Varför 5200 RPM diskar och inte 7200 RPM ?

Permalänk

Varför 5200 RPM diskar och inte 7200 RPM ?

Ja som det långa topicen antyder, Varför envisas tillverkarna med att köra med 5400 RPM diskar i de flesta bärbara som säljs ?

Vad jag förstått så är det väll en rätt så märkbar skillnad mellan 5400 RPM och 7200 RPM eller ?

Vista har ju bättre minneshantering är det då bättre och mer lönsamt att satsa på mer minne än en snabbare disk ?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Inaktiv

Dyrare? vanliga användare behöver inte mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Dyrare? vanliga användare behöver inte mer.

Dyrare är dom väl inte direkt beroende på hur många GB man behöver.

Sen är det väll klart att en vanligare användare vill ha snabbare dator iaf vill jag det när det inte är stora pengar vi pratar om.

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=125089,165462

Priserna på bärbara datorer är ganska pressade.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Dyrare är dom väl inte direkt beroende på hur många GB man behöver.

Sen är det väll klart att en vanligare användare vill ha snabbare dator iaf vill jag det när det inte är stora pengar vi pratar om.

nä ok, är de billigare så har jag ingen aning om varför alla säjer de dyrare när man sätter ihop datorer hade jag ingen aning om (inte monterat själv)
och hur menar du att en vanlig användare märker skillnad då?

Permalänk
Citat:

nä ok, är de billigare så har jag ingen aning om varför alla säjer de dyrare när man sätter ihop datorer hade jag ingen aning om (inte monterat själv)
och hur menar du att en vanlig användare märker skillnad då?

Visst 7200 RPM diskarna är någon hundring dyrare men det kan det ju vara värt ifall det nu är en stor prestanda-skillnad.

Man märker ju skillnad när det gäller laddningstider & flyttning eller upppackning av filer, Då är det enligt mig iaf bra med en snabbare disk.
Men det jag undrar är om det är så stor skillnad mellan de 2 hastigheterna så det är värt att uppgradera och sen varför det nästan bara säljs bärbara med 5400 RPM diskarna.

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Visst 7200 RPM diskarna är någon hundring dyrare men det kan det ju vara värt ifall det nu är en stor prestanda-skillnad.

Man märker ju skillnad när det gäller laddningstider & flyttning eller upppackning av filer, Då är det enligt mig iaf bra med en snabbare disk.
Men det jag undrar är om det är så stor skillnad mellan de 2 hastigheterna så det är värt att uppgradera och sen varför det nästan bara säljs bärbara med 5200 RPM diskarna.

Ja det är alltid bra med snabbare. Men det är inget som behövs hos vanliga användare. Anledningen till att företag säljer med 5400rpm är för att det är billigare och den vanliga användaren vill ha en billig dator.

Uppackning av så stora filer att de handlar om stora skillnader gör inte vanlig användaren dagligen heller... därför är detta inte dirket prioriterad.

Men jag kan ha helt fel med

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på det här tidigare. Priskillanden är som sagt inte gigantisk och det vore helt klart rimligt att fler bärbara hade 7200. De får väl lägga på någon femhundring extra på priset vilket jag tror många konsumenter skulle vara beredda att betala för. Sedan kan man förstås fundera på hur stor den praktiska skillnaden är mellan 5400 och 7200, vissa säger att den är marginell medan andra säger att den är betydande. Minns när 7200 varvare blev populära på stationära för en herrans massa år sedan, då talade alla om att det var en ganska självklar och viktigt uppgradering att gå från 5400 till 7200.

Permalänk
Inaktiv

flipp, JAG hade gärna betalat den summan extra för att få snabbare hårddisk. Men inte min mossa, fassa, mormor/morfar, systrar osv... så antar jag även att det är i övriga familjer? Sen är det pressat med priset redan och folk väljer den billigare med likvärdig prestanda.

En bra 5400 och en dålig 7200 är nog inte så stor skillnad. Men jämför man bra kvalite av båda är det.

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt att marknadsföra en dator som en dator med snabb hårddisk. De flesta förstår bara mhz och gb.

Sedan kan man ju fråga sig varför inte alla har raptor-diskar i sina stationära datorer när det bara kostar några hundra mer..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

7200RPM-diskar är dyrare och drar mer av batteritiden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
7200RPM-diskar är dyrare och drar mer av batteritiden.

Kan du visa det där med batteritiden? för sisst jag kolla spec som någon posta här på forumet så skiljde det så äkligt lite att det inte berör batteritiden

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=90810

"Short answer-little (a few minutes) to no difference in battery life."

Permalänk

5400RPM är svalare och strömsnålare.

Permalänk
Medlem

Jag har också läst på flera ställen att strömförbrukningen är marginell mellan 7200 varvare och 5400. När det gäller jämförelsen med raptordiskar tycker jag inte den stämmer riktigt. Dessa diskar är bra mycket dyrare än 7200 varvare. En Raptor på 150 gig kostar 1800 kr som billigast på prisjakt. För det priset kan man få en snabb 7200 varvare med mångdubbelt högre largringskapacitet.

