kan hårddiskens inehåll räddas?

Permalänk

kan hårddiskens inehåll räddas?

Hej alla på sweclockers.

Idag hände en mycket tråkig sak. Jag var på väg hem från en kompis som hade lånat min hårddisk, och på vägen hem brister plastpåsen och hårddisken dunsar i marken. Väl hemma så provar jag att koppla in hårddisken och den verkar gå igång, men till min förfäran så tror jag att läshuvudet skrapar i och därför kan den ej ansluta sig till windows.

Jag letade lite på internet angående "Data recovery" men det kostar ju lika mycket som en ny hårddisk. Det fanns en del småviktiga saker på hårddisken som hade varit bra att spara. Så nu undrar jag: Finns det något annat sätt att rädda infromationen på hårddisken eller är det bara att gilla läget och köpa en ny?

Hårddisken är en: 250 GB One Technology Aludisk. Strax äldre än två år, vilket innebär att garantin inte finns kvar.

Ledsen för lite stavfel i rubriken...

Permalänk
Medlem

Den disken är historia tyvärr. Men om du kollar min sig så finns det recovery program att ladda ner som inte kostar något men tror inte att det kommer att fixa det då läshuvudet har tagit i skivan och därigenom fysiskt förstört den så det inte går att läsa med den armen eller skivan.

Permalänk
Medlem

Testa att sätta den som slave. gjorde jag på en trasig disk, då kanske du hinner få över allt det viktiga innan hdd'n är helt borta. värt ett försök.

Permalänk
Medlem

skrapar läshuvet så är skadad redan skedd.

Permalänk
Medlem

Om du hostar upp ca 10 lakan kan du få en enkel recovery, även för vissa delar på disken som är fysiskt skadade, men inte helt förlorade. Men jag antar att informationen på den disken inte är värd 10 lax :/
http://ahlbergdata.se/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

http://www.ibas.se/datarekonstruktion/data-recovery-clinic

du är välkommen in till oss i clinic! skulle vi inte kunna rädda datan behöver du inte acceptera recovery:n och det kostar dig nada.

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr som andra, att HD'n är räddningslöst förlorad. Men

om du vill göra ett försök själv innan du lämnar den till återvinning, så...

Sannolikt har läs/skrivarmen halkat över kanten på magnetskivan och tar sig inte tillbaka själv. Skruva upp chassiet och tag ur själva HD'n. Stöt den med en långsida ner mot en bordskant, halvhårt. Sätt in den som intern i PC'n och prova. (Sannolikt är det en PATA HD)

Upprepa detta igen några gånger, på andra långsidan. Jag har lyckats få igång flera HD på det sättet, för att rädda innehållet.

Men.... använd aldrig HD'n mer, om du lyckats få igång den. Mekaniken är skadad.

Visa signatur

Gudrun1