S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk

Hur bär man sig åt för att få nattkikare? Är det något man måste köpa? I så fall var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
Hur bär man sig åt för att få nattkikare? Är det något man måste köpa? I så fall var?

Det sitter i dräkten man har på sig, tryck 'N' för att aktivera om dräkten har det!

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

jag fattar inte varför några här tycker att stalker är en skitfult spel o att det borde skrotas! vad är det ni ser hos spelet, som gör det så dåligt? grafiken är det bästa jag har sett i ett spel, och när thq släpper en patch som fixar de flesta buggarna, så är allt nästintill perfekt!

jag hoppas pcgamer ger det ett mycket högt betyg, som t.ex. 95% eller högre, då de ska recensionera spelet i nästa nummer

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Det sitter i dräkten man har på sig, tryck 'N' för att aktivera om dräkten har det!

Hur får man då tag på en som har det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
Hur får man då tag på en som har det?

Enligt min erfarenhet har så gott som alla dräkter det, den du kan köpa av Barkeep t.ex, fast det är överskattat, du ser inget bättre i mörkret av det. De hörn/områden som är svarta är EXAKT lika svarta som de är med nightvision!

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

Hur fungerar ficklampan? Har för mig att jag använde den en gång i början men nu händer inget när jag trycker på L :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Enligt min erfarenhet har så gott som alla dräkter det, den du kan köpa av Barkeep t.ex, fast det är överskattat, du ser inget bättre i mörkret av det. De hörn/områden som är svarta är EXAKT lika svarta som de är med nightvision!

Exakt som i verkligheten altså

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Stödjer inte detta spelet AA eller? Har mitt på 2x, men det verkar inte vara påslaget på STALKER. Riktigt kantigt är det...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Exakt som i verkligheten altså

I verkligheten förstärker en vanlig mörkerkikare ljuset c:a 80 000 gånger, totalt mörker än väldigt svårt att hitta! Om det, som i stalkers fall, är ett mörkt hörn i ett rum med en lampa 20 meter bort ska en mörkerkikare helt utan problem visa allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Nej det här är FPS med klass, det ligger väldigt mycket tanke bakom varenda liten detalj. Men springer man bara på och förväntar sig kötta så passar det nog inte.

Där sa du något, känns som ytterst lite har lämnats åt slumpen.

Sen grafiken är bra. Utomhus på dagtid kan det vara lite lortigt då jag skjutit på stubbar flera ggr
Men på nätterna är det riktigt fint. sen är skuggorna, speciellt när man är under marken bland det absolut bästa jag sett. otroligt korrekta och fina skuggor som gör det mycket stämningsfullt.

Permalänk

Jo, den stödjer AA. Har max på alla inställningar i static ligntning med mitt 8800GTS men med object lighting börjar det hacka så in i... Om jag kör world och object texturer på mitten, och resten på noll så är det spelbart.. Men annars.. Usch!

Ska det vara såhär? Är det grafikkortet, drivisarna eller kodningen som är kass i det här fallet?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

hur ändrar man till dynamic lightning?? Jag kan inte välja det....

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Options -> Graphics -> Advanced eller vad det stod längst ner till höger.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Nej det här är FPS med klass, det ligger väldigt mycket tanke bakom varenda liten detalj. Men springer man bara på och förväntar sig kötta så passar det nog inte.

visst, det är säkert väldigt välgjort, inget som lämnats åt slumpen osv, men känns ändå som att dom typ glömt bort vapnena. är väl främst rekylen samt animationerna när man skjuter som känns bortglömda, och får vapnena att kännas riktigt riktigt stela. och känns vapnena stela i ett FPS så finns det inte så mkt som kan rädda spelet

å btw, nej, jag är ingen sån som bara kutar runt och slaktar ála painkiller-style

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
1. Hört talas om bröstskydd? (Jo jag vet att man antagligen skulle få ganska ont, men man skulle inte dö eller ens ramla baklänges... Newtons lag?) Även ifall man inte hade haft skydd så hoppas jag inte att du tror att man dör omedelbart så fort man skjuter någon i bröstregionen. Hjärtat möjligtvis, men det är snarare en lång, utdragen smärtsam process. Om du skjuter någon i magen så kommer han garanterat stå kvar i ett par sekunder och inte ens fatta att han har blivit skjuten förräns om ett par sekunder.

Det mest arkadiga i spelet som jag kan komma på är att banditerna flyger typ en meter bakåt när de dör vilket är helt overkligt. Dock ganska tufft.

2. I en hetsig situation så tror jag inte man kan sikta så precist som i en träningshall, så JO jag skulle nog vilja påstå att pistolen kan sprida sig så.

3. Nej, STALKER är inte ett arkad spel. Quake 3. CS. Doom 3. Arkad spel. På gott å ont.

Alla spel där man själv kan ta ut en arme av gubbar och monster är enligt mig arkad lir.

Jo jag vet att man inte dör direkt av ett skott i bröstet och att man inte flyger 100m om man blir skjuten om det nu inte är ett väldigt kraftigt vapen som sitter fast i ett fordon lr liknande.

Finns FPS spel som inte är arkad, är dock ganska få av dem. Är väl operation flashpoint och de olika "specialstyrke liren" som finns.

"Sedan får man ju ha i åtanke att den första pistolen är gammalt sovjet-era skräp
från början av 1900-talet"

Nu kan jag inte ett ruttet lingon om vapen men jag har alltid trott att just sovjets/rysslands vapen håller väldigt fin kvalite. Fast det kanske bara är AK-47 som de har lyckats med.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
0 känsla? absolut inte. Kan det inte vara så att själva spelet inte passar dig?
Inte direkt nåt Fear. Stalker kräver lite mer av spelaren.

kan väl hålla med om att spelet skiljer sig ganksa mycket från F.E.A.R. men jag sa att jag gillar F.E.A.R.s grafik bättre, jag jämförde inte spelen på så sätt. kanske är mig det är fel på men jag fann det löjligt svårt att skjuta med vilket vapen jag än hade. sedan kunde jag inte på något sätt smyga mig på banditerna och hugga dom med kniven hur jag än försökte. jag tycker att med tankte på hur länge man fått vänta på detta spelet borde det leverera mer, TYCKER JAG, men det är ju en smaksak.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem

Har problem med upplösningen, p.g.a. att har har en widescreen-skärm. Skärmens native-upplösning är 1680x1050 (16:10), och kör jag spelet i det så ser det bra ut. HUD:en är på rätt plats på skärmen.

Kör jag dock spelet i 1280*800 (altså också 16:10), villket är maximum för att det ska flyta, så hamnar den nedre delen av HUD:en utanför, och det ser inget vidare ut.

Finns det något sätt att få upplösningen 1280*800 att fungera bra på en wide-skärm?

Edit: Börjar det inte bli dags att spelen börjar få ordentliga widescreen-stöd? Jag spelar inte mycket, men har fått för mig att det är väldigt få spel som stödjer det ordentligt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Alla spel där man själv kan ta ut en arme av gubbar och monster är enligt mig arkad lir.

Jo jag vet att man inte dör direkt av ett skott i bröstet och att man inte flyger 100m om man blir skjuten om det nu inte är ett väldigt kraftigt vapen som sitter fast i ett fordon lr liknande.

Finns FPS spel som inte är arkad, är dock ganska få av dem. Är väl operation flashpoint och de olika "specialstyrke liren" som finns.

"Sedan får man ju ha i åtanke att den första pistolen är gammalt sovjet-era skräp
från början av 1900-talet"

Nu kan jag inte ett ruttet lingon om vapen men jag har alltid trott att just sovjets/rysslands vapen håller väldigt fin kvalite. Fast det kanske bara är AK-47 som de har lyckats med.

Sovjetiska vapen brukar vara mer byggda för att vara pålitliga (vilket är Ak-47:ans största styrka) men få av dem är särskilt pricksäkra. Dessutom så står det i beskrivningen av den första pistolen att den är från efterkrigs tiden (ungefär, kass är den iallafall enligt beskrivningen)

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Ska köpa den här bärbara datorn nästa vecka http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/878684/...

Den har en AMD Turion 64 X2 Mobile 1.6 GHz. 1024 MB minne och ett NVIDIA GeForce Go 7600.

Tror ni jag kan lira stalker på den? På hur bra grafik om det nu ens skulle gå?

Permalänk

kräver definitivt mer än oblivion. Min skuta slutade inte lagga förrän allt var på 1024x768 och allt på medium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Räkan4Life
Ska köpa den här bärbara datorn nästa vecka http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/878684/...

Den har en AMD Turion 64 X2 Mobile 1.6 GHz. 1024 MB minne och ett NVIDIA GeForce Go 7600.

Tror ni jag kan lira stalker på den? På hur bra grafik om det nu ens skulle gå?

Går kanske bra. Jag kör i 1024x768 med full dynamic lighting och medium i så gott som allt med den här burken:

Athlon64 3400+ 2400Mhz
1024mb ram
X800XT

Inga delar klockade, allt standard. Har inte kollat FPS men det är fullt spelbart enligt mig dock sjunker FPS:en när det är väldigt mycket på skärmen samtidigt och/eller många ljuskällor.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Ett påskägg:)

"Is he looking for G-man or just trying to earn some money by selling artifacts in Chernobyl - we will never know" -Freemans PDA

http://img71.imageshack.us/img71/1538/ssadmin032207222627l06r...