Permalänk

5400-diskar är svalare och kanske framförallt tystare än 7200-diskar, kan vara en anledning. 5400-diskar påverkar oxå batteritiden något, men jag vet inte om det spelar så stor roll idag, när man kollar runt på bärbara idag ser de flesta ut att vara gjorda för att ersätta den stationära datorn istället för att vara bärbar, vad spelar det för roll då om batteritiden är 1h50min eller 2h.

Permalänk
Inaktiv

ehm ingen som läser tråden? 7200 är svalare och tystare än 5400? + marginell strömskillnad. Har ni andra källor så får ni gärna posta dessa istället...

Permalänk
Medlem

Har det någon betydlese för spel, vad man väljer; 5400 eller 7200?

Permalänk
Avstängd
Citat:

ehm ingen som läser tråden? 7200 är svalare och tystare än 5400? + marginell strömskillnad. Har ni andra källor så får ni gärna posta dessa istället...

inga skällor mer än erfarenhet, snabbare disken söker snabbare och arbetar mindre tid, lägre strömförbrukning och lägre temp.

Så blev det för mig vid byte från 4200rpm 20GB -> 7200rpm 60GB

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Hmm jag har ochså hört att strömförbrukningen är näst intill den samma så varför envisas man med 5400 RPM diskar när det finns prestanda att vinna ?.

Följdfrågan som återstår är ju hur mycket man vinner i prestanda 1 - 10 - 20 % ?

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
inga skällor mer än erfarenhet, snabbare disken söker snabbare och arbetar mindre tid, lägre strömförbrukning och lägre temp.

Så blev det för mig vid byte från 4200rpm 20GB -> 7200rpm 60GB

Ja precis, det jag menar. Men de andra som hävdar anorlunda. jag har sett tester på detta med

Permalänk
Citat:

Kan du visa det där med batteritiden? för sisst jag kolla spec som någon posta här på forumet så skiljde det så äkligt lite att det inte berör batteritiden

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=90810

"Short answer-little (a few minutes) to no difference in battery life."

Du visar det ju själv där. Även fast det är en liten skillnad så är det skillnad så jag hade inte fel. Men jag tror priset är den avgörande faktorn. Tar vi tex en 120GB av varje sort så kostar en 7200RPMare c:a 950kr medans en 5400RPMare kostar c:a 600kr
Det betyder att en 7200RPMare är över 50% dyrare...

Sen kan det ju vara värmeutvecklingen också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Du visar det ju själv där. Även fast det är en liten skillnad så är det skillnad så jag hade inte fel. Men jag tror priset är den avgörande faktorn. Tar vi tex en 120GB av varje sort så kostar en 7200RPMare c:a 950kr medans en 5400RPMare kostar c:a 600kr
Det betyder att en 7200RPMare är över 50% dyrare...

Sen kan det ju vara värmeutvecklingen också.

mjo några minuter tror jag inte är den avgörande faktorn till varför företag väljer 5400 istället för 7200... iof... o där står "to no difference in battery life.", så jo jag anser det felaktigit att säga till folk att "den drar mer batteri"(när den inte ens i alla fall gör det), det får det att låta som om du mister en 30min av din tid eller något. 7200rpmaren är kallare enligt många (Som du också kan se tidigare svar på ) Priset känns som det avgörande som du säger... 50% dyrare känns inte så motiverat när man ska pressa pris

Permalänk

Skulle efterfrågan öka på 7200 rpm 2.5 hårddiskar så skulle även priset minska drastiskt.

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle efterfrågan öka på 7200 rpm 2.5 hårddiskar så skulle även priset minska drastiskt.

Nej, tvärtom Om tillgången skulle öka skulle dock priset falla.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

letar efter en 7200rpm runt 100gb.
Köptips? Så sval och tyst som möjligt...

Permalänk

uhmm kankse hade varit bättre att börja en ny tråd? kolla prisjakt och kom med några alternativ som vi kan välja mellan. dock tror jagt inte särskilt många brukar byta sina HD i bärbara särskillt ofta.

Permalänk
Medlem

Att tillverkarna sätter i 5400 diskar istället beror väll på att den vanlige användaren bara ser till hårddiskens storlek, då denna faktor är en av de enda som en okunnig användare vet innebörden av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lederhaiff Klüff
Har det någon betydlese för spel, vad man väljer; 5400 eller 7200?

..detta är jag också intresserad av att veta lite om... snabbheten i den laptop jag ska köpa inom kort kommer fram för allt att vara av värde när jag spelar....

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOTDOG2004
..detta är jag också intresserad av att veta lite om... snabbheten i den laptop jag ska köpa inom kort kommer fram för allt att vara av värde när jag spelar....

Det kvittar i spel. Möjligen att laddningstiderna blir lite snabbare men annars inte. Satsa på ett bra grafikkort istället.

Permalänk
Medlem

Volymen idag ligger på 5400RPM-diskar och priset är stabilare än på 7200 RPM-diskar, att som HP etc bygga en maskin med 100000 datorer och plötsligen märka att priset på disk har gått ner 10$ är ohållbart.

Sen räknar de på varje krona, och då är inte 7200 RPM diskar värt priskillnaden mot vad kunderna vill ha.