Microsofts framtida operativsystem enbart 64 bit

Permalänk
Medlem

hade microsoft något val över huvudtaget? det nya lär väl kräva mer än 4GB minne och då också 64bitar. med tanke på ökningen av minnes behov i nya versioner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
64-bit ger nog inte så stor prestandafördel. Där man vill ha prestanda så försöker man väl köra i SSE-läget. SSE4 som ska komma i processorerna verkar intressant.

Vissa saker rör sig ju lite snabbare i 64 bitar, samt att 4 gb gränsen börjar bli dryg.

Permalänk

Fasiken på tiden!
Jag tycker att de var fega som inte släppte vista enbart i 64, fast de är väl mer intresserade av att tjäna kosing än att driva på utvecklingen

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

About f***ng time!

Det är helt vansinnigt att det knappt finns spel/program eller ens drivrutiner som fungerar i 64-bit trots att alla processorer idag är byggda för 64-bit.

Brukar inte gilla microsofts små monopolpåhitt men att tvinga fram 64-bits mjukvara är mer än välkommet.

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt. Den enda maskin hos mig som inte klarar 64 är nog laptopen. No big deal. Har hunnit köpa nytt innan nästa OS dundrar in.

Permalänk
Avstängd

äntligen 8gb i desktop datorn.
eller 16gb eller....
nästa OS...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag undrar om det är någon uppenbar skillnad för en Core 2 Duo (låt säga E6600) ägare mellan att köra Win XP i 32 vs 64 bit?

Ställer det högre krav på minne eller vad annars handlar den här minne-diskussionen om?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk

Intressant vad marknadsföring och namn på processorn betyder. Det var någon som tvekade att köpa Intels C2D cpu för att han/hon inte trodde den stödjer 64-bit. AMD har sedan 2003(eller 2004?) haft 64 i namnbeteckningen i sina processorer medan Intel aldrig har haft eller kommer att ha det. Visst, man klarar sig utan 64-bits OS idag men så länge den går att köra i 32-bit så är det helt ok.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Windows ME och sen Windows 2000 då?

Hoppas du skojar. Windows ME var ju 9x divisionen som skötte. Windows 2000 var ju NT5. Windows XP sen var ju NT5.1. NT med nytt grafiskt lullull och DX-stöd.

Tror inte att Vista har så stora brister att de släpper ett helt nytt OS kort efter som de gjorde med 2000 och XP.

Millenium borde inte få räknas med alls. Bara något kommersiellt skit att lura alla okunniga med. De två värsta sakerna med NT och 9x tillsammans.
Låst vad gäller hårdvara, dålig kompatibilitet och krascher...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jippie!
Det går bara frammåt när någon faktiskt börjar gå frammåt. Skönt att vår älskade/hatade gigant börjat röra på fötterna gällande detta.

Men men.. det är ju en övergångstid för allt, men man blev nästan orolig för att ingen skulle göra något i tid, så vi istället touchade nästa övergång, den till 128-bitar

Men säg mig nu, vad menas med 32-bitar och 64-bitars OS och processor och allt sånt? Förutom det uppenbara.. Fysiskt, eller i konstruktionen, vad är det som förändrats?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Millenium borde inte få räknas med alls. Bara något kommersiellt skit att lura alla okunniga med. De två värsta sakerna med NT och 9x tillsammans.
Låst vad gäller hårdvara, dålig kompatibilitet och krascher...

Körde ME på en K6-2 500Mhz med ett VIA-chippat moderkort & det fungerade kalas.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Millenium borde inte få räknas med alls. Bara något kommersiellt skit att lura alla okunniga med. De två värsta sakerna med NT och 9x tillsammans.
Låst vad gäller hårdvara, dålig kompatibilitet och krascher...

Din jämförelse är en aning skev eftersom Millenium var ett upphotad Win 98 och baserades på FAT32 och inte på NTFS som NT4 och Win 2000 gjorde. Jag använde Millenium på en gammal XP 1600+ med en hel del kompabilitetsproblem och jag avinstallerade skiten snabbt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Trevligt trevligt. Den enda maskin hos mig som inte klarar 64 är nog laptopen. No big deal. Har hunnit köpa nytt innan nästa OS dundrar in.

Nu blir jag besviken på dig, fy skäms. Vad för sorts mac människa är du

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Din jämförelse är en aning skev eftersom Millenium var ett upphotad Win 98 och baserades på FAT32 och inte på NTFS som NT4 och Win 2000 gjorde. Jag använde Millenium på en gammal XP 1600+ med en hel del kompabilitetsproblem och jag avinstallerade skiten snabbt.

hehe visst kan man göra denna jämförelse. Sorry, jag tänkte mig inte för när jag skrev.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

64-bits program drar mer minne än 32-bits program.

64-bits program körs sällan snabbare än 32-bits program. I vanlig desktop-miljö så ger 64-bits knappt något alls. 64-bit kan ge något i algoritmer, codecs, vetenskapliga grejer, etc.

64-bits räcker gott och väl. 128-bits behöver vi verkligen inte och lär inte behöva det på ett väldigt bra tag framöver.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
64-bits program drar mer minne än 32-bits program.

