Permalänk
Medlem

Antec P182

Tidernas kanske mest uppskattade chassi har fått en storebror!

Antec P182 är namnet på den nya och förhoppningsvis förbättrade versionen av favoriten P180B. Antec ska denna gång ska ha lyssnat ordentligt till kundernas tycken inför utvecklandet av det nya chassit. I huvudsak ska kabeldragningen vara lättare i P182. Även sådan med slangar till ett externt vattenkylningssystem.

Ni får gärna tycka till om Antecs P182 i denna tråd; och tveka inte att fylla på med information om ni kommer över någon!

Fler bilder:

http://www.antec.com/productImage.php?ProdID=09182&SetZone=en

Antecs produktsida:

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09182#

Recensioner:

Antec P190 [NEW] http://www.hexus.net/content/item.php?item=8131

http://www.techpowerup.com/reviews/CeBIT_2007/Antec

http://www.thetechlounge.com/article/355/Antecs+2007+Product+Lineup/

Permalänk

Verkar ju inte vara så stor skillnad ifrån p180b. Annat än hålen för vattenkylningen. Ifall de nu verkligen hade lyssnat så hade de ju skickat med vanliga pci-plåtar och inte plåtar med hål i...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

hoppas den inte är alltför mycke bättre...
beställde precis vanliga P180n

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Verkar ju inte vara så stor skillnad ifrån p180b. Annat än hålen för vattenkylningen. Ifall de nu verkligen hade lyssnat så hade de ju skickat med vanliga pci-plåtar och inte plåtar med hål i...

Nej det är nog sant att det inte är så stor skillnad från P180B. Jag tror till och med att den kommer att säljas för samma pris! Själv har ingen P180B så jag kan inte säga säkert men jag tror att den största skillnaden från P180B är möjligheten att dra kablar bakom moderkortet. Osmidig kabeldragning har ju onekligen varit ett återkommande klagomål.

Permalänk
Medlem

Det är inte stora skillnader, bara små och sådana som folk har anmärkt på. Det är lättare att dra kablar från nedre kammaren, moderkortsplåten är flyttad också, så att man ska kunna gömma kablar bakom den om jag inte minns fel. Helt enkelt en P180 rev. 2.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det är inte stora skillnader, bara små och sådana som folk har anmärkt på. Det är lättare att dra kablar från nedre kammaren, moderkortsplåten är flyttad också, så att man ska kunna gömma kablar bakom den om jag inte minns fel. Helt enkelt en P180 rev. 2.

P180 rev 3 blir det. Nu verkar Antec ha fattat fördelarna med att uppdatera modellnumret. Tror det kan komma upp en recension på den nya lådan inom en snar framtid här på swec.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Aha, men är P180b också djupare och bredare som P182? Det är ju faktiskt en bra fördel då grafikkort bl a har blivit kraftigt större.

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

tror faktiskt jag avbeställer vanliga p180 som jag beställt.
Smidig kabeldragning är skäl nog att vänta en vecka eller två.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hittar inte chassit på de "vanliga" webbutikerna, har ni nån länk till nån online store som har chassit?

/J

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Tycker P190 lådan ser intressant ut, dock i största laget men man verkar ju få in 2x 8800gtx utan att ta bort övre hddracket.

Ang P182 visst det e smart med vattenkylnings hål men vafan lär inte vara speciellt många som köper den för just det när den redan är en utav dom stabilaste miditower lådorna när det kommer till kylning/ljudnivå.
Kabeldragningen är iaf ett stort +.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeppo_ny
Hittar inte chassit på de "vanliga" webbutikerna, har ni nån länk till nån online store som har chassit?

/J

Den verkar inte riktigt ha 'kommit' än. Den verkar iaf finnas på MJ Multimedia:

http://www.mjmultimedia.se/produktinfo.php?id=UDE4MiBFVQ==

dock med noll produkter i lager och leverans 11/4.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Tycker P190 lådan ser intressant ut, dock i största laget men man verkar ju få in 2x 8800gtx utan att ta bort övre hddracket.

Ang P182 visst det e smart med vattenkylnings hål men vafan lär inte vara speciellt många som köper den för just det när den redan är en utav dom stabilaste miditower lådorna när det kommer till kylning/ljudnivå.
Kabeldragningen är iaf ett stort +.

Jag tycker också P190 verkar intressant. Tyvärr tror jag den ska levereras med två chassin vilket i sånna fall skulle göra lådan lite väl dyr; och man hör ju sällan folk rekommendera antecs chassin. Om den (som antecs tidigare lådor) levereras utan nätagg blir den genast ännu mer intressant. Den dröjer nog tyvärr lite, till skillnad från P182 som jag gissar ses i butikerna redan nu i Aprill.

/Joe

Permalänk
Medlem

På vissa bilder från mässor så verkar det som att 5 1/4 utymmet inte är uppdelat (ni vet: ett fack är för sig) som på den gamla men på bilderna från Antecs hemsida verkar de vara det.

Jag skall inhandla ett då det min kylare behöver komma upp lite mer så den hamnar bättre i höjd med utblåset.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om P182 Special Edition kommer till Sverige? Jag skulle gärna ha en.

Permalänk
Medlem

Bra fråga Didonk - jag är oxå lite småsugen

En grej till: enligt SilentPCReview så säljs det P180 lådor som har alla förbättringarna som skall finnas i P182! Så är det någon som köpt en P180 nyligen, men "fått en P182"?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Bra fråga Didonk - jag är oxå lite småsugen

En grej till: enligt SilentPCReview så säljs det P180 lådor som har alla förbättringarna som skall finnas i P182! Så är det någon som köpt en P180 nyligen, men "fått en P182"?

Jag köpde en på pcciy i Uppsala P180B fick en P182

-----> http://hem.passagen.se/tnl/P182.JPG

Visa signatur

GIGABYTE Z77X-UD3H|Intel Core i7 3770k@3,90 GHz|Corsair Cooling Hydro H100 |Corair Vengeance 16 GB DDR3 1600Mhz|GTX780 x 2 6GB| 250 SSD +300+400+400 GB HD | Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Medlem

Det va som f*n! Tack för bekräftelsen Riddick.

Edit: Nu när du är en av de få som verkligen har lådan... vad tycker du om den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )oe
Det va som f*n! Tack för bekräftelsen Riddick.

Edit: Nu när du är en av de få som verkligen har lådan... vad tycker du om den?

Den kyler bra och i bak så kan man ställa in fläkthastigheten det är tre lägen
Det låter mycket på högsta läget på första läget är det tyst. Jag mycket nöjd med
min P182

Visa signatur

GIGABYTE Z77X-UD3H|Intel Core i7 3770k@3,90 GHz|Corsair Cooling Hydro H100 |Corair Vengeance 16 GB DDR3 1600Mhz|GTX780 x 2 6GB| 250 SSD +300+400+400 GB HD | Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Medlem

En kompis som beställde från komplett verkar med ha fått en "182" då det är vattenkylningshål där med. Jag tyckte även där att kabeldragningen blev knepig, svårt att få det snyggt. i övrigt tycker jag att det var bra, en bättre manual hade man kunnat önska.

Permalänk
Medlem

Mikx eller Riddick, skulle ni kunna ta några bilder på hur lådan ser ut på "bortre" långsidan (dvs inte den sidan man installerar komponenterna från) med sidoluckan borttagen?
Skulle vilja se om det framgår mer hur de tänkt med kabeldragning bakom moderkortet osv...

Vore jättetacksam!

*edit*
Nevermind: hittade en OK bild här:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=37210

Det finns alltså ett snyggt hål upp där bakom moderkortet, men det verkar lite för litet för att få genom alla kablar där som jag helst skulle vilja: Varför dra upp en massa kablar mitt i vägen som dessutom blockar luftflöde? Anandtechrecensionen är riktigt slarvig här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Även Webhallen verkar ha fått in en sändning P180B med "uppgraderingar". Jag köpte och hämtade ett härom dagen i butiken på Sveavägen och blev något småförtjust överraskad när jag packade upp chassit hemma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metaphor
Även Webhallen verkar ha fått in en sändning P180B med "uppgraderingar". Jag köpte och hämtade ett härom dagen i butiken på Sveavägen och blev något småförtjust överraskad när jag packade upp chassit hemma.

vad står det på kartongen/manualen? P180B?
Verkar ju som P182 är P180B men med nytt namn för att sälja mer?

Permalänk
Medlem

Som det verkar så är det enda som verkar skilja P182 mot P180 (om man får tag i den nya) färgen! P182 är "gun metal grey" medan P180 är vanlig alu eller svart.

...

Ni som fått nya lådan: finns det nått sätt att dra ström direkt till hårddiskarna i undre racket, dvs förbi undre fläkten på något vis?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ni som fått nya lådan: finns det nått sätt att dra ström direkt till hårddiskarna i undre racket, dvs förbi undre fläkten på något vis?

I P182 finns det möjlighet till det:

Större bild:

Hittade en bra bild på det från P190:

Permalänk
Medlem

Nice, tack för infon

Undrar varför inte Swec utnyttjade det i P182SE recensionen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lustigt att det är så pass stor skillnad i pris på P180 och P182 när vissa får P182 fast de beställt P180.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Geeks
SweClockers

GeleGrodan: Hur hade du tänkt dra kablarna direkt från nätaggregatet till hårddiskarna utan att gå genom den övre delen av chassiet? Dedär lilla hörnet, som jag tror du tänker på, kan knappt hålla en enda kabel. Dessutom är hörnen ganska vassa där.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Lustigt att det är så pass stor skillnad i pris på P180 och P182 när vissa får P182 fast de beställt P180.

Skiljer just nu ca 100:- enligt prisjakt, lär ju bli mindre skillnad när mer butiker får in den. Den som är testad här är ju "SE" och kostar mer.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
GeleGrodan: Hur hade du tänkt dra kablarna direkt från nätaggregatet till hårddiskarna utan att gå genom den övre delen av chassiet? Dedär lilla hörnet, som jag tror du tänker på, kan knappt hålla en enda kabel. Dessutom är hörnen ganska vassa där.

Eh, jag har en P180 rev.2 och där har jag dragit strömmen till hårddiskarna via de små hörnen som verkar vara ännu mindre än de på bilden.
Bara att peta ner kabeln en sladd åt gången (om man kör osleevat).
Går att sätta dit volvo-list efteråt för att skydda kablarna.
Du ska inte vara så negativ.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Någon som vet, är p182 SE likadant invändigt och prestationsmässigt som vanliga svarta p182? elelr är de 2 olika modeller?

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michieff
Någon som vet, är p182 SE likadant invändigt och prestationsmässigt som vanliga svarta p182? elelr är de 2 olika modeller?

Dom är likadana förutom färgen och lampan i SE modellen.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM