Nostalgikick. Vill kommaut på nätet med OS/2

Permalänk
Medlem

Nostalgikick. Vill kommaut på nätet med OS/2

Har en gammal burk som jag tänkte testa installera OS/2 som operativ. Går det att komma ut på nätet med ett sånt OS om man har Telia ADSL och router med dynamisk tilldelning av IP-adress?

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Avstängd

Jag har inte själv detta OS, men rent krasst så räcker det att operativsystemet har stöd för IP och förstår sig på din fysiska anslutning(seriellt modem, nätverkskort m.m).

Själv har jag en Windows 3.11 i VMware miljö som kan surfa med IE 5.01 eller Netscape Navigator. Behövde ett IP tillägg ifrån Microsoft och sedan så gick det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Nätverksstöd
En annan viktig komponent i OS/2 var nätverksstödet, allt från stordatorkoppling via 3270 till TCP/IP stöddes efterhand. När TCP/IP introducerades till OS/2 var det en tilläggsprodukt men i senare versioner ingick det. OS/2 fungerade även som server, Microsofts produkt LAN Manager byggde på OS/2 precis som IBMs senare produkt LAN Server. Det var i LAN Server-produkten som det mer avancerade filsystemet HPFS386 följde med.

För att göra ett gemensamt gränssnitt mot nätverkshårdvaran skapades NTS/2, Network Transport Services/2 och LAPS, LAN Adapter Protocol Services, som senare ersattes av MPTS, Multi Protocol Transport Services. OS/2 stödjer NetBIOS (eller SMB), TCP/IP, Novell IPX/SPX, TCPBEUI (NetBIOS över TCP/IP), LANtastic, DECnet, Banyan Vines, 802.2/SNA och AppleTalk.

Person2Person var en produkt för samarbete över nätverk, en peer-to-peer-lösning för arbetsgrupper med stöd för gemensamt chatrum, video, delat anteckningsblock och filöverföring som följde med OS/2 Warp.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Och de versioner som hadde inbyggt nätstöd var warp connect som är en variant av warp 3 och sen hadde warp 4 det inbyggt från början.

Lan manager bygger inte på OS/2 i botten utan på 3Coms 3plusOpen. Denna kod köptes upp av microsoft och utvecklades sedan för att kunna köras ovanpå OS/2 som vid den tiden var ett samarbete mellan IBM och Microsoft. När det samarbetet sprack tog MS sina delar och det blev basen till NT. IBM vidareutvecklade på egen hand Warp och Lan Server

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

OS/2 stödjer TCP/IP så vitt jag vet, så ja, visst går det.

Permalänk