64-bits program tillåter mer minne i datorn, något som vi lär ha ett behov av efter 2008. 2GB börjar bli mer och mer standard nu, vi kan ju räkna med att 4gb+ är standard vid 2009, då vill vi helst även slippa 32bit och dess begränsningar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra att det enbart ska komma 64bitars opperativsåstem så att mjukvarumarknaden tvinges till att göra fler prudukter som fungerar i 64bitarsvariationer

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hoppas du skojar. Windows ME var ju 9x divisionen som skötte. Windows 2000 var ju NT5. Windows XP sen var ju NT5.1. NT med nytt grafiskt lullull och DX-stöd.

Tror inte att Vista har så stora brister att de släpper ett helt nytt OS kort efter som de gjorde med 2000 och XP.

Millenium borde inte få räknas med alls. Bara något kommersiellt skit att lura alla okunniga med. De två värsta sakerna med NT och 9x tillsammans.
Låst vad gäller hårdvara, dålig kompatibilitet och krascher...

Jag skojar delvis.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Din jämförelse är en aning skev eftersom Millenium var ett upphotad Win 98 och baserades på FAT32 och inte på NTFS som NT4 och Win 2000 gjorde. Jag använde Millenium på en gammal XP 1600+ med en hel del kompabilitetsproblem och jag avinstallerade skiten snabbt.

filsystemet har inget med OSets stabilitet att göra

så det är nog din jämförelse som är lite skev

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Windows Vienna år2009?

OT av någon anledning kommer jag att tänka på glasstårta när jag ser den kommentaren, WTF?? >.<

Precis som många innan har sagt så tycker väl inte jag heller att det gör så mycket att dom kommer gå över helt till 64-bitars mjukvara eftersom 64-bitars prollar ju i stort sett är standard nuförtiden, alla datorer som säljs i butik nuförtin' komer väl med 64-bitars prollar ??

Är väl i stort sett bara vi som bygger eget som kan välja 32-bitars prollar men varför i piip-vete skulle man välja en sån år 2007 ??

Slutsatsen må ju bli att det inte kommer att finnas några 32-bitars processorer om några år förutom dom gamla as som kör privata hobby-webbservrar och liknande

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Permalänk

Intressant,

men min fråga kvarstår,
finns det någon presstandaskillnad mellan att köra en Core 2 Duo med XP 32 och med XP 64 bit ?
Borde jag skaffa Win XP Pro 64 för få ut mer av min hårdvara?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Hej

Har 64 bitars Vista och är nöjd, men lite irriterad då vissa företag har haft på sig nästan ett år och ändå inte släppt några fungerande drivrutiner till Vista 64 eller konstigt nog inte ens Vista 32.

Microsoft är kanske ett rätt litet företag med små resurser :), men tex inte ens deras eget Office 2007 fungerar inte fullt ut med Vista 64.

Något som jag tror är viktigt är att bara för tex ett program fungerar i 64 bitars vista så är det ju inte till 100% skrivet för 64 bitars miljö och man har då kanske inte optimal prestanda.

Hur många program har ni som är till 100% skrivna/anpassade för enbart Vista 64 bitar???

Blir nog annat när det kommer program som är skrivna för 64 bitars miljö.

Microsoft har misslyckas lite med Vista överhuvudtaget då många företag inte ens vid dagens datum släppt drivrutiner och program för ens Vista 32.

Om man släpper ett nytt operativsystem så måste man ha med andra mjukvaroföretag i processen.

Vista blir som en skadeskuten fågel, var felet ligger vet jag inte, en del mjukvaroföretag påstår att Microsoft inte har get ut all information, så de kunnat anpassa sina program till den miljön

Kommer få köpa nya produkter som har fungerande programvara för Vista. Tex tangentbord och mus, dia scanner, flatbäddsscanner, skrivare, färgkalibrator för skärmen.

När jag fick vista 64 försökte jag använda internetexplorer 64 lite för skoj skull, knappt något fungerade. Det lilla företaget Adobe med flash fungerande inte ens när man använde 64 bits explorer.

Skaffade mig 64 bits för att kunna ha 4GB minne.

I övrigt funkar 64 bits Vista relativt bra.

Mvh

Omar Brännström

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 X2 4400, Western Digital Raptor 150GB SATA ,Maxtor DiamondMax 10 250GB, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 =4GB, Vista 64 Ultimate.

Permalänk

För övrigt kan jag tilläga att anledningen till varför företagen är sega med drivrutiner och uppgradering är att många inte kommer igenom Vista's basic säkerhetsfunktioner bl.a. med kryption och liknande, utan måste göras om en hel del innan Visat tillåter att data från programen passerar igenom systemet. Också anledningen varför jag inte kan köra video- audio redigering på Vista. P.g.a. att data från sådana program alldrig kan uppfylla säkerhetskraven Vista ställer. :-/ Sånt e livet'

Kan också tilläga att det är f*n så jobbigt att programera i 64-bit, tja, inte själva programeringen men felsökningen tar evigheter.

EDIT: Läste på en del om 64-bit på andra ställen..