Permalänk
Medlem

Köpråd router

Hej!

Har just nu router från telenor som ingick ("Telenor wifi-router i4882") men som snart ska börja kosta, så tänkte det är dags skaffa en egen. Den har egentligen funkat och antar den är inte något high-end, så antar jag inte behöver värsta-värsta routern. Har dålig koll på nätverk och routrar så skulle vilja ha lite köpråd.

Vill den ska klara 1000/1000, har tre uttag för sladd och inte sämre WIFI-signal än den från telenor.
Gör inget speciellt nätverksrelaterat, spelar spel, streamar från diverse streamingtjänster, på WIFI:et kommer 2 mobiler och kanske någon laptop vara anslutna till.
Den ska ligga i ett "mediaskåp" så kan inte särskilt "djup" (men finns plats på längd och bredden) eller gå för varmt (men kan se ut som ett rymdskepp då den inte syns). Har inte direkt någon budget, men vill lägga en rimlig summa och kan betala mer om det tillkommer någon bra funktion.

Visa signatur

9800X3D, RTX 5080 | AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Hm, när jag kollar lite så ser antennerna fasta ut? Har ju tyvärr ingen plats på "djupet", då den ska ligga i ett media-skåp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Hm, när jag kollar lite så ser antennerna fasta ut? Har ju tyvärr ingen plats på "djupet", då den ska ligga i ett media-skåp.

Man kan inte ställa den på höjden då ?
Vet inte hur ditt skåp är utformat men du kan ju mäta hur stort det är så blir det lättare att rekommendera något.

Denna borde dock gå in i de flesta utrymmen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7015354.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Man kan inte ställa den på höjden då ?
Vet inte hur ditt skåp är utformat men du kan ju mäta hur stort det är så blir det lättare att rekommendera något.

Denna borde dock gå in i de flesta utrymmen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7015354.

Mätte nu till ca 25x20x9 cm. Så går nog icke med den första iaf.
Har ju plats med en större än den andra, tänker det kanske blir bättre signal om den har antenner?

Om jag letar upp någon som får plats, med antenner i +1000 kr klassen, så bär den täcka mina behov? Eller finns det vissa routrar som är betydligt bättre än andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UniFi Cloud Gateway Ultra och en passande AP placerad strategiskt i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Mätte nu till ca 25x20x9 cm. Så går nog icke med den första iaf.
Har ju plats med en större än den andra, tänker det kanske blir bättre signal om den har antenner?

Om jag letar upp någon som får plats, med antenner i +1000 kr klassen, så bär den täcka mina behov? Eller finns det vissa routrar som är betydligt bättre än andra.

Den första har dock dimensionerna "Dimension / Weight: 233 x 137 x 53mm / 761 g" så den borde få plats.

Ja i princip.
Jag skulle säga att ASUS oftast har bättre räckvidd än de andra enligt erfarenheter men deras senaste modeller har jag haft väldiga stabilitetsproblem med så undviker helst vanliga "konsument" prylar för nätverk numera. De har oftast hemsk programvara som är väldigt långsam och buggig dessutom även fast produkten i sig har "snabb" hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Den första har dock dimensionerna "Dimension / Weight: 233 x 137 x 53mm / 761 g" så den borde få plats.

Ja i princip.
Jag skulle säga att ASUS oftast har bättre räckvidd än de andra enligt erfarenheter men deras senaste modeller har jag haft väldiga stabilitetsproblem med så undviker helst vanliga "konsument" prylar för nätverk numera. De har oftast hemsk programvara som är väldigt långsam och buggig dessutom även fast produkten i sig har "snabb" hårdvara.

Såg de måtten också, men måste vara utan antennerna? Får inte ihop det annars.

Men ska kika runt lite, känner jag har lite mer kött på benen nu. Tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en liten router utan WiFi och sen köper du accesspunkter och placerar där du behöver, vilket troligen blir en.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Såg de måtten också, men måste vara utan antennerna? Får inte ihop det annars.

Men ska kika runt lite, känner jag har lite mer kött på benen nu. Tack för hjälpen

Du kan ställa den på höjden med antennerna pekande längs med undersidan eller vad man ska säga så hela routern blir avlång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

UniFi Cloud Gateway Ultra och en passande AP placerad strategiskt i hemmet.

Skrivet av nu1mlock:

Köp en liten router utan WiFi och sen köper du accesspunkter och placerar där du behöver, vilket troligen blir en.

Ska kika in det här alternativet också, tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Du kan ställa den på höjden med antennerna pekande längs med undersidan eller vad man ska säga så hela routern blir avlång.

Aha, trodde antennerna var "fasta" liksom, då skulle den funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Går också i tankar att köpa ny router men osäker på vilken, har idag en asus ac86u som uppfyller alla behov nedan förut att VPN inte funkar längre i den..och tänkte byta ut till en ax86u.

Men har hört om unifi express som också ska vara en bra router. Tanken är att köra VPN i routern och hur lång wifi räckvidd det då den har inbyggda antenner.

Som det är idag 140m2 en halvplans villa och 250mbit/s, skulle en unifi express kunna fylla ut det behovet tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden.
Går också i tankar att köpa ny router men osäker på vilken, har idag en asus ac86u som uppfyller alla behov nedan förut att VPN inte funkar längre i den..och tänkte byta ut till en ax86u.

Men har hört om unifi express som också ska vara en bra router. Tanken är att köra VPN i routern och hur lång wifi räckvidd det då den har inbyggda antenner.

Som det är idag 140m2 en halvplans villa och 250mbit/s, skulle en unifi express kunna fylla ut det behovet tro?

Jag köpte en Unifi express åt släktingar jag hjälper och är inte så imponerad över den. Väldigt klen CPU och därefter mindre funktioner i denna modell mot andra. Sen har de inte släppt någon uppdatering sedan 7 månader tillbaka.
Skulle köpt Unifi Express 7 i så fall eller Dream Router 7. Alternativt en ren gateway + en AP 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag köpte en Unifi express åt släktingar jag hjälper och är inte så imponerad över den. Väldigt klen CPU och därefter mindre funktioner i denna modell mot andra. Sen har de inte släppt någon uppdatering sedan 7 månader tillbaka.
Skulle köpt Unifi Express 7 i så fall eller Dream Router 7. Alternativt en ren gateway + en AP 😊

Tack för input, får ta och kolla på express 7 istället är mer framtidssäker.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc