Apple bäst i omskakande test

Permalänk
Medlem

Apple bäst i omskakande test

Så lyder rubriken hos DN.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=639002&rss=139...

Jag tycker inte det var helt oväntat att Macen var slagtåligast, hårddisken har ju Sudden motion sensor som parkerar läshuvudet vid fall.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

vad är det för märkligt test. IBM har väll bäst skydd. ta bara deras patenterade anti-crash system. (Active Protection System / automatic hard drive protection technology). IBM hårddisk skydd är världsledande, (knappt aldrig hört om Apples HD-skydd).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Ptja, det är gjort av Statens provningsinstitut, de brukar veta vad de gör.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

edit. lite roligt (och verkligen oväntat) att Toshiba var en av de 4 bästa på att ta stryk, (IBM, Dell och Apple var dom andra tre, och rätt självklara på bygg-kvaliten).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

PC World testar Toshiba Tecra.

http://www.youtube.com/watch?v=u2lERxnqF54

Ingen som har hittat testet så att man vet vilka datorer det gäller?

Permalänk

Länk till orginalartikeln: http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=247
Där finns även en tabell om vilka datorer det rör sig om. http://web2.testfakta.se/downloads/Laptop-april2007.pdf

Nå, jag är inte förvånad att Apple har bra kvalite.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Märkligt att tillverkarna får en anmärkning i testet då datorn stängs av vid för kraftiga vibrationer, det lär ju vara så för att skydda hårdvaran.

Permalänk
Avstängd

striltätt (vattentätt) tangentbord borde finnas på alla nya +medelklass laptops. (finns inget värre när ens 4-åriga dotter vill sitta med saften bredvid datorn, i of får hon aldrig det heller. he he).
dom har säkert testat tonnvis med plast/gummi-film under tangentbordet, (men inget verkar bli ok nog). kan man flyga till månen, borde man kunna få fram ett vatten/striltätt-skydd tycker man.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

I stöttålighetstestet tillskrivs Apple felaktigt vinnartiteln, de andra fick minus för att de stänger av för att skydda datorn. Man får vara bra naiv om man vill kalla datorn som tydligen inte har denna funktionen "vinnare" med avsaknaden av en skyddsfunktion som motivering.
Alltså: I stöttålighetstestet är det oavgjort mellan Apple/Dell/IBM/Toshiba.
Batteritestet vinner apple.
Skärmtestet vinner Toshiba/ÌBM.

Testet är gjort av Sveriges tekniska forskningsinstitut - inte slutsatserna i artikeln.
Artikeln var synnerligen dålig och slutsatsen att apple var bäst är inte något de refererar till Sveriges tekniska forskningsinstitut om - det är deras eget påfund.

Edit: Läste pdf-filen nu. Lite tydligare blev det, men vad baseras "poängen" på?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
vad är det för märkligt test. IBM har väll bäst skydd. ta bara deras patenterade anti-crash system. (Active Protection System / automatic hard drive protection technology). IBM hårddisk skydd är världsledande, (knappt aldrig hört om Apples HD-skydd).http://img87.imageshack.us/img87/4543/vader1uk0.gif

En ledtråd kan ju annars vara att det brukar gå att licensiera patenterad teknologi. Något som apple har gjort från IBM.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
I stöttålighetstestet tillskrivs Apple felaktigt vinnartiteln, de andra fick minus för att de stänger av för att skydda datorn. Man får vara bra naiv om man vill kalla datorn som tydligen inte har denna funktionen "vinnare" med avsaknaden av en skyddsfunktion som motivering.
Alltså: I stöttålighetstestet är det oavgjort mellan Apple/Dell/IBM/Toshiba.
Batteritestet vinner apple.
Skärmtestet vinner Toshiba/ÌBM.

