Permalänk

Internet dör

Hejsan.
Jag har telias 24/1 tjänst. Det har alltid dött pågrund av telefonerna, men indag kopplades telefonerna om av en man från telia. Nu dör inte internet längre när telefonerna ringer, tro mig det är jätte skönt..
Men precis som förrut så dör internet på random..
Har ingen aning om vad det beror på faktiskt... och tar testat det mesta..
Några förslag? :/

Jag sitter på en router..
NETGEAR RangeMax™ NEXT Wireless Router WNR854T

Både trådlös och nätverk men internet bryts.. fan i mig hela tiden..
vore jätte snällt om nån stackars själ kunde hjälpa mig..

tack så jätte mycket,
agaton

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Avstängd

prova först utan router och se om det bryts...

Permalänk

Får testa det inatt, finns det nåt program som kan se om mitt internet går ner?
Typ nån form av uptime mot nätet..
Tack så mycket i förväg..

Edit:

Har telia 24/1

Pinging ping.sunet.se [130.242.80.31] with 32 bytes of data:

Reply from 130.242.80.31: bytes=32 time=30ms TTL=249
Reply from 130.242.80.31: bytes=32 time=31ms TTL=249
Reply from 130.242.80.31: bytes=32 time=30ms TTL=249
Reply from 130.242.80.31: bytes=32 time=29ms TTL=249

vid TPtest får jag ut circa 3mb.

Edit2:
Testade att installera ett nytt modem.
Hastigheten är nu mycket snabbare. 11-12Mbits..
Jävligt dåligt av telia att inte informera mig om att det skulle göra skilldnad, ändå kört på mina 3 mbs nu i nästan 2 år

Kanske var modemet det var fel på?
Får se!
Håller er updaterade

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.

Permalänk

ring till telia så fixar dom det

Visa signatur

P4 Northwood 2.8 Ghz / Twinmos 512Mb x2 / Radeon 9800 Pro 128Mb / Hd 680Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snuffen3000
ring till telia så fixar dom det

Är det värt att kontakta dem när man ligger på kring 11-12Mbits?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jag skulle gjort det iaf :)..
vi har comhem 8/1 med ca 7,5 ner och ca 950 upp :P..
dock 878m +/- 10% ifrån telestationen:)

sen beror på det distans mellan station/uttag osv osv..
men kan ju alltid pröva å ringa ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
jag skulle gjort det iaf :)..
vi har comhem 8/1 med ca 7,5 ner och ca 950 upp :P..
dock 878m +/- 10% ifrån telestationen:)

sen beror på det distans mellan station/uttag osv osv..
men kan ju alltid pröva å ringa ?

Vad jag vet så levererar inte Comhem ADSL. Så det spelar nog ingen större roll om du har din telefon ansluten till en station i Kongo. Dom levererar vad jag vet endast över sina egna "tv-nät", om det nu inte hänt något annat då....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

så dum är ja inte så ja inte vet det.. dont bother , ill be fine
var mer tänkt som nåt märke å gå efter typ...

att om jag bara får ut 12 av sin 24 lina eller 2 av 8 skulle jag definitivt ringa..

Permalänk

Får ta och ringa dem imorgon bitti.
Nu söker jag ett program som kan se om jag kopplas ner från internet..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortistroll
Får ta och ringa dem imorgon bitti.
Nu söker jag ett program som kan se om jag kopplas ner från internet..

MSN, DirectConnect, IRC är några exempel på nätverk där program som ligger anslutna mot dessa nätverk gnäller till rätt så tydligt vid förbindelseproblem. MSN brukar finnas i Windows datorer, DC++ mot DirectConnect och mIRC mot IRC. Detta är exempel på program som dock är avsedda för Windows om du nu skulle köra till OS X eller något annat, och då finns där säkert motsvarigheter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det värt att kontakta dem när man ligger på kring 11-12Mbits?

Inte om du har DigitalTV så spärras din hastighet automatiskt till 14Mbit av tjänsten vare sig du bor 1KM från stationen eller i den.
Får man ut 11-12 av 14 så hade iaf jag varit nöjd.

Saker jag kan tipsa dig om som ändå supporten kommer fråga om (vet jag eftersom jag jobbar där) är:

Första jack?
Seriekopplat?
Testa koppla ur all utrustning förutom ADSL modem
det kan vara så att någon tele stör ledningen. Så du får dåliga värden på kopplingen i huset.
Testat annat modem?
Testat utan router?

Ring tidigt på morgonen. Vi öppnar 8 varje dag.
Då är det max 5 i kön.
Väntar du 1 timme så brukar dem ligga på 60. Och då ligger väntetiden på en halvtimme cirka. Någon man inte vill höra direkt.

Vill du inte vänta, släng iväg ett PM med din mobil och hemnummer så kan jag be att någon på supporten ringer upp dig på deras ADMIN-tid osv.
Kan inte försäkra till 100% men jag kan åtminstone be dem kolla värderna på dina ledningar, för det är ej en omöjlighet att dem är kassa. Visar dem dåliga värden hos telia, så är det antingen dina ledningar, eller din utrustning i huste som ger den dåliga värden.

Mvh

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Inte om du har DigitalTV så spärras din hastighet automatiskt till 14Mbit av tjänsten vare sig du bor 1KM från stationen eller i den.
Får man ut 11-12 av 14 så hade iaf jag varit nöjd.

Saker jag kan tipsa dig om som ändå supporten kommer fråga om (vet jag eftersom jag jobbar där) är:

Första jack?
Seriekopplat?
Testa koppla ur all utrustning förutom ADSL modem
det kan vara så att någon tele stör ledningen. Så du får dåliga värden på kopplingen i huset.
Testat annat modem?
Testat utan router?