Save: Vilka inställningar ändrade du för att då den där effekten? Jag diggar Vet du fler inställningar som kan vara värda att experimentera med? Kanske nån länk till nån sida där folk har testat mer?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Det laggade satan tidigare trots minimum på inställningarna... Testade att uppdatera drivisarrna ( vilket jag aldrig gjort av någon anledning =/ ) och det flyter på som en dröm (:

Permalänk

Ah, rotade lite på officiella Stalker-forumet och hittade några trådar om denna blur-grejen. För er som vill veta;

Skriv "r2_ls_bloom_fast on" i console. Då aktiverar ni det hela och spelet kommer tydligen se "över-bloomat" ut. Tweaka starkheten på effekten med "r2_ls_bloom_threshold x.xxx"-kommandot. X.xxx står för värdet ni ändrar på, och standard är 0.001. Ju högre detta värdet är destu mindre bloom blir det. Vad jag har läst så är 0.100 ganska lagom. Skall testa själv nu:)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jag måste säga att även fast jag kör på low så är spelet rätt snyggt. och jag älskar värkligen spelet i sig ^^ BTW är det nån mer än jag som har kört online? det är fan skit skoj testa pool så känner iaf alla cs intreserade igen sig :P.

Jo är det nån som vet om man kommer att kunna använda alla vapen som finns i multiplayer läget, i singelplayer läget?
Host minder bra meningsbyggnad men ni kanske förstår vad ja menar

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Ah, rotade lite på officiella Stalker-forumet och hittade några trådar om denna blur-grejen. För er som vill veta;

Skriv "r2_ls_bloom_fast on" i console. Då aktiverar ni det hela och spelet kommer tydligen se "över-bloomat" ut. Tweaka starkheten på effekten med "r2_ls_bloom_threshold x.xxx"-kommandot. X.xxx står för värdet ni ändrar på, och standard är 0.001. Ju högre detta värdet är destu mindre bloom blir det. Vad jag har läst så är 0.100 ganska lagom. Skall testa själv nu:)

Det finns även stöd för global illumination, jag tror det är det första spelet som försöker sig på det i realtid.

r2_gi on r2_gi_clip 0.05 r2_gi_depth 2 r2_gi_photons 32 r2_gi_refl 0.5

Själv märker jag inte så mycket av det, men det beror nog mycket på vilken miljö man vistas i när man testar inställningarna. Ökar man fotonerna så går det slöare, jag antar att det är hur många som ska studsa iväg ifrån ljuskällan och göra omgivningen ljusare samt ge reflektion.

Förhoppningsvis så jobbar de vidare på det i kommande patch, jag tror att det endast är experimentellt än så länge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_illumination

Vill man ha lite mer verklighetstrogen ljussättning i mörkare miljöer så kan man slå på r2_allow_r1_lights, det suger lite kraft dock. Sedan tror jag man kan ställa det med r1_dlights on, r1_dlights_clip och r1_glows_per_frame.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd

Hur krävande är det exakt?

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem

Har en fråga: när jag går runt i skogen för att slutföra mina uppdrag så blir jag träffad av nåt "osynligt". vet inte vad detta kan vara men jag kanske inte ser den så tydligt då jag brukar spronga hela tiden. När jag närmar mig det så är nåt grje som piper och så förlorar jag liv. Kanske en skum fråga men vad är det för nåt eller vad har den för fördel?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Har en fråga: när jag går runt i skogen för att slutföra mina uppdrag så blir jag träffad av nåt "osynligt". vet inte vad detta kan vara men jag kanske inte ser den så tydligt då jag brukar spronga hela tiden. När jag närmar mig det så är nåt grje som piper och så förlorar jag liv. Kanske en skum fråga men vad är det för nåt eller vad har den för fördel?

Det är en "anomaly", d.v.s ett phenomen som uppstod pga chernobyl olyckan.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko

Inte börjat läsa fysik? Finns inte ett vapen på denna jord som kan göra så att en kropp flyger 100 m sen kan man ju lägga till att kroppen är rätt mjuk...

Sen lite mer OT:
Någon som kan säga hur man ska komma igenom tunneln, där det kommer en massa elektriska utbrott, till vänster om militäravspärningen?
Man skulle visst träffa en gubbe utanför men det ligger bara en kropp där för mig.
Har provat med att kasta öhh.. såna där pinnar och sen springa, kasta, springa då kom ja som längst halvvägs.
Så någon som har något tips?