Testet är gjort av Sveriges tekniska forskningsinstitut - inte slutsatserna i artikeln.
Artikeln var synnerligen dålig och slutsatsen att apple var bäst är inte något de refererar till Sveriges tekniska forskningsinstitut om - det är deras eget påfund.

Edit: Läste pdf-filen nu. Lite tydligare blev det, men vad baseras "poängen" på?

Mja, om man nu håller på med ett arbete som inte är sparat och maskinen åker i golvet och den stänger av sig går ju arbetet förlorat. Således är det ju ett litet minus, även om det i sig kan vara en bra funktion.

Permalänk
Medlem

På tiden att någon utför ett test på bärbara som inte i förstahand fokuserar på några Mhz hit och dit. Alla kan eller känner någon som kan läsa och tolka de tekniska specifikationerna för olika modeller. Däremot är det betydligt svårare att "läsa" sig till byggkvalitet och verklig batterikapacitet. Speciellt i dag då många köp av datorer sker vi nätet där specifikationerna är lätta att tillgå men då det av naturliga orsaker är svårt att känna och klämma på produkten.

För de flesta människor räcker det gott med en C2D, 1-2GB RAM, Medel grafik osv... Dock kan ett dåligt tangentbord, skärm eller bristande kvalitet i övrigt försöra hela upplevelsen av den nyligen inköpta produkten. Mitt råd är att fokus bör om inte helt förskjutas från datorns prestanda åtminstånde i högre grad återspegla även andra aspekter.

Permalänk

Jag tror inte att det är en slump att testets lättaste dator klarat sig bäst och den tyngsta sämst (i stöttestet). Rent intuitivt känns det som om man tar exremfallen:

Släpp en 17" laptop i golvet på 4kg eller en 12" ultra-portabel. Borde bli mindre krafter på något sätt i den lättare datorn?

Fast jag kan inte riktigt motivera det fysikaliskt sett ...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
Jag tror inte att det är en slump att testets lättaste dator klarat sig bäst och den tyngsta sämst (i stöttestet). Rent intuitivt känns det som om man tar exremfallen:

Släpp en 17" laptop i golvet på 4kg eller en 12" ultra-portabel. Borde bli mindre krafter på något sätt i den lättare datorn?

Fast jag kan inte riktigt motivera det fysikaliskt sett ...

1;a man får lära sig i Fysik A .....F = m x g....(ju större massa, ju mer kraft (Force), (g är gravitationen).

men undrar vilken Dell dator dom släppte (har inte orkat läsa hela testet). dom väger oftast lite mera.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

bara fråga... "Under testet var ljusstyrkan inställd på max och den trådlösa nätverksuppkopplingen var aktiverad. Datorer testades med en testprogramvara, 3DMark06(Mac med motsvarande program). Tiden togs från det att datorn kopplades på tills den stängde av sig själv eller att programvaran stannade."

går alla dessa datorer att få lika ljusstarka, annars om någon skärm går att få mer, drar ju detta mer på den datorns batteri. Sen lite nyfikne bara, vad för program kan de ha använt sig av på Mac?

Permalänk

Japp Danne jag håller med om att det var en konstig inställning. De hade ju testat Inspiron 6400 med 9cells batteri och jag vet att den egentligen brukar ha bättre batteritid än Macbooken vid normalt användande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
1;a man får lära sig i Fysik A .....F = m x g....(ju större massa, ju mer kraft (Force), (g är gravitationen).

men undrar vilken Dell dator dom släppte (har inte orkat läsa hela testet). dom väger oftast lite mera.

Om ni läser på stöttestet så står det 75G(och uppåt) vilket borde tyda på att de utsatt alla datorer för en lika stor stöt så f=m*g borde inte vara av relevans just i detta fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
1;a man får lära sig i Fysik A .....F = m x g....(ju större massa, ju mer kraft (Force), (g är gravitationen).

men undrar vilken Dell dator dom släppte (har inte orkat läsa hela testet). dom väger oftast lite mera.

