Permalänk

Myrinvasion i hushållet

Tjenare..

Jag upptäckte imorse när jag ställde mig och fixa frukost att jag hade svartmyror över hela jävla diskbänken och golvet runtomkring. Lyckligtvis är ju dessa ganska harmlösa vad jag vet, men fortfarande ganska irriterande.

Nu undrar jag om fler här på forumet råkat ut för liknande invasioner av myror, och vad ni gjort åt det? Vad finns det för bra knep för att sparka ut dem små jävlarna igen? Förutom att kalla in skadedjursbekämpnings-snubbarna.

Tips och trix uppskattas

Permalänk

samla på de, och använd i maten de smakar salt

ställ undan sötsaker o kanske lura ut de utomhus och leta reda på var de kommer in och täta med silicon..

troligen är det i en fönsterspring eller ventilation de kryper in genom

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, och lite myrmedel på trösklarna i huset hjälpte lite grann. ;o

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Hedersmedlem

Låt myrorna bli dina vänner.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Har också problem med myror vid fönstret, lägg kaffe där du tror att dom kommer in och se om det hjälper. Funkar för mig iallafall : )

Permalänk
Medlem

Re: Myrinvasion i hushållet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampela
Tjenare..

Jag upptäckte imorse när jag ställde mig och fixa frukost att jag hade svartmyror över hela jävla diskbänken och golvet runtomkring. Lyckligtvis är ju dessa ganska harmlösa vad jag vet, men fortfarande ganska irriterande.

Nu undrar jag om fler här på forumet råkat ut för liknande invasioner av myror, och vad ni gjort åt det? Vad finns det för bra knep för att sparka ut dem små jävlarna igen? Förutom att kalla in skadedjursbekämpnings-snubbarna.

Tips och trix uppskattas

Något som fungerar för mig är Myrr C, tror det heter så. La ut en 2 cm bred sträng runt hela huset för några år sen och sen dess har jag inte sett en enda myra inomhus! Men grannen (bor 200 meter bort) blir invarderad varje år på hösten pga, "Jag vill inte skada de små djuren" Men istället stampar hon ihjäl dom när hon skriker, "låt bli mitt skafferi era *censurerat...*!

Permalänk
Medlem

Ring Anticimex. Om ditt hyresbolag har kontakt med dem kommer de skicka 2 gratis kapslar med en kemikalie som myrorna sedan bär hem till stacken vilket förvirrar dem så de inte kommer tillbaka.

Fungerade utmärkt för mig :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Vi brukade få några jävla invasioner på sommaren förr.
Sånna där flygande fanskap med
Helt plötsligt så kunde man kolla mot dörren och se att den var helt jävla täckt med myrjävlar. Detta löstes vad jag minns med att dammsuga upp dom och sedan vräka sånt medel lite här och var...
Är dock ett par år sedan det hände sist nu.

Permalänk

dom är inte salta dom är sura killar dötts skönt i kistan

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

finns små dosor som myrorna går in i och dör. jag har använt 3 stycken och fått kål på hela stacken

Permalänk
Medlem

Annars funkar Nippon ganska bra.

Lägg ut en klick på ett A4 papper och så kommer de att bilda en ring runt klicken och suga i sig

Permalänk
Medlem

finns väll något medel som myrorna bär med sig hem och matar alla med= hela kollonin sten dör!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Ja jag hörde att det är något dem matar drottningen med, varpå hon dör. Och det skulle tydligen resultera i att hela samhället dör ut

Jag upptäckte deras "entry point" nu.. Dem verkar faktiskt använda ytterdörren. Deras karavan går in genom ett hörn, fortsätter genom hallen in till köket och upp på diskbänken där dem sprider ut sig och letar.
Så jag tänkte om jag lägger ut något vid ytterdörren för att stoppa deras lilla karavan...

Permalänk
Medlem

Ättika där dom har sitt promenadstråk in till dig...eller vad sägs om en myrslok ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Vi hade riktigt mycket myror förra veckan, men vi la ut sånna myrdosor.
Efter att ha trampat ihjäl och damsugat upp några hundra, så fanns det mycket kvar, men dagen efter så fanns det inte en ända myra kvar. Det fanns lite lik vid myrdosorna och sen dess har dom inte kommit tillbaka.

