GDDR3
TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB

borde klara stalker va?...or

Permalänk
Medlem

Lyckotomten, det är där man ska rädda mole va ?
Jag har också precis kommit dit och det hela känns väldigt svårt just nu..

Man ska tydligen kunna sälja sina saker och artefakter man hittar och sedan köpa bättre vapen och så. Var gör man egentligen detta ?
Jag är helt fullastad och måste ständigt dumpa saker för att kunna ta upp nya.
Han man startade vid verkade vara någon sorts handlare kanske, men han har man ju lämnat bakom sig sedan länge.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Hur aktiverar man HDR?

Tutan:
Vad har du för rigg och vilka inställningar kör du?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Jodå lappen_87, det går nog bra.
Jag har en E6600+2 gig ram + X1900XT 512 Mb. Jag kan köra med allt på max (utom AA) i 1280x1024 och är inte något lagg vad jag kan känna.
Dock kan jag inte att aktivera AA samtidigt som jag har på sk ''full dynamic lighting''. Detta är lite irriterande om man som jag stör sig när man ser lite taggiga kanter.

Din dator är väl i stort sett jämförbar med min och borde klara spelet på höga inställningar.

Colinzeal :
HDR aktiveras väl om man väljer full dynamic lighting i grafikmenyn om jag fattat rätt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Blev lite feg (finfin hög med gubbar):

http://www.image-service.net/uploads/e04db2ce27.jpg

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk

gött ;D ...nu är det bara det här o vänta....jobbar dessutom till på söndag nästa veckan ;/ ...så först på söndag kväll blir det o panga ....ååååhhhh denna väntan

Permalänk

Ahh.. Tack JesperT

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

Verkar vara ett intressant spel, men vad bör man ha för grafikkort till följande system för att få det någorlunda snyggt och bra flyt?

A64 3700+ och 1.5gb ram.

Permalänk
Medlem

Fattar inte mig på dem som säger att spelet är fult faktiskt. Jag kollade hur spelet såg ut på min brors dator (en monster dator), det var hur snyggt som helst. Snyggare än Half Life 2.
Det enda som var sådär, var gubbarna. Tycker dem ser lite fula ut, men miljön... WOOOO!!

Synd bara att jag har en skitdator som inte klarar av detta Är tvungen att spela allt på LOW och det förstör bara spelkänslan.
Nä... denna sommaren blir det uppgradera time, ska klara STALKER på en natt då

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Lyckotomten, det är där man ska rädda mole va ?
Jag har också precis kommit dit och det hela känns väldigt svårt just nu..

Man ska tydligen kunna sälja sina saker och artefakter man hittar och sedan köpa bättre vapen och så. Var gör man egentligen detta ?
Jag är helt fullastad och måste ständigt dumpa saker för att kunna ta upp nya.
Han man startade vid verkade vara någon sorts handlare kanske, men han har man ju lämnat bakom sig sedan länge.

Nej, det är lite senare. Mole leder en till tunnlarna där Streloks stash finns. När man väl hittat den och kommit ut ur tunnlarna, kommer man upp vid en byggnad där man ska stjäla dokumenten... Och det är det jag inte klarar =/ Otroligt irriterande...

Permalänk
Avstängd

har amd 5000+, 7900gtx, 2 gb ram pc5300 kör på max inställningar dock bara 1600*1200 i upplösning i 1920*1200 laggar det mycket!

ingen som har problem när man sparar så stängs spelet ner ibland!??

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyckotomten
Nej, det är lite senare. Mole leder en till tunnlarna där Streloks stash finns. När man väl hittat den och kommit ut ur tunnlarna, kommer man upp vid en byggnad där man ska stjäla dokumenten... Och det är det jag inte klarar =/ Otroligt irriterande...

EVENTUELL SPOILER

Jag stack där ifrån och tog mig till Bar genom att meja ner Duty-posten som vaktar vägen dit. Väl där förstod jag att jag var så illa tvungen att få tag i dokumenten så jag gick tillbaka.

Under dagtid anföll jag den södra ingången (tror det var den) och lyckades skjuta mig in till rätt hus. Tog dokumenten och sprang därifrån under tiden som reservstyrkorna skjöt på mig.

Duty-posten var återbemannad och släppte gladeligen förbi mig efter att vi motat bort några mutanter. Värt att notera var att deras fallna föregångare låg kvar på marken där jag tidigare lämnat dom.

Kör på svårighetsgrad Stalker så det kanske inte går lika lätt om man har på svårare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Såhär gjorde jag:

Försök 1: Rambo-genom-Main-Gate

Gick inte så bra. Stötte på soldater efter soldater. Dog till slut.

Försök 2: Rambo-genom-hål-i-vägen

Gick bättre. Man kunde ta soldaterna piecemeal och jag siktade på att springa in i huset så fort som möjligt. Sprang, tog dokumenten, sprang ner till öppningen och där hade jag ganska bra skydd mot armén av soldater som hade hordats utanför byggnaden. Granater och mycket spring (samma väg jag kom in) tog hand om det.

Väldigt minor spoiler som definitivt kan hjälpa dig:

I dokumenten du hittar får du en karta över stället. Där står det
även att de har mindre vakter på natten. Tack, den informationen kunde jag gärna haft INNAN jag lekte rambo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför klarar du det inte? Dokumenten ligger på andra våningen i huset med sirenen på.. Andra eller trejde våningen, i ett skrivbord så ligger det en attacheväska om jag inte minns fel.