Skulle vilja säga att i detta scenario är F=m*g*h det som är bäst att använda, eftersom att så fort vi har ett fallande objekt kommer kraften vid kollision öka med avståndet mellan objekten som kolliderar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

"- För många användare är batteritiden viktig. Det är inte så roligt att sitta och jobba på tåget och datorn plötsligt slocknar" -Jens Tunare (testledaren på SP). För att vara testledare vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är det sannerligen ett jävligt dassigt uttalande, milt sagt.

Men å andra sidan så är det bara en i mängden (flera av dessa listade av tidigare posts) av tveksamheter i testen...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
"- För många användare är batteritiden viktig. Det är inte så roligt att sitta och jobba på tåget och datorn plötsligt slocknar" -Jens Tunare (testledaren på SP). För att vara testledare vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är det sannerligen ett jävligt dassigt uttalande, milt sagt.

Men å andra sidan så är det bara en i mängden (flera av dessa listade av tidigare posts) av tveksamheter i testen...

På vilket sätt är det "dassigt" att säga att batteritiden är viktig för många användare?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
På vilket sätt är det "dassigt" att säga att batteritiden är viktig för många användare?

"- För många användare är batteritiden viktig. Det är inte så roligt att sitta och jobba på tåget och datorn plötsligt slocknar"

Att datorrn plötsligt slocknar pga att batteriet tar slut är inget som händer i verkligheten. Jag kan inte se hur någon kan missa batterivarningar när det håller på att ta slut.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
"- För många användare är batteritiden viktig. Det är inte så roligt att sitta och jobba på tåget och datorn plötsligt slocknar" -Jens Tunare (testledaren på SP). För att vara testledare vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är det sannerligen ett jävligt dassigt uttalande, milt sagt.

Men å andra sidan så är det bara en i mängden (flera av dessa listade av tidigare posts) av tveksamheter i testen...

Dessutom har alla riktiga tåg, där jag bor, har 230V strömuttag som det går jättefint att plugga in datorn i. Jag vet ej vad han bor eller om han räknar spårvagn som ett tåg.

Annars har han rätt i att batteritiden har stor betydelse för många när de köper en dator, ingen vill ha en dator med kass batteritid.
Fast om detta skall tillhöra kvalite är tveksamt, istället skulle de jämföra med utlovad batteritid och se vilka som håller den och vad som händer med batterierna då de blir gamla.
Har burken ett bättre grafikkort så är det ju inte konstigt att batteritiden blir lidande. Detta kan man inte kalla för en kvalitesbrist eller räkna med den faktorn som det, för då skulle man kunna säga att datorerna de "enklare" grafikkorten led av kvalitesbrist, när det gäller att köra tyngre grafiska applikationer utan hack.
Däremot att jämföra batteritiden på liknande datorer går dock fint att göra, d.v.s. att de har samma processor, grafikkort och lika bra skärm etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Dessutom har alla riktiga tåg, där jag bor, har 230V strömuttag som det går jättefint att plugga in datorn i. Jag vet ej vad han bor eller om han räknar spårvagn som ett tåg.

Annars har han rätt i att batteritiden har stor betydelse för många när de köper en dator, ingen vill ha en dator med kass batteritid.
Fast om detta skall tillhöra kvalite är tveksamt, istället skulle de jämföra med utlovad batteritid och se vilka som håller den och vad som händer med batterierna då de blir gamla.
Har burken ett bättre grafikkort så är det ju inte konstigt att batteritiden blir lidande. Detta kan man inte kalla för en kvalitesbrist eller räkna med den faktorn som det, för då skulle man kunna säga att datorerna de "enklare" grafikkorten led av kvalitesbrist, när det gäller att köra tyngre grafiska applikationer utan hack.
Däremot att jämföra batteritiden på liknande datorer går dock fint att göra, d.v.s. att de har samma processor, grafikkort och lika bra skärm etc.