Så den där teorin stämmer nog, drottningen kanske dog och alla försvann.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

hade en kompis som bodde i källaren i föräldrarnas hus och där hade han myror som gick igenom hans rum, när man kom dit så var det ett svart streck på golvet komplett med vakter och allt.
eftersom dom inte ville göra något i hans hus utan endast ville gå igenom det så gjorde det inte honom så mkt, dom höll sig till sin lilla stig, dom höll på i en vecka eller så sen så stack dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
finns väll något medel som myrorna bär med sig hem och matar alla med= hela kollonin sten dör!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampela
Ja jag hörde att det är något dem matar drottningen med, varpå hon dör. Och det skulle tydligen resultera i att hela samhället dör ut

Jag upptäckte deras "entry point" nu.. Dem verkar faktiskt använda ytterdörren. Deras karavan går in genom ett hörn, fortsätter genom hallen in till köket och upp på diskbänken där dem sprider ut sig och letar.
Så jag tänkte om jag lägger ut något vid ytterdörren för att stoppa deras lilla karavan...

Det låter som nippon ni talar om

De äter nämligen nippon smeten och bär hem det till stacken där de matar larverna och drottningen varpå hela skiten dör.

Alternativt är väll att skapa en flamethrower av en sprayflaska+tändare.

lokalisera var de bor och spraya skiten ut dem.

Permalänk

Som temporär lösning funkar dammsugare + minering av kanel, samt uppochnedvänd silvertejp om du har sånt liggandes... nu har de inte vågat sig in hit mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallan
Det låter som nippon ni talar om

De äter nämligen nippon smeten och bär hem det till stacken där de matar larverna och drottningen varpå hela skiten dör.

Alternativt är väll att skapa en flamethrower av en sprayflaska+tändare.

lokalisera var de bor och spraya skiten ut dem.

Jag kan säga att det inte fungerar allt för bra... I mitt hushåll har jag haft myror varje år i över tio år. Medlen man lägger utanför huset som myrorna ska ta med till stacken kanske dödar några myror, men det finns inte en chans att det dödar i närheten av alla. Myrmedel funkar sådär, långtifrån alltid myrorna går på det direkt.

Nej, öht är det i princip omöjligt att få bort myror, vad jag vet... Myrorna runt det här huset verkar ha lärt sig att skydda sig från de vanligaste antimyrmetoderna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag märkte att tätningen runt dörren var från 50-talet eller något.. Söndetrasade små snören som satt fast med små sönderrostade spikar så jag rev loss skiten och satte fast ny tätning.. Sen dammsög jag upp jävlarna som traskade runt inne.

Efter det har jag inte sett några fler myror.. Nog för att dem säkert kan hitta en ny väg in.. Men jag tänker vänta och se.. OM dem gör intrång igen så drar jag fram spaden och gräver upp hela deras jävla koloni som verkar befinna sig i rabatten eller under trappan till ytterdörren.

Permalänk
Medlem

man kan ju hälla sånt där medel på deras hushåll så blir det lätt för dom att ta in och äta direkt?

på tjejens land såg jag förra året lite större myror, altså inte så många bara 3-4 st åt gången men hoppas det inte blir fler då blir det krig, är såna där stora rödaktiga skogs myror som kan bitas som fan när dom vill!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
man kan ju hälla sånt där medel på deras hushåll så blir det lätt för dom att ta in och äta direkt?

på tjejens land såg jag förra året lite större myror, altså inte så många bara 3-4 st åt gången men hoppas det inte blir fler då blir det krig, är såna där stora rödaktiga skogs myror som kan bitas som fan när dom vill!

Om det är hästmyror kan det ju gå illa om dem gör intrång i huset. http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=450

I mitt fall var det ju bara svartmyror som bara angriper matrester. Så det var ingen panik iaf. Bara allmänt irriterande när dem kryper in i kläderna på en när man står och lagar mat

Permalänk
Medlem

deras hus har redan blivit tuggat av myror förut så golvet är lite...mjukt på ett ställe :), kanske dom kommit tillbaka?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.