Hur går det där med att handla till egentligen? Inte listat ut hur man gör det än.. Hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Hur aktiverar man HDR?

Tutan:
Vad har du för rigg och vilka inställningar kör du?

AMD 5000+
7800GT x 2 SLI
2 Gb minne
X-Fi
Raptor HDD

Kolla föregående sida för screens. Jag kör i 1920x1200 och måste ha static light. Kan i övrigt köra i ca 50% av inställningarna (medium).

Som du ser så duger det att köra på max med stat light. Men min settings är gräsligt.

MINIMUM Settings + 1920x1200 + Static lightning + No AA:

MAXIMUM Settings + 1920x1200 + Static lightning + No AA:

MAXIMUM Settings + 1920x1200 + Static lightning + Full AA:

MAXIMUM Settings + 1920x1200 + Full HDR lightning + No AA:

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk

Jag har som sagt 3500+, 1gig ram och 1900gt kort.
Tror ni att det blir stor skillnad med 1gig till?

Orkar inte lägga ut pengar på nytt grafikkort utan jag avinstallerar hellre spelet.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite extra på mina screens nu.

Alltså så som MINIMUM settings ser ut så borde man kunna köra det på en P2:a med 256 minne och GF3.

Tycker spelet är dåligt optimerat alternativt har en dålig motor. Jag läste namnet nånstanns och jag har aldrig hört talas om den grafikmotorn dom använder.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

verkligen svårt och komma från byggnaden på soptippen! dåligt med ammo har man med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan

Alltså så som MINIMUM settings ser ut så borde man kunna köra det på en P2:a med 256 minne och GF3.

Tycker spelet är dåligt optimerat alternativt har en dålig motor. Jag läste namnet nånstanns och jag har aldrig hört talas om den grafikmotorn dom använder.

Det beror på att det är deras egen motor som de utvecklat.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Finns det något sätt att kolla hur länge man har spelat in-game?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Det beror på att det är deras egen motor som de utvecklat.

Trodde väl det ja. Hade det varit HL2 motorn tex så hade max settings druckit typ hälften så mycket resurser. Jag kan köra HL2 HDR demot med MAX settings och full HDR. Men detta skitspelet måste jag köra på minimum med HDR off. Suverän optimering. Har till och med för mig att jag kunde ha lite AA + AF på HL2.

Rejäl besvikelse efter 9 års utveckling (va det verkligen hela 9 år?). Hur många har egentligen arbetat aktivt med spelet? Måste vara typ En stycken halvtids-sjukskriven som suttit och kodat spelet under 9 år.

Nej fy va lessen ja ble, längtat så länge.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Varför klarar du det inte? Dokumenten ligger på andra våningen i huset med sirenen på.. Andra eller trejde våningen, i ett skrivbord så ligger det en attacheväska om jag inte minns fel.

Hur går det där med att handla till egentligen? Inte listat ut hur man gör det än.. Hjälp!

när du snackar med nån så står det trade längst ner! men handla saker med pengar har jag inte lyckats med!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som har problem med att det kraschar ner i desktop.måste vell komma patch på det här spelet inom en snar framtid. prova och installera om spelet vilket inte hjälpte, ganska tråkigt var ju rätt kul...
en annan grej vilka inställningar jag än kör så fryser det till i små ögonblick vilket är rätt irriterande. jefla dritt

Permalänk
Medlem

Tack Stod inte ut särskilt mycket tycker jag!

Kul spel faktiskt!

Permalänk

Det e sjukt tråkigt att gå mellan de olika ställena.... Man kan ju spronga i typ 5 sek sen får man gå vilket tar ap-lång tid:/

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan

Håller med totalt, sämre optimerat spel får man fan leta efter. Spelet set ut som skit men ändå drar det kraft så man blir rädd.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Det e sjukt tråkigt att gå mellan de olika ställena.... Man kan ju spronga i typ 5 sek sen får man gå vilket tar ap-lång tid:/

Om du har mindre än 50 kg i ryggan kan du sprinta mkt längre, se till att vikten inte står med rött så är det lungt. Själv reagerade jag på hur länge man kunde sprinta när jag började spela :D.

Permalänk

I made it! Körde någon Rambosmygarskjutaochspringaförlivet taktik vilket funkade bra

Jo, spelet är inte fult men satan vad det drar kraft. Blir väl till att inhandla nytt graffe när pengarna rullar in på kontot igen =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BloodBoil
Finns det något sätt att kolla hur länge man har spelat in-game?

Man börjar spela den 1 maj 2012, så det är bara att räkna dagarna sedan dess.

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Men jag tycker att AK:n med löstagbart kikarsikte OCH granatkastare är mycket bätre än G36, när AK:n börjar bli dålig är det bara att ta siktet+granatkastaren och ta ett nytt AK.. G36:n är slut när den är det och försök att hitta ett nytt (verkar bara vara forskare som har dom)
OBS, jag vet inte om AK:n kan ha granat och siktet samtidigt.. slut på dom 2 granater jag hittade och monterade inte på den än.

Nyfiken: Vilken AK menar du? Det finns ganska många Automatkarbiner i spelet som kan ha löstagbara kikarsikten och granatkastare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006