Ring tidigt på morgonen. Vi öppnar 8 varje dag.
Då är det max 5 i kön.
Väntar du 1 timme så brukar dem ligga på 60. Och då ligger väntetiden på en halvtimme cirka. Någon man inte vill höra direkt.

Vill du inte vänta, släng iväg ett PM med din mobil och hemnummer så kan jag be att någon på supporten ringer upp dig på deras ADMIN-tid osv.
Kan inte försäkra till 100% men jag kan åtminstone be dem kolla värderna på dina ledningar, för det är ej en omöjlighet att dem är kassa. Visar dem dåliga värden hos telia, så är det antingen dina ledningar, eller din utrustning i huste som ger den dåliga värden.

Mvh

Har precis flyttat in i vad man kan kalla "min" egen lägenhet.
Fick en box ( ett erbjudande ) från telia med just det här som du pratar om - TV.
Mitt gamla modem var slött så jag tänkte att jag likaväll kan ta modemet som kom med i den boxen.. Så det är så att även om jag inte använder tv tjänsten så begränsar modemet mig? Är det värt att skaffa ett nytt modem?

Och föresten, inte för att terra dig..
Men den boxen jag har fått med.. jag har ingen TV men ser att det finns en S-video utgång, är det möjligt att få bild på datorskärmen? Står nämligen Squid om det i instruktionerna..
Vore nice o veta innan man sticker till Clas Ohlsson och köper sig en sladd ev nytt modem!

Tackar!

EDIT

Internet gick ner inatt igen -
* [10053] Software caused connection abort
blir helt galen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har precis flyttat in i vad man kan kalla "min" egen lägenhet.
Fick en box ( ett erbjudande ) från telia med just det här som du pratar om - TV.
Mitt gamla modem var slött så jag tänkte att jag likaväll kan ta modemet som kom med i den boxen.. Så det är så att även om jag inte använder tv tjänsten så begränsar modemet mig? Är det värt att skaffa ett nytt modem?

Och föresten, inte för att terra dig..
Men den boxen jag har fått med.. jag har ingen TV men ser att det finns en S-video utgång, är det möjligt att få bild på datorskärmen? Står nämligen Squid om det i instruktionerna..
Vore nice o veta innan man sticker till Clas Ohlsson och köper sig en sladd ev nytt modem!

Tackar!

EDIT

Internet gick ner inatt igen -
* [10053] Software caused connection abort
blir helt galen

Först och främst.
Ett modem ska du få GRATIS i DigitalTV boxen, har du ej fått det så är det bara att ringa in och beställa helt utan extra kostnad.
DigitalTV kräver ett Triple-Play modem, ett silverfärgat Zyxel modem.
DigitalTV funkar så här, att om du överhuvudtaget har beställt tjänsten.
Så stryps din bandbredd automatiskt till 14Mbit/s. Även om du ej använder.
Sen när du använder TVn så stryps ytterligare 5 mbit. Så har du igång IPTV så ska du nog få ut cirka 9Mbit/s.
Take it or leave it, jag själv har det och är mycket nöjd.
Bra att dem reserverar så att man kan tanka och kolla på TV samtidigt utan att man tankar för mkt så tvn "laggar".
Hur vida du kan få IPTV endast i skärmen har jag ingen aning om, faktist. Så där vågar jag inte yttra mig. Du kan ju fråga på CO eller så kanske någon kunnig här på forumet dyker upp.

Mvh

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Först och främst.
Ett modem ska du få GRATIS i DigitalTV boxen, har du ej fått det så är det bara att ringa in och beställa helt utan extra kostnad.
DigitalTV kräver ett Triple-Play modem, ett silverfärgat Zyxel modem.
DigitalTV funkar så här, att om du överhuvudtaget har beställt tjänsten.
Så stryps din bandbredd automatiskt till 14Mbit/s. Även om du ej använder.
Sen när du använder TVn så stryps ytterligare 5 mbit. Så har du igång IPTV så ska du nog få ut cirka 9Mbit/s.
Take it or leave it, jag själv har det och är mycket nöjd.
Bra att dem reserverar så att man kan tanka och kolla på TV samtidigt utan att man tankar för mkt så tvn "laggar".
Hur vida du kan få IPTV endast i skärmen har jag ingen aning om, faktist. Så där vågar jag inte yttra mig. Du kan ju fråga på CO eller så kanske någon kunnig här på forumet dyker upp.

Mvh

Precis,
Det är det modemet jag använder.
Just nu utan att utnyttja den såkallade "Triple-Play" funktionen.
Det är därför jag frågar, testade att plugga in en s-video sladd (såg att det fanns utång på boxen) utan resultat.

Utifrån det, så begränsas jag till 14 mb på det här modemet..
Så då är det dags att skaffa sig ett nytt, tack och hej!

Tackar för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

de är inte modemet som spärrar dig..

eftersom du har skaffat digital tv så har telia spärrat din port till 14Mbit , för att få högre behöver du avbeställa digital tv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis,
Det är det modemet jag använder.
Just nu utan att utnyttja den såkallade "Triple-Play" funktionen.
Det är därför jag frågar, testade att plugga in en s-video sladd (såg att det fanns utång på boxen) utan resultat.

Utifrån det, så begränsas jag till 14 mb på det här modemet..
Så då är det dags att skaffa sig ett nytt, tack och hej!

Tackar för hjälpen

Har du 24Mbit med IPTV så är MAX bandredden 14Mbit/s. Du kan alltså inte få ut mer om du ändå skulle bo i stationen.
Avbeställer du IPTV så får du ju ut mer.

Visa signatur