Synd att alla inte bor där du bor då. Senast jag åkte med tågen som går där jag bor, på national railway, så fanns det inga kontaktuttag. Att tågen är i samma ålder som drottningen kanske är svaret.

När ett batteri blir gammalt kommer det tillslut att dö, detta är gör alla batterier utav denna typ och eftersom det är ganska få tillverkare utav celler till batterierna så har de flesta datorer har alltså samma sorts batteri och ofta utav samma tillverkare. Att mäta kvalitetet på batterier i ett datortest angånde batteritid är alltså helt meningslöst. Då alla har samma kvalitet, eftersom alla har samma tillverkare.

Om en burk drar mycket batteri och har kort batteritid är det minus hur många argument du än har angånde bra grafikkort. Dålig batteritid är alltid dålig batteritid. Däremot för konsumenten kanske grafikkort är högre prioritat än batteritid. Men dålig batteritid i datorn är fortfarande ett minus om batteritidstest görs.

Permalänk
Inaktiv

Men är det inte lite orättvist att köra ett 3D-mark test när man jämför batteritiden... om någon dator har ett intel och en annan ett riktigt(ett separat grafikkort bör dra mer eller?). Borde testat under samma förutsättningar. (Men nu vet jag iof inte om alla hade samma grafikkort). eller tänker jag konstigt? :/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
"- För många användare är batteritiden viktig. Det är inte så roligt att sitta och jobba på tåget och datorn plötsligt slocknar"

Att datorrn plötsligt slocknar pga att batteriet tar slut är inget som händer i verkligheten. Jag kan inte se hur någon kan missa batterivarningar när det håller på att ta slut.

Datorn stängs förövrigt inte av helt utan sätts i något slags viloläge så man förlorar inget även om batteriet tar slut.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Synd att alla inte bor där du bor då. Senast jag åkte med tågen som går där jag bor, på national railway, så fanns det inga kontaktuttag. Att tågen är i samma ålder som drottningen kanske är svaret.

När ett batteri blir gammalt kommer det tillslut att dö, detta är gör alla batterier utav denna typ och eftersom det är ganska få tillverkare utav celler till batterierna så har de flesta datorer har alltså samma sorts batteri och ofta utav samma tillverkare. Att mäta kvalitetet på batterier i ett datortest angånde batteritid är alltså helt meningslöst. Då alla har samma kvalitet, eftersom alla har samma tillverkare.

Om en burk drar mycket batteri och har kort batteritid är det minus hur många argument du än har angånde bra grafikkort. Dålig batteritid är alltid dålig batteritid. Däremot för konsumenten kanske grafikkort är högre prioritat än batteritid. Men dålig batteritid i datorn är fortfarande ett minus om batteritidstest görs.

Alla batterier av alla typer dör någon gång precis som allt annat
Sen borde de mena svenska järnvägar och inte utländska även om jag kan hålla med dig att det är inte alls säkert att det finns eluttag.

Dock har jag för mig att det inte går att stänga av strömsparläget på en Macbook i OSX eller?
Så då kan man fråga sig om de lyckades göra det.

Och danne nej du tänker inte alls konstigt utan testet verkar vara ovanligt dumt utformat i delar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Alla batterier av alla typer dör någon gång precis som allt annat
Sen borde de mena svenska järnvägar och inte utländska även om jag kan hålla med dig att det är inte alls säkert att det finns eluttag.

Dock har jag för mig att det inte går att stänga av strömsparläget på en Macbook i OSX eller?
Så då kan man fråga sig om de lyckades göra det.

Och danne nej du tänker inte alls konstigt utan testet verkar vara ovanligt dumt utformat i delar.

Är inga som helst problem att stänga av strömsparläget på en macbook i OSX. (Sitter på en sådan atm)

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Är inga som helst problem att stänga av strömsparläget på en macbook i OSX. (Sitter på en sådan atm)

Ok, my bad.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!